צניחה באירופה: המפולת היומית החדה ביותר מאז 2008

מדד הדאקס צלל ב-5.8% ומתחילת החודש איבד יותר מ-20% ■ בוול סטריט נופלים המדדים בכ-4% מורגן סטנלי חתך את תחזית הצמיחה העולמית ■ הסוחרים התעלמו: S&P אישרה דירוג האשראי המושלם לצרפת ■ המרג'ין קול של כור קרב: קרדיט סוויס ב-21.3 פר"ש

המפולת חוזרת לשווקים: בורסות אירופה סגרו היום (ה') בירידות החדות ביותר שנרשמו מזה יותר מ-3.5 שנים (מאז דצמבר 2008), כאשר מדד הדאקס הגרמני צלל בסיום ב-6% והשלים נפילה של יותר מ-20% מתחילת החודש. מניות מגזר הבנקאות הן שהובילו את המפולת בבורסות המובילות כמו גם בבורסות הפריפריאליות באירופה, זאת על רקע העלייה בחששות מהאטה בצמיחה הכלכלית העולמית, מפני התפשטות משבר החוב ביבשת למדינות החזקות יותר ומהתגברות הלחץ על המערכת הבנקאית, אשר לראשונה מאז פברואר החלה ללוות דולרים מהבנק האירופי המרכזי. עד כה מאמצי המנהיגים האירופיים להרגיע את השוק לא נושאים פרי ובשוק מתייחסים למפגש בין מרקל לסרקוזי ככישלון שלא הניב פיתרון ממשי למשבר החובות המתעצם ביבשת.

אחד הגורמים המרכזיים לירידה החדה היום בשווקים היא הסקירה שפירסם בנק ההשקעות מורגן סטנלי בה חתך את תחזית הצמיחה הגלובלית ל-3.9% בשנת 2011 ו-3.8% בשנת 2012. זאת, לעומת תחזיות מוקדמות לצמיחה של 4.2% ו-4.5%. במורגן סטנלי העריכו היום כי הבנק המרכזי באירופה יוריד את תחזית הצמיחה העולמית וכי ארה"ב וגוש האירו על סף מיתון חריף נוסף.

מדד הדאקס הוביל את הירידות ביבשת על רקע האפקט שיש לאיסור על מכירה בשורט של מניות פיננסים במקומות אחרים באירופה (בצרפת, איטליה וספרד) שהעביר סוחרים רבים לפתוח שורטים בשוק הגרמני (לפני שיאסרו את השורטים גם שם). נציין כי בימים האחרונים התמתנו הירידות במניות הבנקאות על רקע האיסור בביצוע עיסקאות שורט במרבית השווקים באירופה. אך כעת נראה כי החששות גוברים על האיסור והמוכרים הם מחזיקי המניות עצמם ולא השורטיסטים.

בנוסף, דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מדבר היום על חשש כבד בקרב הפדרל ריזרב בארה"ב מפני הבנקים באירופה הפועלים בארה"ב וחשש כי משבר החוב באירופה יחלחל לארה"ב. הפדרל ריזרב של ניו יורק בוחן דרכים להעלות את רמת הפיקוח על הזרועות של הבנקים האירופיים שפועלים בארה"ב.

בנוסף גוברים היום הסימנים ללחצי אשראי על המערכת הבנקאית באירופה, לאחר שמדיווחי הבנק האירופי המרכזי עולה כי לראשונה מאז פברואר החלו הבנקים ללוות דולרים מהבנק המרכזי זאת. "פיננשל טיימס": לווה בודד לווה חצי מיליארד דולר למשך שבוע מהבנק האירופי המרכזי באמצעות השירות הפיננסי אשר היה רדום בשנה האחרונה.

בבוקר עוד ניתן היה לחשוב שהמשקיעים באירופה יתעודדו מהפרסום על החלטת סוכנות S&P להותיר לצרפת את דירוג האשראי המושלם שלה - AAA. מה שהסיר את איום הורדת הדירוג מעל ראשה של צרפת, איום שהטריד את השווקים בשבועיים האחרונים. תוכנית הקיצוצים בתקציב שמקדם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, אותה תציג ממשלת צרפת בשבוע הבא, סייעה לכלכלני סוכנות הדירוג להותיר את הדירוג ללא שינוי. תחזית הדירוג של צרפת נותרת "יציבה", כלומר אין סיכון להורדת הדירוג ב-3 החודשים הקרובים. (לסיפור המלא)

בזירת המאקרו איתות שלילי מכלכלת הולנד: רמת האבטלה בהולנד בחודש יולי ל-5.3% לעומת רמה של 5% בחודש יוני. בחודש יולי נרשמו בהולנד כ-413 אלף אנשים מובטלים, זו הפעם הראשונה שרמת האבטלה בהולנד מזנקת לרמה של מעל ל-400 אלף מובטלים ב-2011.

מניית הבנק הבריטי ברקליס צללה בכ-11.5% בלונדון, מניית הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל צללה ב-12.3%.

מניית הבנק השוויצרי קרדיט סוויס קרסה ב-8.4%, וסגרה במחיר של 21.3 פרנק שוויצרי. נזכיר כי רף של 18 פרנק שוויצרי ייאלץ את כור הישראלית (מקבוצת אי.די.בי בשליטת נוחי דנקנר), המחזיקה במניות הבנק השוויצרי באמצעות הלוואה ממורגן סטנלי וסיטי - למכור את החזקותיה במניות הבנק (הרף בו יופעל המרג'ין קול).

BHP נפלה רקע הירידה במחיר הנפט.

נעילה שלילית בבאסיה

בורסות אסיה נסחרו הבוקר (ה') באווירה שלילית על רקע נעילה במגמה מעורבת בוול סטריט אמש. מדובר בסגירה שלילית ראשונה לאחר ארבעה ימים בבורסות אסיה. ביפן התחזקות המטבע היפני הין הובילה לירידות שערים במניות היצואניות הגדולות.

נזכיר כי שני חברי הפד אמרו אתמול כי התנגדו להותרת הריבית ברמה אפסית כאשר הין עולה לרמה הגבוהה ביותר שלא נרשמה מאז סוף מלחמת העולם השניה.

החששות מפני הכלכלה האמריקנית עדיין מעיקים על בורסות אסיה ומרכזים עניין "אם מסירים את כל המאפיינים הזמניים, הכלכלה האמריקנית עלולה להיפגע", אמר אנליסט בבית השקעות.

שיעור האינפלציה של שוק הדיור בסין האיץ בחודש יולי, מדובר בעלייה רצופה השנייה השנה. כלכלנים רבים מזהירים כי התפוצצות בועה הנדל"ן בסין הוא הסיכון הגדול ביותר של הכלכלה השנייה בגודלה בטווח הבינוני עד הטווח הארוך.

הונדה איבדה גובה לאחר שהעלייה במטבע הין פגעה ביצוא, וגרמה להפחתת תחזית הרווח.

סוני היצואנית הגדולה ביפן גם היא איבדה גובה על רקע התחזקות הין.

BHP Billiton Ltd רשמה ירידות שערים באוסטרליה לאחר הירידה במחיר הנפט.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]