אנליסטים בפאניקה: "המערכת הבין-בנקאית עשוייה לקרוס"

ברקע הטלטלה בשווקים, מזהירים אנליסטים מכניסה למיתון נוסף ■ מנהל השקעות: "מדובר במתקפת מימושים גלובלית" ■ אנליסט: "זיכרון ליהמן ברדרס עדיין מאיים על המשקיעים"

הירידות החדות שחלו בימים האחרונים בשווקים הגלובליים, מובילות את חלק מהאנליסטים לשוב ולצאת בתחזיות שחורות בנוגע לעתידה של הכלכלה הגלובלית.

בעוד מומחים פיננסים דוגמת ג'ים קריימר ונוריאל רוביני מזהירים כי הסיכון ל"תחתית כפולה" מתגבר, אנליסטים רבים מתראיינים לסוכנויות התקשורת הזרות ויוצאים באמירות מאד מדאיגות בנוגע לרף החרדה בשווקים, והאפשרות לכניסה למיתון.

"הידיעה כי הפדרל ריזרב יבחן את הפעילות של חלק מהבנקים האירופאיים בארה"ב משפיעה על המסחר", אמר ארט הוגן (Art Hogan), מבית ההשקעות לזארד. "זיכרונות משבר ליהמן ברדרס עדיין מאיימים על המשקיעים".

"אנחנו אכן מודאגים מהבנקים באירופה. האם הם יצטרכו לגייס הון? האם הם ימחקו חובות מתישהו? אי-אפשר לדעת, ועד שנדע את התשובה לכך - השווקים הולכים להיות מתומחרים לפי התרחיש השלילי ביותר. כרגע השווקים מוצפים בחרדה", דברי הוגן.

"מתקפת מימושים גלובלית"

גם מקור המקורב לגורמים בפדרל ריזרב, אמר דברים מדאיגים ל-CNBC: "בגלל שהשווקים נמצאים בחרדה, יש יותר פיקוח רגולטורי", דברי המקור. "אולם, אנשים שמחכים למשבר דוגמת זה שהיה בזמן קריסת ליהמן ברדרס צפויים להתאכזב".

"מדובר ממש במתקפת מימושים גלובלית", אמר מייקל מולאני (Michael Mullaney), מנהל השקעות מבוסטון. "הפשיטה המתמשכת על הפעילות הפיננסית הגלובלית, מובילה לכך שהמשקיעים מורידים את ציפיותיהם בנוגע לצמיחה העולמית על בסיס יומי".

"החרדה היא הבעיה העיקרית שלנו - והמשקיעים מעוניינים לקזז בסיכונים בפורטופוליו ההשקעות שלהם ככל הניתן, לפחות בטווח הקצר", דברי מולאני.

"לא ייקח הרבה זמן עד שהמערכת הבין-בנקאית תקרוס", אמר אנליסט משבדיה ל"בלומברג" אתמול. "זה עדיין לא הרגע המכריע, אבל מרגיש כאילו בכל רגע נגיע למצב בו הכל עשוי לקפוא".