"מתקפת מימושים" בוול סטריט: הנאסד"ק צנח ב-5.2%

מניות הבנקים הגדולים הובילו הירידות ■ מדד הפחד זינק ב-40% ■ מורגן סטנלי חתך תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית לשנתיים הקרובות ■ נתוני מאקרו גרועים חידדו את החשש ממיתון ■ תשואות האג"ח ל-10 שנים בארה"ב בשפל כל הזמניםנעילה שלילית חדה באירופה

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בירידות שערים חדות, לאחר שהתנהל במגמה שלילית למן הפתיחה. זאת, ברקע רקע הורדת תחזית הצמיחה לכלכלה הגלובית על-ידי מורגן סטנלי, וכן בשל נתוני מאקרו שליליים שפורסמו בארה"ב. מדד הנאסד"ק הוביל הירידות שננעל בירידות של 5.22%, כאשר מדד ה-S&P500 נפל 4.55% והדאו ג'ונס צנח 3.67%. כאמור, מורגן סטנלי הוריד את תחזית הצמיחה לשנת 2011 ל-3.9% ול-3.8% בשנה שלאחר מכן, כאשר גם נתוני המאקרו שפורסמו לפני ובמהלך המסחר בוול סטריט איכזבו את המשקיעים - בעוד מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עלו מעל הצפי, כמו גם מדד המחירים לצרכן. בנוסף, מכירות בתים יד שנייה נפלו ב-3.5% ביולי. גם מדד ה-VIX ("מדד הפחד") הגיב להתפתחויות, וזינק ביותר מ-40% לרמה של 45 נקודות (ב-5 ביולי המדד עמד על 16 נקודות, עלייה של 156% מאז), הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2010. כאשר גם בורסת הסחורות ריכזה עניין רב (פירוט בהמשך).

עוד בנושא הטלטלה בשווקים:

צניחה באירופה: המפולת היומית החדה ביותר מאז 2008

שצף של תחזיות שחורות: "עוד לא מכרתם? זה הזמן לצאת"

לחץ בשווקים: במורגן סטנלי חותכים את תחזית הצמיחה בעולם

הריבית על המשכנתאות בארה"ב נפלה לשפל של 50 שנה

רוביני צייץ בטוויטר: "מיתון כפול בארה"ב ואירופה בדרך"

אל-אריאן: "מתגבר החשש ממיתון; החולשה בשוק תימשך"

אנליסטים בפאניקה: "המערכת הבין-בנקאית עשוייה לקרוס"

בורסת הסחורות ריכזה גם היא עניין רב: הנפט רושם כעת ירידה של 6.6% במחיר ל-81.74 דולר לחבית, ומחיר הזהב ממשיך לעלות לשיאים חדשים ונסחר סביב 1,827 דולר לאונקיה. בתוך כך נציין גם את האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, שם התשואה יורדת בשבועות האחרונים, והיום היא ירדה לראשונה בכל הזמנים מתחת ל-2% (1.99% - השיא הקודם: 2.03%) - עדות לפאניקה של המשקיעים וההתבצרות שלהם בנכסים בטוחים.

"מתקפת מימושים גלובלית"

"מדובר ממש במתקפת מימושים גלובלית", אמר מייקל מולאני (Michael Mullaney), מנהל השקעות מבוסטון. "הפשיטה המתמשכת על הפעילות הפיננסית הגלובלית, מובילה לכך שהמשקיעים מורידים את ציפיותיהם בנוגע לצמיחה העולמית על בסיס יומי".

"החרדה היא הבעיה העיקרית שלנו - והמשקיעים מעוניינים לקזז בסיכונים בפורטופוליו ההשקעות שלהם ככל הניתן, לפחות בטווח הקצר", דברי מולאני.

כאמור, במורגן סטנלי העריכו היום כי הבנק המרכזי באירופה יוריד את תחזית הצמיחה העולמית וכי ארה"ב וגוש האירו על סף מיתון חריף נוסף. לפי התחזית העדכנית, הכלכלה העולמית תצמח ב-3.9% בשנת 2011 וב-3.8% ב-2012, זאת לעומת תחזיות מוקדמות לצמיחה של 4.2% ו-4.5% (בהתאמה). לצד הירידה בתחזית, במורגן סטנלי מציינים כי סקטור המסחר ישמור על יציבות וכי הבנק המרכזי באירופה והפדרל ריזרב ינקטו בפעולות במטרה למנוע את המיתון. (לסיפור המלא)

נעילה בירידות חדות באירופה

באירופה המסחר ננעל בירידות שערים חדות, כשהמדדים המרכזיים משלימים את הצניחה היומית החדה ביותר אז דצמבר 2008. בתוך כך, נציין גם דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" המדבר על חשש כבד בקרב הפדרל ריזרב מפני בנקים באירופה, חשש כי משבר החוב באירופה יחלחל לארה"ב. הפדרל ריזרב של ניו יורק בוחן דרכים להעלות את רמת הפיקוח על פעילות האמריקנית של הבנקים באירופה. (המסחר באירופה - לסיפור המלא)

"הידיעה כי הפדרל ריזרב יבחן את הפעילות של חלק מהבנקים האירופאיים בארה"ב משפיעה על המסחר", אמר ארט הוגן (Art Hogan), מבית ההשקעות לזארד. "זיכרונות משבר ליהמן ברדרס עדיין מאיימים על המשקיעים".

