בעוד שבועות בודדים תיפתח בפרנקפורט תערוכת הרכב הבין-לאומית הדו-שנתית וכמקובל תהיה זו אורגיה שלוחת רסן של דגמים חדשים ונוצצים. חלק נכבד מהדגמים הללו מכוונים מראש לקבוצה קטנה אך רווחית של לקוחות בעלי ממון, בעיקר בעולם השלישי. לדגמים כמו ב.מ.וו M5, אאודי S8, לקסוס GS ורבים אחרים, מובטחת בתערוכה תשומת לב מלאה באור הזרקורים וכפולות נכבדות על עמודי הכרומו של המגזינים, שיפורסמו בעקבותיה.
דגמים רבים אחרים יצביעו על כיוונים עתידיים: הנעה חשמלית והיברידית, שימוש בחומרי ייצור סופר-מתקדמים וטכנולוגיות שמאפשרות צריכת דלק בדיונית כמעט, לפחות ברמת ההצהרה. גם לא ייפקד מקומם של דגמי תצוגה, שעיקר תכליתם היא לגרום להפעלת פלאשים מוגברת ליד דוכני היצרנים ולייצר עשרות אלפי אזכורים חיוביים בגוגל.
עם זאת, בינות לשלל הדגמים המסנוורים יסתתרו גם כמה, שיש להם פוטנציאל להניע תהליכי שינוי ממשיים אפילו בשוק הרכב האפור והמשעמם של ישראל, ליצור טרנדים חדשים או לשנות את מערך הכוחות עתיק היומין בנישות קיימות. הם שייכים לנישות שונות, אבל רובם נמצאים בפלח המחיר של 200 אלף שקלים ומטה. להלן מדגם.
מאזדה CX-5: כביש-שטח במחיר מאזדה 6
קחו את שם המותג החזק ביותר בשוק הרכב הישראלי זה 15 שנה; הוסיפו לו את מקדם המשיכה האופנתי-נחשק של פלח ה-SUV; צרפו לנוסחה מנוע חדש וסופר-חסכוני ותיבה אוטומטית מתקדמת ועטפו את כל זה בתג-מחיר יפני-תחרותי. מה קיבלתם? פוטנציאל ללהיט שובר מוסכמות בפלח רכבי הכביש-שטח "הקלים", בטווח המחיר של עד כ-160 אלף שקלים.
ל-CX ג'וניור יש פרופורציות נאות, מידות "משפחתיות" שימושיות, תא נוסעים עדכני ולמי שזה ממש משנה גם הנעה כפולה-קבועה. מבחינת היצרן והיבואן החידוש האמיתי מסתתר מתחת למכסה המנוע בדמות מנוע בנפח 2 ליטרים ממשפחת ה-SKYACTIV החדשה, שעל פיתוחה העצמאי עובדת מאזדה מאז נפרדה סופית מפורד. המנוע בהספק 155 כ"ס מציע יחס דחיסה אולטרה-גבוה ו"יתרונות של מנוע היברידי בתוך מנוע קונבנציונלי": 15% פחות תצרוכת דלק ממנוע 2 ליטרים רגיל, 15% פחות פליטת CO2 ו-15% יותר מומנט.
למנוע משודכת תיבה אוטומטית מתוחכמת וחדשה בת שש מהירויות, גם מפיתוח עצמאי של מאזדה, שאמורה לשלב את מהירות התגובה והחיסכון של תיבות מצמד-כפול (DSG) בתוך מבנה של תיבה אוטומטית מקובלת עם ממיר מומנט. במקביל תציע מאזדה גם מנוע 2.2 ליטרים טורבו-דיזל מאותה משפחה. סימן השאלה הגדול כרגע הוא המחיר, שתלוי בשער הין היפני שכרגע נמצא בשיא. ב-160 אלף שקלים צפוי לכלי קרב קשה מול הניסן "קאשקאי". ב-140 אלף הוא יכול לקחת מכירות אפילו מה"ג'וק".
