הירידות בוול סטריט התחזקו בסיום; סיינה זינקה ב-20%

מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני שפורסם ב-17:00 נותר מעל 50 נק' ■ הפרופ' נוריאל רוביני: "יש סיכוי של 60% למיתון"

וול סטריט סגרה יום תנודתי בירידות במדדים המובילים היום (ה') , אחרי 4 ימים רצופים של עליות, שקיזזו במקצת את הירידות בחודש "אוגוסט השחור" - החודש הגרוע ביותר בוול סטריט מאז מאי 2010. זאת, למרות פרסום נתוני מאקרו מעודדים.

יום המסחר התנהל על רקע שטף של נתונים מאקרו כלכליים, מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני התפרסם ונותר מעל 50 נק', זאת לאחר שבאירופה פורסם נתון זה והצביע על התכווצות לראשונה מזה שנתיים. "מדד הפחד" נסחר באיזור ה-30 נק' לעומת יותר מ-40 נק' לפני כ-3 שבועות.

ואכן, מרבית האנליסטים משתמשים במונח "תנודתיות" כדי לתאר את התחזית לשווקים בספטמבר. ב-S&P מציינים כי בעשור האחרון חלו יותר תקופות של מסחר תנודתי (במסגרתו המדדים המרכזיים בארה"ב חוו עליות או ירידות יומיות של יותר מ-2%), מאשר בכל 50 השנים קודם לכן. "יש סבירות לראלי זמני בחודש הקרוב, אולם הוא יחזיק מעט זמן - גם מבחינת אורכו וגם מבחינת עוצמתו", כך מעריך סאם סטובל (Sam Stovall), מנהל השקעות ב-S&P. "עד שהכלכלה לא תציג סימנים וודאיים יותר לגבי התאוששות, אני ממליץ על גישה זהירה".

בנוסף לתנודתיות, משתמשים האנליסטים בעוד ביטוי: "חוסר וודאות". זאת, בהתייחס לאפשרויות שעומדות בפני הפדרל ריזרב לאישוש הכלכלה המקומית, והצעדים עליהם עשוי להכריז הבנק המרכזי ב-20-21 לספטמבר. מרבית האנליסטים מאמינים כי הפדרל ריזרב מוכן להשיק תוכנית רכישות שלישית (QE3).

"נביא הזעם", רוביני נשמע יותר חד משמעי ויותר שלילי ממרבית האנליסטים בשוק, ובריאיון ל"בלומברג העריך כי "יש סיכוי של 60% למיתון", כאשר להערכתו "אוזלים הפתרונות למניעת משבר". לדברי רוביני שתומך בתוכנית הקלה כמותית שלישית, אך סבור כי הרפובליקנים לא יתנו לזה לקרות, "הגענו לנקודת מפנה בכלכלה - בארה"ב, בגוש האירו ובבריטניה".

הדברים החד משמעיים ביותר עד כה היום נשמעו היום מפיו של בכיר בבנק האירופי שאמר "ארה"ב נמצאת במשבר חוב עצום". על פי חבר דירקטוריון ב-ECB, החוב בארה"ב עומד על קצת פחות מ-100% מהתמ"ג, ו"אין לה הכלים להתמודד עימו" והוסיף, "היקף החוב שאנו מעבירים לדור הבא לא מוסרי ולא אתי".

למשקיעים יש עכשיו תאריך חדש להתכוונן אליו, באופן חריג, צפוי הנשיא אובמה לשאת ביום ה' בשבוע הבא נאום על מצבה הכלכלה של ארה"ב לפני שני בתי הקונגרס. ישנן הערכות כי אובמה יכריז על קיצוץ במס לחברות שישכרו עובדים חדשים, זאת במטרה להביא לירידת רמת האבטלה בארה"ב, אשר מובילה לכרסום במעמדו של הנשיא בציבור ומאיימת על סיכוייו להבחר בבחירות שיערכו בנובמבר 2012.

