נעילה שלילית באירופה; "כולם מודאגים מתחתית כפולה"

הסנטימנט השלילי מוול סטריט הוביל לירידות באירופה ואסיה ■ תשואות האג"ח של איטליה וספרד זינקו ■ "אחרי החובות בארה"ב, המשקיעים מתרכזים בשוק המניות - ומגלים שהוא חלש"

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים למן הפתיחה, כאשר הבנקים שוב הובילו את הירידות באירופה. הסנטימנט השלילי ניכר בשווקים חרף אישור בית-הנבחרים האמריקני בלילה החולף את הסכם הפשרה להעלאת תקרת החוב. למרות זאת, המשקיעים מוסיפים לחשוש כי ההסכם המדובר לא "יעשה את העבודה" עבור הכלכלה האמריקנית הסובלת מהאטה חריפה, כאשר גם מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני, ה-ISM, שפורסם אתמול העיב על הסנטימנט. לאורך היום אותתו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בארה"ב על ירידות שערים, אשר אכן נמשכות נכון לשעות אלה.

"כולם מודאגים, מדברים על האטה משמעותית שמגיעה מכיוון יפן וארה"ב ותוביל בסופו של דבר לתחתית כפולה", אמר האנליסט פיליפ גיג'לס ממחלקת המחקר של BNP Paribas. "למרות שחוסר הוודאות סביב חובות של ארה"ב מתבהרת, המשקיעים כעת מתמקדים בשוק מניות שנראה יחסית חלש".

עיני המשקיעים היו נשואות גם היום לעבר כלכלת ארה"ב שמסרבת להתאושש. אתמול ירד מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני ביולי לרמה של 50.9 נקודות, לעומת צפי כי תירשם בו ירידה מתונה בהרבה מרמה של 55.3 נקודות ביוני ל-54 נקודות ביולי. מדובר ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה במדד זה מאז יולי 2009.

זאת, חרף העובדה כי בית-הנבחרים האמריקני אישר את הסכם הפשרה להעלאת תקרת החוב הממשלתית בארה"ב בכ-2.4 טריליון דולר כנגד קיצוצים בהיקף של 900 מיליון דולר, אשר אושרר הערב גם בסנאט האמריקני באופן סופי. הסיבה לדאגות בשווקים הינה תחזיות קודמות של מומחים פיננסים מבנקי השקעות נחשבים דוגמת סיטיגרופ וגורואי השקעות דוגמת מנכ"ל פימקו מוחמד אל-אריאן, אשר יוצאים בתחזיות שליליות לכלכלת ארה"ב חרף ההתפתחויות לאישור ההסכם התקציבי, על הנייר.

גם באירופה עצמה למשקיעים לא חסרות סיבות לדאגה, וזאת לאחר שבחודש שעבר אושרה תוכנית החילוץ השנייה של יוון - חוששים המשקיעים כעת מגלישת משבר החוב האירופי לאיטליה וספרד. החששות באו לידי ביטוי היום בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות של שתי המדינות: התשואה על אג"ח ל-10 שנים של ממשלת איטליה נסקה ל-6.13 ותשואת האג"ח של ממשלת ספרד עלתה ל-6.28%. בתוך כך, גם ה-OECD יצא באזהרה היום כי על יוון ליישם במהרה את רפורמות תוכנית הצנע שלה, בכדי להימנע מקריסה.

הבנקים באירופה המשיכו להוביל את הירידות, מניית הבנק BNP Paribas SA ירדה ב-2%, לאחר שהבנק דיווח על עלייה של 1.1% ברבעון השני, זאת מאחר שהבנק העביר 534 מיליון אירו לטובת תוכנית הסיוע היוונית.

ירידות שערים גם באסיה

גם המדדים המובילים באסיה ננעלו היום בירידות שערים ברקע ירידות השערים שחתמו את המסחר אמש בוול סטריט. מדד מנהלי הרכש האמריקני, שפורסם אמש והצביע על צניחה בלתי צפויה ביולי, לוחץ על מניות היצוא במזרח והחברות היפניות ממשיכות לסבול מחוזקו של הין היפני.

כאמור, מדד מנהלי הרכש האמריקני "לא מוסיף בריאות" למניות היצוא במזרח, כשכלכלני Daiwa Securities מציינים כי "הנתונים מאתמול מאותתים כי היצוא מאסיה לארה"ב צפוי להאט בחדות". נציין כי Hyundai ואת Nintendo.

היום דווח ביפן כי הממשל המקומי מתכוון להתערב בשוק המט"ח על מנת להחליש את מטבע הין, וזאת ברקע כוונת הבנק המרכזי ביפן להשיק תוכנית תמריצים כלכלית נוספת.

Honda דיווחה אתמול לאחר נעילת המסחר על ירידה חדה ברווחיה, למרות שענקית הרכב הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]