צניחה בוול סטריט בסיום: הדאו ג'ונס נפל עוד 2.2%

למרות הסכם הפשרה להעלאת תקרת החוב, החששות בשוק עדיין ניכרים ■ פיץ' הזהירה כי היא עלולה להפחית את דירוג החוב המושלם של ארה"ב ■ אל-אריאן: "אם S&P רצינית - תוריד הדירוג לארה"ב"

הנשיא אובמה אמנם השלים היום את המשימה הקשה שרבצה על כתפיו בחודשים האחרונים,כאשר חתם על ההסכם שמאפשר לממשל להעלות את תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר, אך בשוק לא ציפו לו מחיאות כפיים - להיפך. המסחר בוול סטריט התנהל גם היום (ג') בירידות שערים שהלכו והחריפו ככל שנקפו השעות. מדד הדאו ג'ונס איבד בסיום כ-2.2% ושבר את רמת 12,000 הנקודות כשכל מניות המדד מסיימות בטריטוריה השלילית. זאת, לאחר שגם ב-7 הימים הקודמים רשם מדד הבלוצ'יפ ירידות - מדובר ברצף הירידות הארוך ביותר מזה 34 חודשים. מדד הנאסד"ק בלט בירידה של 2.75%. ובין המניות הישראליות נציין את טבע שצללה בעוד 4.1% לשפל של מעל לשנתיים.

גם נתוני המאקרו שהצביעו על ירידה בצריכה הפרטית לראשונה מזה שנתיים העיבו הערב על האווירה בשוק, לאחר שאתמול היה זה מדד מנהלי הרכש שהפתיע לרעה. נתונים אלו ואחרים מעידים על כך שהצמיחה בארה"ב מאטה ועלולה להוביל למיתון נוסף.

למרות הסכם התקציב: החששות ניכרים בשוק

כאמור, הסנטימנט השלילי ניכר בוול סטריט חרף ההסכם אליו הגיע הנשיא אובמה עם המפלגות הרפובליקניות והדמוקרטיות הכולל העלאת תקרת החוב בכ-2.4 טריליון דולר כנגד קיצוצים בהיקף דומה על פני העשור הקרוב. האישור להסכם זה התקבל אתמול בלילה בבית הנבחרים ואושרר היום גם על ידי הסנאט (הנשלט על ידי הדמוקרטים - מה שהבטיח את האישור) ואז הגיע ההסכם לחתימה סופית בשולחנו של הנשיא אובמה (שחגג היום את יום הולדתו ה-50). נציין כי מדובר בהסכם פשרה בו ויתרו הדמוקרטים לרפובליקנים בתחום המיסוי ולעומת זאת הרפובליקנים ויתרו על דרישותיהם לקיצוצים נרחבים יותר. (לסיפור המלא)

חרף כך, סוכנויות הדירוג ובתי השקעות ברחבי העולם מזהירים כי הסכם הפשרה לא באמת פתר את הבעיות הפיננסיות של הממשל האמריקני, והתחושה בשווקים כי דירוג האשראי האמריקני המושלם, אשר עומד על רמה של AAA מאז 1917 - עשוי להיפגע. סוכנות הדירוג פיץ' מיהרה להודיע הערב כי היא עלולה להוריד את הדירוג המושלם של ארה"ב כבר בסוף חודש אוגוסט. עם זאת ציינו בסוכנות הדירוג כי הסיכונים לכך שארה"ב תגיע למצב של חדלות פירעון נותרו נמוכים במיוחד.

אל-אריאן: "אם S&P רצינית - תוריד דירוג ארה"ב עוד השבוע"

כך למשל, מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל המשותף של קרן פימקו - קרן האג"ח הגדולה בעולם - אמר אתמול כי "אם S&P רצינית בכוונותיה היא תוריד את דירוג האג"ח עוד השבוע, מאחר שהפשרה לא תביא לפתרון בעיותיה של ארה"ב". זאת, בהתייחס לאזהרתה של סוכנות הדירוג הבינ"ל בשבועיים האחרונים, כי קיים סיכוי של 50% שתוריד את דירוג האשראי של ארה"ב בשלושת החודשים הקרובים, גם אם תקרת החוב תעלה. כך שותפו של אל-אריאן, ביל גרוס, הזהיר ממצבה הקודר של כלכלת ארה"ב, לאחר אישור ההסכם הערב בסנאט.

"לא מציע לשחק באג"ח ממשלתיות, שכן האמריקנים קובעים את כללי המשחק והם יכולים לשנות את החוקים", אמר השבוע אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים. כהנוביץ' ממליץ גם על השקעה במניות אמריקניות גלובליות המחלקות דיבידנד. "הן חשופות פחות למצב המשק האמריקני, ותיפגענה פחות מהורדת דירוג האשראי לארה"ב, למי שחושש מאפשרות כזו".

בינתיים, על רקע הנתונים החלשים המעידים על חולשת הכלכלה האמריקנית, הסוחרים ממשיכים לאסוף סחורה הנחשבת לבטוחה יותר בשוק האג"ח הממשלתיות. מה שמוביל לירידה ברמות התשואה. לדוגמא, התשואה על האג"ח ל-10 שנים נופלת ל-2.722%, הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בהן מאז נובמבר האחרון.