מרצדס B קלאס : המרצדס "העממית" הראשונה
כמעט כל מותגי היוקרה הצליחו לדחוק בשנתיים האחרונות לפחות דגם אחד בגודל משפחתי או יותר אל מתחת לרף הפסיכולוגי של 200 אלף שקלים. האחרונה הייתה לקסוס, שהכניסה לשוק את ה-CT200 ב-180 אלף שקלים וראתה ברכה בעמלה.
בלטה בהיעדרה מרצדס, שאמנם התקרבה פעם-פעמיים לרף המחיר הזה מלמעלה, אך מעולם לא חצתה אותו כלפי מטה. המצב הזה עשוי להשתנות בתוך מספר חודשים, כאשר תנחת אצלנו ה-B קלאס החדשה, שנחשפת בפרנקפורט.
לדור החדש אמנם יש עדיין פרופורציות של מיניוואן קומפקטי, אולם עיצובו הרבה יותר חלקלק, זורם (מקדם גרר נמוך מאוד) ובעיקר ידידותי יותר לעין. המכונית שומרת עדיין על המבנה הייחודי ובעל רצפת ה"סנדוויץ'" של סדרה A וסדרה B ויש לה רצפה שטוחה עם מגוון רחב מאוד של אפשרויות לסידור מושבים - ממיטה כפולה ועד חלל "נקי" של רכב מסחרי.
המרכב שלה יותר נמוך כעת ולטענת החברה היא גם הרבה יותר ספורטיבית בזכות מתלה חדש ומתוחכם מאחור והיגוי אלקטרו-מכני. באגף המנועים, עיקר הפוטנציאל "הישראלי" מתמקד במנוע 1.6 ליטרים חדש וחסכוני, שיוצע בשתי גרסאות: עם 122 כ"ס (B180) ועם 156 כ"ס (B200). המנועים משודכים לתיבה אוטומטית חדשה בעלת מצמד כפול ושבע מהירויות.
בגרמניה מחירי הבסיס מתחילים בסביבות המחיר של פורד מונדיאו טיפוסית, מה שאומר שעם קצת רצון של היצרן, ונכונות של היבואן לחצות את הרף הפסיכולוגי, זו עשויה להיות המרצדס "העממית" הראשונה באמת.
ב.מ.וו סדרה 1: התחלה חדשה
איך נכנסת מכונית אופנתית-סנובית כמו ב.מ.וו סדרה 1 לרשימת "יוצרות הטרנדים" שלנו? לא בגלל טרנד מוטורי כלשהו, אלא דווקא בגלל טרנד עסקי. סוכנות הייבוא של ב.מ.וו מחליפה בשבועות אלה בעלות ועוברת לדלק רכב. ליבואנית מאזדה יש מוטיבציה אדירה להכפיל את המכירות כבר בשנה הבאה ואם יש דבר שהיא יודעת לעשות טוב מכולם הרי שזה "שיווק המוני". מכיוון שב.מ.וו 540 או 730 אי אפשר לשווק במאסות, עיקר המאמץ יופנה לקצה התחתון של קשת הדגמים שבו נמצאת סדרה 1.
הסדרה הזו, שהדור החדש שלה מוצג בפרנקפורט, תגיע לארץ כנראה עוד לפני סוף השנה עם כלי נשק ראויים: מרכב ארוך ורחב יותר, שנראה הרבה יותר שרירי וספורטיבי מזה של המכונית היוצאת; בסיס גלגלים שהוארך בשלושה סנטימטרים לטובת מרחב הרגליים מאחור; תא מטען שצמח ב-30 ליטר ותא נוסעים עדכני.
למכונית החדשה יש עוד קלף באמתחתה, שעשוי לסייע לה בישראל: מנוע 1.6 ליטרים חדש וסופר "ירוק", עם צריכה של כ-25 קילומטרים לליטר ופליטה נמוכה מספיק כדי לזכות את המכונית במלוא הטבות המס הירוקות. לרשימה אפשר להוסיף תיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות - ראשונה מסוגה בפלח.
עם קצת עזרה של היצרן והיבואן, לא נופתע לגלות דגם בסיס בסביבות ה-150 אלף שקלים פלוס-מינוס, שיכול למשוך את ההמונים למותג. כמובן, בחירת מנועים חזקים יותר ו/או חלק משלל אופציות האבזור המתוחכמות תחזיר את מחיר הסדרה לטריטוריה הטבעית שלה.
