חברות התרופות מפחדות מתלונות: נסוגות מפייסבוק

ברשת החברתית פתחו את העמודים לתגובות גולשים - והחברות מפחדות מתלונות ■ עד כה חסמו ברשת את היכולת של הגולשים לכתוב פוסטים בעמודי החברות

הרשת החברתית הפופולרית פייסבוק החליטה השבוע להפסיק להעניק לחברות התרופות הגדולות ליהנות מפריבילגיה בלעדית, שחסמה עד כה את היכולת של גולשים לכתוב פוסטים בעמודי הפייסבוק הרשמיים של החברות ושל התרופות שהן מייצרות.

ההחלטה של פייסבוק הביאה כמה מענקיות התרופות להחליט ולסגור את עמודי הפייסבוק שלהן - מחשש שהגולשים יעלו תלונות על תופעות לוואי - אמיתיות או מדומות - של התרופות. דיווחים אלה עלולים לזרוע פאניקה בציבור ולגרום לחולים להפסיק להשתמש גם בתרופות טובות. כמו כן, הגולשים עלולים לעורר את תשומת לבם של הרגולטורים, וכך להקשיח בפועל את הפיקוח על חברות התרופות.

החברות יכולות למחוק פוסטים בעייתיים שמעלים הגולשים, אך כשאחרי כמעט כל עמוד כזה עוקבים עשרות אלפי גולשים - משימת הניטור קשה ומסורבלת.

לפי "הוושינגטון פוסט", חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון החליטה השבוע להסיר ארבעה עמודי פייסבוק. גם החברות Amgen ובאייר החליטו לסגור כמה מהעמודים המובילים שלהן בפייסבוק. "אנחנו עדיין מנסים להבין איך להתמודד עם הסיטואציה", אמרה דוברת Amgen, כריסטין רייגן. לדבריה, החברה עובדת בצמוד עם פייסבוק, אך "אנחנו עדיין לא מרגישים בנוח עם הפתרונות הקיימים". מנגד, חברות כמו Sanofi ופייזר ממשיכות לתחזק את העמודים שלהן ולא נתקלו עד כה בבעיות מיוחדת.

יצוין כי דיווחים על תופעות לוואי מתרחשת כבר היום במגוון אפיקים באינטרנט, בעיקר בפורומים של חולים. תגובות אלה כבר משמשות היום את מערכות הבריאות בעולם, באופן לא רשמי, ככלי לחיפוש אחר דפוסים של תופעות לוואי.

עבור הציבור, היכולת לגבש למקום אחד מידע על תלונות נפוצות על תרופות הוא חשוב. מערכות הבריאות בוחנות תרופות היטב לפני אישורן, אולם אם "פוספסו" תופעות לוואי בניסויים, יידרשו לעיתים שנים עד שהרופאים המטפלים יבינו כי התלונות של החולים מקורן בתרופה.