התעשייה האמריקנית עדיין לא מתכווצת

לפני פתיחת המסחר, ב-15:30 (שעון ישראל), פורסם כמדי שבוע מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-27 באוגוסט. התביעות נפלו ב-12 אלף בשבוע שעבר והסתכמו ב-409 אלף תביעות. זאת לעומת תביעות של 421 אלף שנרשמו שבשבוע שעבר (הנתון תוקן מ-417 אלף). הצפי לתביעות לדמי אבטלה עמד על ירידה חדה יותר לרמה של 405 אלף בשבוע האחרון של אוגוסט. ממוצע התביעות הראשונות לדמי אבטלה בחודש האחרון עלה ב-1,750 תביעות ל-410,250. התביעות המתמשכות לדמי אבטלה ירדו ב-18 אלף ל-3.74 מיליון תביעות.

בתוך כך, פורסם בזירת המאקרו כי נתון פריון העבודה ירד ב-0.7% ברבעון השני של השנה לעומת ירידה של 0.3% כפי שדווח בתחילה. התחזיות המוקדמות עמדו על תיקון וירידה של 0.6%. הירידה החדה בנתוני הפריון נובעים מעלייה בעלות העבודה. עליות העבודה עלו ב-3.3% בשיעור שנתי.

הנתון המרכזי של היום היה מדד ה-ISM או מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אוגוסט, שפורסם בשעה 17:00 (שעון ישראל), ועמד ברמה של 50.6 נק' לעומת צפי לירידה לרמה של 48.5 נקודות, רמה המעידה על ההמשך התרחבות בפעילות הכלכלית בתחום זה לאחר שבחודש הקודם חלה ירידה ל-50.9 נקודות.

במהלך שעות המסחר היום זרמו לשוק גם נתונים בדבר מכירות כלי הרכב בארה"ב של יצרניות המכוניות השונות.

דוח התעסוקה מחר צפוי להיות חלש יחסית ולהצביע על התווספות של 73 אלף משרות חדשות באוגוסט למשק האמריקני לאחר שחודש קודם לכן התווספו לו 117 אלף משרות.

מניות בכותרות: סיינה זינקה לאחר הדוחות

מניית סיינה זינקה במחזור גבוה לאחר שהחברה פרסמה דוחות טובים לרבעון האחרון.

ענקית הקמעונאות, קוסטקו ריכזה עניין לאחר שהחברה מסרה אמש שי מייסד החברה והמנכ"ל, ג'ים סינגל יפרוש ב-1 בינואר וכי מחליפו יהיה קרייג ג'לינק, ששימש מאז פברואר 2010 כנשיא ומנהל התפעול הראשי של החברה.

מניית יצרנית המכוניות האמריקנית, ג'נרל מוטורס ריכזה עניין לאחר שכלכלני מורגן סטנלי העריכו כי המנייה עשויה לזנק ב-120% גם אם כלכלת העולם תשקע למיתון. האנליסטים ממליצים "תשואת יתר" למניה עם מחיר יעד של 50 דולר ומעריכים כי החברה תתפקד טוב יותר ממתחרותיה.

קוואלקום הוכנסה לרשימת המומלצות לקנייה של סיטיגרופ.

AT&T ריכזה עניין לאחר שהודיעה כי תוסיף עוד 5,000 משרות אם הממשל האמריקני יאשר לה את רכישת חברת T מובייל. זאת, לאחר שאמש הביע משרד המשפטים האמריקני את התנגדותו לעסקה. נציין כי דויטשה טלקום אשר מתכוונת למכור ל-AT&T את החטיבה האמריקנית של T מובייל בעסקה ששוויה כ-39 מיליארד דולר הודיעה היום כי אין לה אופציות אחרות למכירת החטיבה.

מניית פרוטליקס ריכזה עניין לאחר שכלכלני האתר TheStreet חתכו המלצתם למניית החברה ל"מכירה" וציינו כי "חולשת פרוטליקס באה לידי ביטוי במספר דיציפלינות". לטענתם, פרוטליקס הציגה ביצועי חסר ביחס למדד S&P500 ותעשיית הביו-טכנולוגיה. נזכיר כי פרוטליקס צפוייה לקבל אישור ה-FDA לתרופה למחלת הגושה ב-1 בפברואר 2012.