משבר החוב באירופה בדרך לצרפת? הקאק נפל 5.5%

על רקע חשש מהורדת דירוג; סרקוזי קטע חופשתו ■ מניות הבנקאות הובילו את הנפילות ביבשת ■ הבורסה באיטליה נפלה ב-6% ■ חוזי ה-CDS של צרפת, איטליה, ספרד ויוון - עלו

עליות השערים בבורסות אירופה שאפיינו את פתיחת יום המסחר התחלפו בירידות שערים שהולכות ומחריפות בהובלת מניות הבנקאות, כשברקע הבורסות בוול סטריט גם כן נסחרות בירידות שערים חדות. הירידות באירופה היום נובעות מהחשש להתפשטות משבר החוב ביבשת למדינות הליבה של הגוש - כשעל הכוונת היום - צרפת. החששות בשוק כי צרפת תאבד את הדירוג המושלם שלה בשל החובות התופחים, הובילו את הנשיא הצרפתי סרקוזי לקטוע היום את חופשתו בריביירה ולהודיע כי יכנס מפגש חירום בעניין קיצוצי התקציב בצרפת. נזכיר כי צרפת היא הכלכלה החמישית בגודלה בעולם.

המדד הפאן אירופי STOXX 600 צנח בכ-3.1% לשפל של השנתיים האחרונות והמדד הפריזאי, הקאק צנח ב-4.7% לרמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2009 לאחר שהבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל צנח בכ-13.7% לאחר צניחה של יותר מ-20% וזאת על רקע הזינוק בחוזה ה-CDS של הבנק ב-29 נקודות בסיס לשיא של 299 נקודות בסיס. בבורסה האיטלקית נירשמו ירידות השערים החדות ביבשת ומדד המיבטל במילאנו איבד 5.9%.

חוזי ה-CDS של צרפת, יוון, איטליה וספרד, המהווים הגנה מפני חדלות פירעון של אג"חים, רשמו היום עליות על רקע הפחד המציף את השווקים.

בעניינה של צרפת נציין כי על פי התחזיות, יחס החוב-תוצר של צרפת יעמוד על רמה של 90% עד סוף שנת 2011, ויגיע לרמה של 95% בסוף שנת 2012. "אמנם לא מדובר באיבוד שליטה, אבל אנחנו בהחלט קרובים לזה", אמר הכלכלן מתיו לין (Matthew Lynn) לאתר מרקטווץ'. "מדובר באותן רמות ש'זיכו' את ארה"ב בהורדת הדירוג שלה". הגירעון של צרפת עמד בשנה שעברה על כ-7.1% ויעד ממשלתו של סרקווזי הוא להקטין אותו השנה ל-5.7% מסך ההכנסות הלאומיות ול-4.6% בשנת 2012, בקרב האנליסטים בשוק גוברים החששות כי יעדים אלו אינם ריאליים.

בינתיים בבריטניה נמשכות המהומות שהובילו כבר ל-3 הרוגים ולפצועים רבים כמו גם למעצרם של יותר מ-1,000 איש. המהומות שכוללות ביזה המונית ואלימות ברחובות, התרחבו אמש גם לעיר מנצ'סטר ולערים נוספות. היום הדף ראש הממשלה הבריטי, דיוויד קמרון את הביקורת שהוטחה בו בעניין קיצוצי התקציב הנרחבים שמתכננת הממשלה לצורך צימצום חובות המדינה, ואמר כי יפעל בכוח כנגד המתפרעים. נציין כי אתמול הורתה הממשלה על 16,000 שוטרים להיות נוכחים ברחובות לונדון ולנקוט ביד קשה נגד המתנגדים. כאשר ברקע חשש כי משחקי הליגה האנגלית יבוטלו.

הבנק המרכזי של שוויץ דיווח היום כי הוא יעלה באופן משמעותי את הספקת הנזילות למערכת הבנקאית. נציין כי בימים האחרונים התחזק מאד שערו של הפרנק השוויצרי על רקע בריחת המשקיעים ל"חוף מבטחים".

למרות שסוכנויות דירוג האשראי S&P ומודי'ס אישררו לאחרונה בשוק חוששים כי צרפת תאבד את דירוגה המושלם (AAA), והראיה לכך שצרפת נמצאת תחת מתקפה היא העלייה של 10 נקודות בסיס שנרשמה בחוזי ה-CDS של צרפת שעלו לשיא של 172 נקודות בסיס (1.72%).

נציין כי המדדים באירופה נסחרו עד הצהריים בעליות שערים בעקבות הזינוקים שנרשמו אמש בוול סטריט, וזאת על רקע הודעת הפד כי הוא יותיר את הריבית בארה"ב ברמה אפסית עד אמצע 2013, וכי הוא שוקל צעדים מוניטאריים נוספים להאיץ את הצמיחה הכלכלית.

