אירופה ננעלה בירידות; כלכלת ארה"ב מדאיגה את המשקיעים

בורסת לונדון נפלה ב-2.3% ■ גובר החשש להתפשטות משבר החוב מיוון לאיטליה וספרד ■ סוכנויות הדירוג הבינ"ל מוסיפות להזהיר כי דירוג האג"ח האמריקני, עדיין בסכנה

בורסות אירופה ננעלה היום (ד') בירידות שערים כשהמדדים המובילים רשמו ירידות של כ-2%. הסנטימנט השלילי בשווקים הגלובליים העיק גם היום על המדדים המרכזיים באירופה. למרות העלאת תקרת החוב בארה"ב, בשווקים חששו מפני מצבה של הכלכלה הגדולה בעולם לאור נתוני מאקרו מאכזבים ולאור האיום מפני הורדת האשראי של ארה"ב שעדיין ברקע. במקביל היו נשואות עיני המשקיעים גם לעבר איטליה וספרד, מתוך חשש כי משבר החוב יתפשט גם לעבר כלכלותיהן, בתוך כך ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני צפוי להציג היום תוכנית פיננסית בסנאט האיטלקי.

העליה בתשואות האג"ח האיטלקיות בימים האחרונים מכבידה על כלכלת אירופה ומגבירה את החשש כי משבר החוב יגלוש לספרד ומשם לעוד מדינות בגוש האירו. ברלוסקוני צפוי להציג היום בפני סגניו, ולאחר מכן בפני הסנאט האיטלקי, את תוכניתו להשבת אמון המשקיעים באג"ח הממשלתיות האיטלקיות. זאת, כאשר התשואה על האג"ח האיטלקיות זינקה ב-6.1% בימים אתמול במהלך המסחר באירופה.

בבריטניה פורסמו נתוני מאקרו המצביעים על האצה בפעילות בסקטור השירותים בחודש יולי, על פי מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים חלה עלייה ל-55.4 נקודות במדד לעומת רמה של 53.9 נקודות בחודש יוני. הצפי עמד על 53.2 נקודות. מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים באיזור גוש האירו ירד ל-51.6 נקודות בהשוואה ל-53.7 נקודות בחודש יוני.

הבנק המרכזי של שוויץ' הודיע היום על התערבות במסחר במט"ח במטרה לעצור את התחזקות הפרנק השוויצרי מול הדולר והאירו. בהודעה שנמסר מהבנק, נאמר כי התחזקות המטבע המקומי "מאיימת על התפתחות הכלכלה המקומית והיציבות בשוויץ".

Societe Generale הבנק הצרפתי ריכז היום עניין ויורד בשיעור ניכר לאחר שהודיעה על הורדת תחזית הרווח לשנה.

ירידות שערים חדות באסיה

ירידות שערים חדות נרשמו בבורסות של אסיה היום לאחר עוד יום של ירידות בניו-יורק אתמול. במקביל, נרשמות גם ירידות בסחורות עקב חששות כי הכלכלה העולמית גולשת למיתון נוסף.

הנשיא אובמה אמנם השלים שלשום את המשימה הקשה שרבצה על כתפיו בחודשים האחרונים, כאשר חתם על ההסכם שמאפשר לממשל להעלות את תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר, אך בשוק לא ציפו לו מחיאות כפיים - להיפך.

המסחר בוול סטריט התנהל כאמור גם אתמול (ג') בירידות שערים שהלכו והחריפו ככל שנקפו השעות. מדד הדאו ג'ונס איבד בסיום כ-2.2% ושבר את רמת 12,000 הנקודות כשכל מניות המדד מסיימות בטריטוריה השלילית. זאת, לאחר שגם ב-7 הימים הקודמים רשם מדד הבלוצ'יפ ירידות - מדובר ברצף הירידות הארוך ביותר מזה 34 חודשים.

"העולם אינו מקום שמח היום. השחקנים בשווקים מתמקדים בנתוני המאקרו בארה"ב ובאירופה, שממשיכים להיות חלשים מאוד ועד שזה לא ישתנה המגמה תמשיך ככל הנראה להיות שלילית", אמר לבלומברג Troy Angus, מנהל השקעות בסידני.