אירופה סיימה במגמה מעורבת; מניות הבנקים ריכזו עניין

מדד מנהלי הרכש בגוש האירו נפל לרמה של 49 נק' באוגוסט ■ קרן המטבע מזהירה: הבנקים ביבשת יבצעו מחיקות של 200 מיליארד א' בגין חשיפה לחובות ■ סוני תשיק טאבלט מבוסס אנדרואיד בספטמבר

המסחר בבורסות אירופה נסגר הערב (ה') במגמה מעורבת לאחר יום מסחר תנודתי, זאת לאחר שגם בוול סטריט עברו המדדים המובילים להיסחר במגמה מעורבת. בזירת המאקרו פורסם מדד מנהלי הרכש בגוש האירו, שאכזב שירד אל מתחת לתחזיות.

בזירת המאקרו בגוש האירו, דווח כי מדד מנהלי הרכש בגוש האירו נפל לשפל של חודשיים, לרמה של 49 נקודות באוגוסט, לעומת רמה של 50.4 נקודות ביולי - ומתחת לתחזיות האנליסטים, שציפו לרמה של 49.7 נקודות. קריאה המדד בגרמניה, הולנד ואוסטריה נותרה מעל רף ה-50 נקודות, בעוד הנתונים באירלנד, צרפת, איטליה, ספרד ויוון הצביעו על התכווצות הפעילות הכלכלית במדינות אלה.

משבר החוב באירופה, הוסיף לרכז עניין ביבשת: היום דווח כי קרן המטבע הבינלאומית התנגשה עם הרשויות במרחב האירו באשר להיקף הכספי שימחקו הבנקים, במקרה של משבר כולל. על פי ממצאי קרן המטבע, מחיקה של האג"ח הממשלתיות בהן מחזיקים הבנקים האירופים עשוייה להוביל את האחרונים לבצע מחיקות של כ-200 מיליארד אירו (287 מיליארד דולר), שתוביל לצניחה של 10-12% בשוויים. האפקט של מהלך כזה עשוי אף להכפיל את עצמו, כך מזהירים בקרן, עקב "האפקט המתגלגל" שיכול להיות לירידת שווי שכזו, על גופים החשופים לבנקים שייפגעו.

ממשלת ספרד הצליחה היום לגייס 3.6 מיליארד אירו (5.2 מיליארד דולר) במכירת אג"ח ל-5 שנים בתשואה של 4.49%. מדובר במכרז ראשון למכירת אג"ח שנערך מאז שהבנק המרכזי באירופה החל ברכישת אג"ח ספרדיות ואיטלקיות במטרה להביא לירידה בתשואות האג"ח במדינות הסובלות מרמת חוב גדולה ובמטרה לבלום את משבר החוב במדינה.

מניות במוקד

מניות הבנקים הוסיפו להיות במוקד תשומת הלב של המשקיעים. בין היתר נציין כי בעקבות ההפסדים העצומים עליהם דיווח הבנקים האירופיים נאלצים 3 בנקים לוותר על מקומם במדד Stoxx 50. הבנקים שייגרעו מהמדד הם סוסייטה ז'נרל הצרפתי, ושני הבנקים הגדולים ביותר באיטליה, UniCredit ו-Intesa Sanpaolo . גם נוקיה תצא מהמדד לאחר שאיבדה כ-40% מערכה בשנה האחרונה.

IBM מזנקת היום בעקבות עסקה לרכישת Algorithmics - תוכנה מחשב קנדית.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום (ה') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, כאשר סקטור הטכנולוגיה בהונג קונג מוביל את הבורסה לעליות חדות של עד כ-1.9%. המסחר מתנהל ברקע נעילה בעליות קלות בוול סטריט אמש, כאשר החוזים העתידיים מאותתים בשעות בוקר מוקדמות אלה על פתיחה במגמה זהה בארה"ב גם היום.

"הדאגות סביב התאוששות הכלכלה האמריקנית נמצאות בראש רשימת סדר העדיפויות של המשקיעים", אמר פרסד פטקר (Prasad Patkar), מנהל השקעות ב-Platypus נכסים באוסטרליה. "אם הנתונים ימשיכו לתמוך בהשערה כי מיתון נוסף לא יתרחש, השווקים עשויים ליהנות מראלי משמעותי הרבעון".

בארה"ב, ננעלו אתמול המדדים בעליות של עד 0.5% ביום האחרון לחודש אוגוסט הפכפך. המדדים רשמו עליות למרות תוצאות סקר ה-ADP שאכזבו, ומהווים אינדיקציה אפשרית לנתוני התעסוקה שיפורסמו ביום ו' הקרוב. נציין כי במהלך כל חודש אוגוסט, מדד הדאו ג'ונס נפל ב-4.4%, מדד ה-S&P500 נפל ב-5.7% והנאסד"ק רשם את שיעור הירידה החודשי הגדול ביותר - 6.4%.

בסין, פורסם היום מדד מנהלי הרכש שעלה ל-50.9 נקודות בחודש אוגוסט, בהשוואה ל-50.7 נקודות בחודש יולי, כך על פי מידע שפורסם על ידי הלשכה המרכזית בסטטיסטיקה בסין. הנתון היה מעט מתחת לתחזיות בשוק, שציפו כי המדד יעמוד על רמה של 51 נקודות. מדובר בעלייה הראשונה של המדד מאז חודש מארס השנה, כאשר יש לציין כי נתון מעל 50 נקודות מעיד על המשך התרחבות הכלכלה.

"סין תחווה האטה - לא 'נחיתה קשה'"

גם מדד מנהלי הרכש של שלוחת בנק ההשקעות HSBC בסין, הציגה עליה ל-49.9 נקודות באוגוסט, בהשוואה לרמה של 49.3 נקודות בחודש יולי - זאת, בהשוואה להערכות כי המדד יעלה ל-49.8 נקודות "בלבד" בחודש החולף. הנתון נמוך רק במעט מרמה של 50 נקודות, המעידה על המשך התרחבות הכלכלה המקומית, אולם ב-HSBC מכנים את הפער "זניח".

"הנתונים הללו מאשרים את התחזיות כי סין תחווה האטה קלה בצמיחה בחודשים הקרובים, ולא תסבול מ'נחיתה קשה'", התייחס לנתונים הונגבין קו, אנליסט ב-HSBC בסין.

נציין כי אמש אמנם ננעל מדד ההאנג סנג בסין בעלייה של 1.64%, אולם בשיעור חודשי רשם המדד ירידה של 8.5% באוגוסט, מה שהפך את החודש החולף לחודש המסחר הגרוע ביותר מבחינת המדד מזה 10 שנים - כאשר ב-2001 רשם המדד ירידה של 10%.

סקטור הטכנולוגיה במוקד

חברות הטכנולוגיה מובילות את העליות בסין. בין היתר, נציין את Foxconn , Lenovo , וכן את המניות Alibaba ו-Tencent Holdings בגזרת חברות האינטרנט.

חברת סוני תשיק את הטאבלט הראשון שלה המבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד במהלך חודש ספטמבר, כך דיווחה החברה אמש (ד'). החברה עתידה להשיק את הטאבלט במחירים שנעים בין 499 ל-599 דולר, במטרה להתחרות באייפד ובאייפד 2 של אפל.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]