הירידות בבורסה האיטלקית התרחשו למרות שממשלת איטליה שהצליחה לגייס היום 6.5 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב ממשלתיות לשנה, בריבית של 2.95%, ירידה לעומת ריבית של 3.67% שנקבע במכרז האחרון ב-21 ביולי. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

נציין כי לאחר הודעת הריבית אמש נרשמו עליות חדות בוול סטריט. זאת, על רקע הצהרת יו"ר ה'פד' בן ברננקי כי יותיר את הריבית ברמתה האפסית עד אמצע שנת 2013, תוך שרמז שהבנק המרכזי "שוקל שימוש במגוון כלים מוניטאריים על מנת לעודד צמיחה כלכלית חזקה תוך שמירה על יציבות המחירים במשק", תוך רמיזה להחלת תוכנית הקלה כמותית נוספת (QE3) לאחר סיומה של תוכנית הרכישות הקודמת, ב-30 ביוני השנה. (הודעת הריבית - לסיפור המלא)

האינפלציה בגרמניה מתחממת

עוד דווח היום כי האינפלציה בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, האיצה בחודש יולי. שיעור האינפלציה בגרמניה עלה ביולי לרמה של 2.6% בחודש החולף, בהשוואה לרמה של 2.4% בחודש יוני - העלייה באינפלציה נבעה בעיקר מעליית מחירי הדלקים והנפט.

"עד כה מחירי האנרגיה דחפו את האינפלציה קדימה אבל לאו דווקא ראינו את השינוי במחירי הנפט", אמר ארנד שפר (Arnd Schaefer), אנליסט ב-WestLB. "למרות שסביר שהאינפלציה תתקרר בתקופה הקרובה, היא עדיין צפוייה להישאר מעל תחום היעד של הבנק המרכזי האירופי השנה".

ובכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו, צרפת, נרשמה ירידה בהיקף הייצור התעשייתי, של כ-1.6% בחודש יוני לעומת חודש מאי. מדובר בירידה חדה לעומת תחזיות האנליסטים שציפו לירידה של 0.7% בלבד.

בבריטניה, מנגד, פרסם הבנק המרכזי במדינה את תחזיות הצמיחה והאינפלציה השנתיות שלו. על פי תחזיות הבנק, האינפלציה צפוייה לרדת מתחת לרמה של 2% עד שנת 2012, ולהישאר מתחת לרמה זו גם ב-2013. אולם בטווח הקצר, צופים בבנק כי האינפלציה תעלה עד לשיעור מירבי של 5%. עוד עדכן הבנק את תחזית הצמיחה השנתית בבריטניה, לרמה של 2% ב-2011.

צניחה בהכנסות Commerzbank

מניית הבנק השוויצרי קרדיט סוויס ריכזה עניין וסגרה בירידות לאחר שבתחילת היום זינקה בכ-3%. נציין בהקשר זה כי כור הישראלית דיווחה הלילה כי מימשה בימים האחרונים חלק מהחזקותיה במניות הבנק, בהיקף של כ-918 מיליון שקל.

מניית הבנק הגרמני Commerzbank Ag , הבנק השני בגודלו בגרמניה, יורדת לאחר שדיווח על תוצאותיו הפיננסיות לרבעון השני. הכנסות הבנק צנחו ב-93%, בעוד הרווח הנקי נפל ל-24 מיליון אירו (34.4 מיליון דולר), בהשוואה ל-352 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד.

נעילה חיובית באסיה

לאחר מספר ימים קשים - חיוכים על הפנים באסיה: המדדים המובילים במזרח ננעלו היום במגמה חיובית חדה, ברקע הראלי שחתם כאמור את המסחר אמש בוול סטריט, והודעת הריבית החיובית בארה"ב.

"כל עוד הפחדים מפני המשך ההתאוששות הכלכלית העולמית קיימים, השווקים ימשיכו להיסחר בתנודתיות. עם זאת, אנחנו מאמינים כי הסיכונים אינם גדולים כפי שחושבים, ולכן השבועות הקרובים אמורים לשמש את המשקיעים כנקודת כניסה טובה - ולא נקודת יציאה", ציינו הבוקר ב-Macquarie Securities במכתב ללקוחות.

מניות הסחורות, היצוא והבנקים הן המובילות את יום המסחר הנוכחי - אותן מניות שבלטו בימים הקודמים בנפילות חדות. כך BHP Billiton ,Inpex ,Cnooc מטפסות. LG עולה ומקזזת במעט נפילה של 22% בחודש. נציין גם את Samsung .

"לפחות לעת עתה, אנחנו סבורים כי הכלכלה האמריקנית תישאר בתלם - ולא תיפול למיתון על אף המהומה בשווקים בימים האחרונים", כתב ללקוחות ג'ון היגינס מ-Capital Economics.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם][לטבלת ישראליות בעולם]