טכנולוגיית ה-Augmented Reality (מציאות מורחבת או רבודה, AR) הייתה אחד הדברים המדוברים ביותר בכנס הסלולר השנתי בברצלונה בשנת 2010. חברות רבות הציגו את השכלולים שלהן בתחום, שהצטרפו לאפליקציות סלולריות קיימות שביקשו להוסיף שכבות של מידע על תמונת המציאות שהצטיירה מהסמארטפון.
החודשים הרבים שעברו מאז הביאו עמם פריצה של אפליקציות ייעודיות נוספות לשוק זה, אך עדיין, הטכנולוגיה עוד מחפשת את ייעודה ואת קצה גבול יכולותיה כדי להביא מסר אמיתי לשוק. נכון לעכשיו, מעבר למידע על נקודות WiFi באזור או בתי קפה קרובים, טכנולוגיית ה-AR לא הצליחה להמריא.
ממחקר שפרסמה חברת המחקר Juniper השנה עולה כי ההכנסות מאפליקציות סלולריות מבוססות מציאות מורחבת, שהסתכמו ב-2 מיליון דולר ב-2010, יקפצו ללא פחות מ-1.5 מיליארד דולר עד 2015.
בין השאר, מחברי המחקר מבססים את הצמיחה על כניסה של חברות שבבים כמו קוואלקום וסמסונג לתחום, וכן על חדירה של מסעות פרסום מבוססי AR של שחקניות כמו קוקה קולה וקרלסברג. עם זאת, המחברים מזהירים כי הטכנולוגיה צריכה להתפתח עוד יותר כדי שהמפתחים והצרכנים לא יסתכלו עליה רק כגימיק.
ובינתיים בישראל, השוק עדיין בחיתוליו, ורק אפליקציות בודדות עושות שימוש בטכנולוגיה. בנק לאומי היה בין הראשונים להיכנס לשוק ולהפיץ את הבשורה, אך גם שם מודים שעדיין נדרשת עבודת חינוך רבה בשוק המקומי - הן מצד המפתחים והן מצד הלקוחות.
לדברי אודי זילברברג, ראש אגף בנקאות ישירה בלאומי, אמנם יותר מ-15 אלף לקוחות הורידו את האפליקציות המסחריות של הבנק, אבל התמונה הכוללת עדיין בעייתית. "בה בעת שהטכנולוגיה משמשת בעולם למשחקים, ליישומים חברתיים, לאפליקציות בתחומי הנדל"ן, התעשייה והרפואה - בישראל עיקר השימוש בה הוא לניווט", הוא אומר.
גם אלון עצמון, מנכ"ל PicItUp - יצרנית אפליקציית iOnRoad, שמאפשרת למנוע תאונות דרכים באמצעות טכנולוגיית AR - מאמין שהשוק ימשיך ויתפתח. "שוק הפרסום ייכנס לשם, ותהיה עבודה מהודקת יותר מול מותגים. גם התחום החברתי, החינוכי ותחום הגיימינג ישתלבו בטכנולוגיה. לדעתי, הטכנולוגיה נמצאת כיום איפה שהמסחר האלקטרוני היה ב-1997 - כולם ידעו שזה הולך להיות גדול, אבל לא כולם ידעו איך זה בדיוק הולך לקרות".
כדי לבחון את התפתחות השוק הישראלי בתחום, "גלובס" סוקר אפליקציות סלולר חינמיות בתחום, כולן ישראליות.
משחק - חלליות בסלון; מכשירים: אייפון
33 שנה חלפו מאז שיצא לשוק משחק היריות המיתולוגי Space Invaders, שהפך לאחת ההצלחות הגדולות באולמות הארקייד של תחילת שנות ה-80. את ההשראה למשחק קיבל המפתח מסרטים כ"מלחמת הכוכבים" ו"מלחמת העולמות". הפופולריות שהמשחק זכה לה, לצד משב הנוסטלגיה, הביאו את חברת Soulbit7 הישראלית להחזיר את האלמנטים הבסיסיים מהמשחק הישן, ולשלב אותם במשחק AR Invaders באמצעות טכנולוגיית האוגמנטד ריאליטי. אותן חלליות מפוקסלות במשחק הישן שודרגו בגרסת האייפון הישראלית. השחקן רואה חלליות שעפות בזמן אמת בסביבה שבה הוא נמצא - בבית, בפארק, בין בניינים גבוהים או במשרד - ומטרתו ליירט אותן, לפי שיחסלו אותו.
עסקים - פיצה עכשיו; מכשירים: אייפון, אנדרואיד ונוקיה
דפי זהב לקחה את השירות הבסיסי שהיא מציעה באמצעות המדריך המודפס ואתר האינטרנט שלה, ובאמצעות טכנולוגיית AR הפכה אפליקציה סלולרית פשוטה יחסית למעודכנת במיוחד. בשילוב מסע פרסום נרחב ותמיכה במגוון רחב של מכשירים ומערכות הפעלה סלולריות, נהפכה אפליקציית דפי זהב אפליקציית חובה בעבור כל מי שרוצה להתנסות בטכנולוגיית AR. מעבר לחיפוש בסיסי של בתי עסק בכל תחום ובכל אזור (כולל מיקום בהתבסס על התקן ה-GPS במכשיר), ניתן לראות את העסקים על-גבי מסך הטלפון באמצעות עדשת המצלמה.
נהיגה - שמרו מרחק; מכשירים: אנדרואיד
האפליקציה של חברת PicItUp לוקחת שלב אחד קדימה את טכנולוגיית ה-AR. במקום להציג מידע חזותי בלבד על-גבי מסך הטלפון - כמו חיפוש בתי עסק קרובים - אפליקציית האנדרואיד של iOnRoad מאפשרת לעשות את אחד הדברים החשובים ביותר בחיים: להימנע מתאונות דרכים.