עוד אפיק שנחשב ל"עיר מקלט" בתקופות כלכליות בעייתיות הוא הזהב, אשר רושם הערב עלייה של 1.1% ונסחר ברמה של 1,640 דולר לאונקיה.

באירופה: איטליה וספרד מטרידות

גם באירופה הוסיף הסנטימנט השלילי להעיב על המסחר, כאשר לאחר אישורה של תוכנית החילוץ ליוון בחודש שעבר - בהיקף של 159 מיליארד אירו - והנפקות אג"ח מוצלחות מאיטליה, מתגברות החששות מגלישת משבר החוב לספרד.

בתוך כך, נציין כי תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה וספרד זינקו על רקע החשש כי משבר החוב בגוש האירו טרם התנדף. התשואה על אג"ח ל-10 שנים של ממשלת איטליה נסקה היום ל-6.13 ותשואת האג"ח של ממשלת ספרד עלתה ל-6.28%.

זירת המאקרו: יפורסמו נתוני הצריכה וההכנסה הפרטית

בזירת המאקרו, התפרסם היום ב-15:30 (שעון ישראל) נתוני ההוצאה וההכנסה הפרטית בארה"ב ביוני. ההוצאה הפרטית האחראית לכ-70% מצמיחת התמ"ג בארה"ב נפלה ביוני ב-0.2%, ירידה ראשונה מזה קרוב לשנתיים. זאת, בעוד הציפיות בשוק היו לעלייה של 0.1%. ההכנסה הפרטית עלתה בהתאם לציפיות ב-0.1%, עם זאת נציין כי עלייה זו היא המתונה ביותר שנרשמה מתחילת השנה. עוד נציין כי שיעור החיסכון מסך ההכנסה עלה לשיא שנתי של 5.4%.

טבע תשווק גלולת היריון; בגולדמן שוריים על אפי

לאחר ההודעה המאכזבת ששיגרה טבע אתמול, בנוגע לכשלון בניסוי הרפואי השני (BRAVO) שלב III בתרופת הלינקווינימוד (הגרסה האורלית של טבע לתרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה) הבוקר שיגרה טבע הודעה חיובית. החברה דיווחה כי הגלולה החדשה שלה למניעת היריון, ZOELY, קיבלה אישור לשיווק במדינות האיחוד האירופאי. האישור יאפשר לטבע להשיק את המוצר באירופה עוד לפני סוף שנת 2011. אבל גם זה לא עזר לה בערב שכזה והמניה המשיכה במסע דרומה ונפלה לרמת שפל של יותר משנתיים.

חברת נובה , ריכזה עניין לאחר שדיווחה היום על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של שנת 2011. נובה הציגה הכנסות בסך 29.6 מיליון דולר - עלייה של 53% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה הקודמת. כמו כן, נובה הציגה עליה של 58% ברווח הגולמי, ורווח מדולל של 0.34 דולר למניה.

מניית די מדיקל הדואלית ריכזה עניין לאחר שהודיעה היום כי חברה הנכדה Spring Health Solutions Inc, חתמה על הסכם הפצה לא בלעדי עם RGH Enterprises, חברת האם של Edgepark Medical Supplies ו-Independence Medical, להפצת סט האינפוזיה האוניברסלי ספרינג בארה"ב. בדי מדיקל מציינים כי לאחר שכל התהליכים הנדרשים לזמינות והפצת המוצרים בארה"ב הסתיימו בהצלחה, הסכם זה מאפשר הפצה מסחרית מיידית של המוצר בשוק הגדול בעולם למשאבות אינסולין וחלקים מתכלים.

פייזר ריכזה עניין ברקע פרסום תוצאותיה הפיננסיות. הרווח הנקי שלה זינק ל-2.61 מיליארד דולר או 33 סנט למניה, בהשוואה ל-2.48 מיליארד דולר או 31 סנט למניה ברבעון המקביל בשנה שעברה. מנגד, ההכנסות ירדו ל-17 מיליארד דולר מ-17.1 מיליארד דולר בשנה שעברה.

מגל הודיעה היום כי השלימה בהצלחה גיוס של 16 מיליון דולר במסגרת הנפקת זכויות לבעלי המניות בחברה. בשקלול הביקוש למימוש הזכויות בהנפקה, נרשם ביקוש יתר של 133% מהמניות שהוצעו.

פרוטליקס המשיכה לרכז עניין לאחר שהודיעה אתמול כי הגישה בקשה ל-FDA לאשר את תרופת ה-Uplyso לטיפול במחלת הגושה, כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס".

בנק HSBC הודיע אתמול כי הינו לגל פיטורים ענק של 25 אלף עובדים, בהמשך לפיטוריהם של 5,000 עובדים, כך שגל הפיטורים יסתכם ב-30 אלף עובדים, עד שנת 2013.

אלוט דיווחה אתמול על תוצאות הרבעון השני, ההכנסות ברבעון השני הסתכמו ב-18.5 מיליון דולר , זינוק של 35% לעומת ההכנסות ברבעון השני של 2010. הרווח הנקי non-GAAP הסתכם ברבעון השני ב-2.7 מיליון דולר; הרווח למניה non-GAAP צמח ל-10 סנט לעומת 8 סנט למניה ברבעון הקודם.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]