"אנחנו אכן מודאגים מהבנקים באירופה. האם הם יצטרכו לגייס הון? האם הם ימחקו חובות מתישהו? אי-אפשר לדעת, ועד שנדע את התשובה לכך - השווקים הולכים להיות מתומחרים לפי התרחיש השלילי ביותר. כרגע השווקים מוצפים בחרדה", דברי הוגן.

אובמה: לפחות 18 חודשים עד ששוק הנדל"ן יתאושש

"הנתונים הכלכליים אינם טובים במיוחד", אמר לואיס דה פלס, מנהל ההשקעות בחברת Raymond James Asset Management International. "התאוששות הכלכלה אינה מהירה כפי שצפו, חוסר הוודאות יימשך לפחות עד שנדע אם יש תוכנית הקלה כמותית נוספת (QE3)".

בתוך כך, נציין כי נשיא ארה"ב ברק אובמה התבטא אתמול בנושא שוק הנדל"ן האמריקני ואמר כי ייקח לפחות עוד 18 חודשים לפני שמחירי הדיור יתחילו לעלות והמכירות יתאוששו. עם זאת, אובמה הוסיף כי "הממשלה לא יכולה לעשות זאת לבד והיא זקוקה לתמיכה מסקטור הבנקים וסקטורים נוספים כדי לצאת מהבור".

"סופה מושלמת" של נתוני מאקרו שליליים

רצף של נתוני מאקרו שליליים שפורסמו היום יצק עוד שמן למדורת המפולת. מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.5% ביולי לעומת ירידה של 0.2% בחודש הקודם - מדובר בעלייה הגבוהה ביותר מאז חודש מארס. זאת, מעל הציפיות בשוק כי המדד יעלה ב-0.4%. מדד הליבה של המחירים לצרכן עלה ב-0.2%, כפי שצפו התחזיות, וזאת לעומת עלייה של 0.3% בחודש הקודם.

במקביל פורסמו גם התביעות הראשוניות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-13 באוגוסט, אשר עלו ל-408 אלף תביעות - זאת, מעל לצפי ל-400 אלף תביעות. נזכיר כי בשבוע החולף נרשמו 395 אלף תביעות. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

לאחר פתיחת המסחר פורסמו נתונים משוק הנדל"ן שהצביעו על ירידה של 3.5% במכירות הבתים יד-שנייה ביולי. עוד פורסם מדד האינדיקטורים המובילים לחודש יולי, שעלה ב-0.5% ביולי לעומת צפי לעלייה של 0.2%, ועלייה של 0.3% בחודש יוני. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

גם סקר הפדרל ריזרב באזור פילדלפיה שפורסם במהלך המסחר איכזב, כאשר נפל לשפל של מינוס 30.7 נקודות באוגוסט, לעומת צפי בשוק כי יציג עלייה ל-4 נקודות - לעומת רמה של 3.2 נקודות בחודש שעבר.

מניות הבנקים קרסו; HP חתכה תחזיות רווח

נובל אנרג'י , השותפה בתגלית "תמר", ריכזה היום עניין לאחר שדווח היום לבורסה כי בשטח כמות גז של 9.144 טריליון רגל מעוקב (TCF). עוד דווח היום כי החברה תרכוש 50% באתר Marcellus Shale מחברת Consol Energy תמורת 3.4 מיליארד דולר.

חברת טאואר הודיעה היום כי השלימה את מכירת אחזקותיה בחברת HHNEC הסינית בתמורה ל-32 מיליון דולר במזומן בעסקת BUY-BACK. טאואר תרשום רווח הון של כ-8 מיליון דולר נטו.

קוקה קולה הודיעה היום כי תשקיע 4 מיליארד דולר בסין במהלך שלושת השנים הבאות החל מ-2012.

דרמה לאורך המסחר סביב חברת HP : החברה אישרה היום דיווח ב"בלומברג" כי היא עשוייה להודיע הערב על רכישת Autonomy Corp הבריטית בעסקת ענק בהיקף של 10 מיליארד דולר, לאחר שהכחישה אותה בתחילה. החברה צנחה לאור הדיווח, ולאחר שהודיעה כי תבצע שינויים או תמכור את עסקי המחשבים האישיים שלה, וכן הודיעה על הורדה של תחזיות הרווח שלה ל-2011. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

טבע ריכזה עניין על רקע דבריו של האנליסט ד"ר רוני גל מ-‏Bernstein Research‏, שנפגש לאחרונה על מנכ"ל טבע שלמה ינאי. לדבריו של גל, הנהלת טבע מתוסכלת מאוד מהשווי הנוכחי של החברה. מניית טבע ירדה ב-13.5% מתחילת החודש. הנפילות האחרונות הגיעו דווקא כשמניית טבע התחילה להתאושש אחרי מומנטום שלילי של למעלה משנה. הסיבה לירידות האחרונות היא אכזבת המשקיעים מהתוצאות הלא חד משמעיות של ניסוי בתרופת ה-‏Laquinimod‏ של טבע, לצד האווירה הכללית בשווקים.

מניות הבנקים הגדולים בארה"ב ריכזו עניין לאורך כל יום המסחר, לאחר שרובן ספגו ירידות חדות במסחר המקדים בוול סטריט. נתוני המאקרו האחרונים בארה"ב מכבידים כאמור על השווקים, כאשר העיניים היו נשואות לעבר מניות הפיננסים, שהגיבו ראשונות - ומרביתן סיימו בירידות חדות. נציין את בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ , מורגן צ'ייס, JP מורגן , מורגן סטנלי , גולדמן זאקס ו-וולס פרגו .

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]