באמצעות טכנולוגיית ה-AR והתקן GPS בסלולרי, האפליקציה בוחנת את המרחק שבין הרכב שבו נוהג המשתמש לכלי הרכב שלפניו, ומתריעה ברגע שהמרחק קטן מדי, מסוכן מדי ועלול לגרום לתאונה. זאת, על-ידי השמעת קול והופעת הודעה גדולה על המסך.
החיווי הוויזואלי מוצג על-גבי תמונה בזמן אמת של הכביש, באמצעות מצלמת הטלפון - כך שמבט זריז אל עבר הטלפון בזמן הנהיגה יראה את הכביש, מבלי לסכן את הנהג.
יוצרי האפליקציה מדגישים כי אינה מהווה תחליף לזהירות רבה בדרכים ובנהיגה.
עיצוב ואופנה - יושב עלייך בול; מכשירים: אייפון
תמיד רציתם לדעת איך הכורסה בחנות תשתלב אצלכם בסלון, או איך המעיל בקטלוג האופנה יישב עליכם? האפליקציה של חברת armodello מאפשרת באמצעות טכנולוגיית AR לבדוק את מידת ההתאמה. אפליקציית האייפון, שפונה כרגע לקהל האמריקני (אך זמינה לישראלים ומאפשרת להשתעשע עם עיצובים שונים), מאפשרת לעיין בקטלוגים של מעצבי ריהוט שונים ולבחור משם מוצרים כשולחנות וספות, ואז להציב אותם בתוך הסלון הביתי בעזרת שימוש במצלמת הסלולרי. קיימת גם אפשרות להשתמש בתמונות מוכנות ששמורות בטלפון, ולשלב עליהן את פריטי הריהוט.
באחרונה החלה החברה לשבץ קטלוגים של פריטי אופנה שונים, שאותם ניתן להלביש על תמונות מוכנות של המשתמש וחבריו, או באמצעות טכנולוגיית AR. מלבד הקטלוגים המוכנים באפליקציה, בחלק מהחנויות שעובדות עם armodello ניתן לגשת לחנות הפיזית ולסרוק קודי QR על מוצרים כדי להטעין אותם לתוך האפליקציה. בדור הבא של האפליקציה ניתן יהיה לרכוש את המוצרים ישירות מהטלפון, אם הם מתאימים כמובן.
בנקאות - הסניף הקרוב; מכשירים: אייפון ואנדרואיד
אפליקציית ה-AR של בנק לאומי, שהייתה מהראשונות בעברית, מאפשרת למשתמשים לאתר על-גבי תמונת המציאות מידע רלבנטי בנוגע לסניפים קרובים של הבנק - בין השאר, שעות פתיחה ומרחק מהיעד לפי מיקום GPS נוכחי. נוסף על כך, בצד מסך הטלפון מופיע רדאר שמראה את הכיוון שאליו פונה הטלפון והיכן נמצאים הסניפים ברדיוס הקרוב. לחיצה על סניף מסוים תפתח אפשרויות נוספות, כמו התקשרות אל לאומי או לחילופין ניווט אל הסניף באמצעות אפליקציית Waze הישראלית הפופולרית.
האפליקציה לא מיועדת רק ללקוחות לאומי; ניתן לקבל מידע גם על כספומטים באזור הספציפי שבו נמצא המשתמש שלאו דווקא שייכים לבנק - עניין שיכול לסייע לכל מי שזקוק למשיכת מזומנים בדחיפות. באפשרות זו ניתן להשתמש כדי לנווט אל הכספומט באמצעות Waze. האפליקציה פשוטה לתפעול, משום שאינה עמוסה אפשרויות שיכולות להרתיע משתמשים שאינם בקיאים באפליקציות, או בטכנולוגיה.
מעבר לים המציאות מורחבת הרבה יותר
מגוון האפליקציות הישראליות של מציאות מורחבת דל יחסית, אך בחו"ל השוק מתקדם יותר. עשרות אפליקציות זמינות לתחומים שונים - מפת כוכבים על-גבי הסלולרי, מציאת הרכב באמצעות המצלמה ומשחקי יריות שונים הם רק חלק מהדוגמאות. בים אפליקציות המציאות המורחבת, בולטות שתיים שהגיעו לסלולריים כבר בימיו הראשונים של הענף.
Wikitude היא אחת המעניינות שבהן. חרף שמה, היא אינה קשורה ישירות לאנציקלופדיה החופשית הפופולרית, אך משלבת אלמנטים ממנה. כך, על-גבי מסך הסלולרי שמציג את הסביבה שבה נמצא המשתמש ניתן לראות ערכים מוויקיפדיה שקשורים לעצמים ולאזורים מסביב, לצד סרטונים מיו-טיוב, עדכונים מפורסקוור, ציוצים מטוויטר, תמונות מפליקר ועסקים מקומיים דרך Google Places.
אפליקציה נוספת היא Layar, שמבוססת על קוד פתוח ומעניקה שכבות של מידע על-גבי תמונת המציאות, כמו ערכים בוויקיפדיה שהגישה אליהם חינמית, הסברים על פריטים שונים ממלחמת העולם השנייה שנמכרים תמורת כ-3.5 דולרים, ציוצים מטוויטר ותמונות וביקורות על חופים באירופה. הקהל הישראלי יכול ליהנות משכבות ובהן קניונים בארץ, בנקים ותחנות להשכרת אופניים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.