לאחר "אוגוסט השחור": לאן פניה של וול סטריט בספטמבר?

וול סטריט חתמה באוגוסט את חודש המסחר הגרוע ביותר מאז מאי 2008 ■ בציפייה לדיוני הנהלת הפדרל ריזרב ב-20-21 לספטמבר - האם התנודתיות בשוק המניות בארה"ב תימשך?

וול סטריט חתמה אמש את חודש אוגוסט, אשר היווה חודש המסחר הגרוע ביותר בארה"ב מאז מאי 2008: למרות שהמדדים אמש ננעלו בעליות קלות, בשיעור חודשי נפל מדד הדאו ג'ונס ב-4.4%, מדד ה-S&P500 צנח ב-5.7%, ואילו הנאסד"ק רשם את שיעור הירידה החודשי הגדול ביותר - 6.4%. כעת, מנסים האנליסטים לאתר סימנים לאופטימיות זהירה, בפתחו של חודש חדש. אז למה ניתן לצפות בספטמבר?

מרבית האנליסטים משתמשים במונח "תנודתיות" כדי לתאר את התחזית לשווקים בספטמבר. ב-S&P מציינים, כי בעשור האחרון חלו יותר תקופות של מסחר תנודתי (במסגרתו המדדים המרכזיים בארה"ב חוו עליות או ירידות יומיות של יותר מ-2%), מאשר בכל 50 השנים קודם לכן.

"יש סבירות לראלי זמני בחודש הקרוב, אולם הוא יחזיק מעט זמן - גם מבחינת אורכו וגם מבחינת עוצמתו", כך מעריך סאם סטובל (Sam Stovall), מנהל השקעות ב-S&P. "עד שהכלכלה לא תציג סימנים וודאיים יותר לגבי התאוששות, אני ממליץ על גישה זהירה".

סטובל מזהיר כי "פגיעות ותנודתיות בשוק עשויות להיהפך לעניין של שגרה - בין אם נסמכים על היסטוריית שוק המניות בטווח הרחוק, או רק על החודשים האחרונים", הסביר סטובל. "על מי להטיל את האשמה? שחקנים פעילים בשוק, קרנות גידור - רק תבחרו".

מצפים (שוב) לברננקי

בנוסף לתנודתיות, משתמשים האנליסטים בעוד ביטוי: "חוסר וודאות". זאת, בהתייחס לאפשרויות שעומדות בפני הפדרל ריזרב לאישוש הכלכלה המקומית, והצעדים עליהם עשוי להכריז הבנק המרכזי ב-20-21 לספטמבר.

יו"ר ה'פד', בן ברננקי, איכזב בנאומו החודש כשלא הכריז על תוכנית הרחבה כמותית, אולם חיזק את אמון המשקיעים - כשהכריז כי הדיונים בדבר תכנית הרחבה כמותית או תוכנית תמריצים כלשהי, יתקיימו במהלך הפגישה הבאה של הנהלת ה'פד'. לטובת כך, האריך ברננקי את הפגישה ליומיים, תוך שהוא משדר למשקיעים כי ישנו "מבוגר אחראי" בסביבה.

מרבית האנליסטים מאמינים כי הפדרל ריזרב מוכן להשיק תוכנית רכישות שלישית (QE3), כאשר גם ב"בלומברג" העריכו בתחילת החודש כי אי-הכרזתו של ברננקי על רכישות מיידיות, נועדה בסך הכל כדי להגיע להסכמה רחבה יותר בדבר תוכנית רכישות נוספת בהנהלת ה'פד' - השערה זו קיבלה תמיכה מפרוטוקולי הריבית שפורסמו החודש, מהם עולה כי חברי ההנהלה חלוקים בדעתם באשר לכל התחזיות והסוגיות הנוגעות לכלכלת ארה"ב, מתחזיות הצמיחה והאינפלציה, דרך שיעור האבטלה ועד האפשרות להעלאת הריבית לפני 2013.

מנגד, נתוני המאקרו שפורסמו לאחרונה בארה"ב, נראים "פחות רע" מאשר אלה שפורסמו במחצית הראשונה של שנת 2011. מדובר בסימן מעודד בהחלט לחלק מהאנליסטים, שזוכרים את אמירותיו של ברננקי כי ארה"ב צפוייה ליהנות מהאצה יחסית בצמיחה, במחצית השנייה של 2011. בהקשר זה, נתוני התעסוקה שיפורסמו מחר (ו') בארה"ב מקבלים משנה תוקף, כאשר התקווה היא כי יפתיעו לטובה - לאחר שהאבטלה בארה"ב גאתה בחודשים האחרונים.

ובכל זאת, מילת המפתח בשוק היא זהירות: "התחושה שלי אומרת שהראלי האחרון בשוק המניות לא מוצדק גם ברקע החלטה אפשרית על QE3" אמר דן גרינהאוס (Dan Greenhaus), אנליסט ב-BTIG. "הגישה שלי גורסת כי צריך להתנהל בזהירות, עד שיהיה ברור מהי בדיוק החלטת הפדרל ריזרב".