יונדאי VELOSTER : ספורטיבית להמונים
כבר כמה שנים טובות, שללקוחות הצעירים (והצעירים ברוחם) בישראל לא מוצעות מכוניות ספורט-קופה-עממיות כהלכתן. אנחנו מדברים על מכוניות עם עיצוב ספורטיבי ייחודי, ביצועים נמרצים ובעיקר תג מחיר נגיש, שנע, פלוס-מינוס, סביב המחיר של משפחתית מקובלת. ההונדה CR-Z, למשל, מציעה את העיצוב הנכון ואת שם המותג הנכון, אבל להנעה הידידותית-לסביבה שלה אין את ה"פלפל" הדרוש; האלפא מיטו כבשה את המכירות בנישה, אבל לרבים היא פשוט קטנה מדי; גם האאודי A1 והסיטרואן DS3 הן יותר מכוניות אופנה/סגנון חיים מספורט. המגאן קופה, עוד אופציה, יקרה מדי.
אבל עוד לפני סוף השנה עתידה להיכנס לשוק המקומי מכונית, שעל הנייר יש לה את כל מה שצריך כדי לכבוש את הפלח הזה ולהחיות אותו. ל-VELOSTER יש עיצוב מהיר, ייחודי ובעל נוכחות, ואפילו דלת נוסעים שלישית חבויה, שנפתחת "הפוך" ומסייעת לגישה למושב האחורי; יש לה מנוע 1.6 ליטרים שמציע 140 כ"ס וביצועים מכובדים בזכות מרכב קל-משקל; תיבה אוטומטית כפולת מצמדים (DSG) חדשה עם 6 מהירויות שמאפשרת למצות את הספק המנוע ביעילות; ותא נוסעים איכותי. אם להאמין להצהרות, יש לה אפילו שלדה ספורטיבית, שפותחה באירופה.
מחיר הבסיס שלה בארצות הברית - פחות מ-20 אלף דולרים - והמחיר המוצהר לדגם מאובזר באירופה - כ-22 אלף אירו - מעידים שיש סיכוי טוב שהיא תתומחר בארץ בטווח של 140-130 אלף שקלים ואם ירצה היבואן (והדולר), אולי אפילו בפחות.
פולקסווגן UP, רנו טווינגו: מסתערות על שוק המיני
הרבה מילים נשפכו על טרנד מכוניות המיני, שכבש את שוק הרכב הישראלי, אך נראה שהפלח רק בתחילת הדרך. בשוק הזה מתחלקות כיום חמש מכוניות בלבד, שלחלקן יש בו רק נציגות סמלית.
אבל הפוטנציאל קיים ובתערוכת פרנקפורט ייחשפו שתי מכוניות מיני עם פוטנציאל לשנות את מאזן הכוחות. הראשונה היא מכונית המיני של פולקסווגן, שהוצגה עד כה תחת שם הקונספט "UP". בשנים האחרונות הציגה החברה את הרכב עם הנעה חשמלית, היברידית ושאר טכנולוגיות מתוחכמות.
הגרסה הסדרתית היא הרבה יותר "ארצית" במפרט שלה, לפחות בהתחלה. המכונית, באורך 3.45 מ', תוצג בפרנקפורט עם מנועי 1.2 ליטרים סופר-חסכוניים בהספקים של 60 ו-75 כ"ס. יש לה מרכב קובייתי, כמו ברכב התצוגה, וחלל פנימי שמנצל למקסימום את הממדים. מחיר היעד של הדגם החזק באירופה עומד על כ-9500 אירו, מה שמבטיח תחרות הולמת מול הקוריאניים/יפניים בארץ.
המועמדת השנייה שיש לה פוטנציאל לשנות את סדרי הכוחות בשוק, היא הטווינגו המחודשת, שתוצג בפרנקפורט לאחר שינויי עיצוב יסודיים מבפנים ומבחוץ. גם זו מכונית סופר-קומפקטית וחסכונית והיא צפויה להציע גם מחירי רצפה בעקבות העברת חלק גדול מהייצור שלה למפעל של דאצ'יה ברומניה (לצד המרצדס "סמארט" העתידית).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.