סטיב ג'ובס אחראי גם על המהפכה הזו. מחשבי המקבוק הישנים של אפל, ששווקו לפני מספר שנים, שינו את כל מה שידענו על עיצוב מוצרים טכנולוגיים.
תעשיית הטכנולוגיה התמקדה עד אז בהצעת פתרונות פונקציונליים. אפל - ואחריה שאר העולם - הבינו שעיצוב סקסי ומושך של גאדג'טים הופך אותם לנחשקים.
בשלב ההוא התמודדו יצרניות הטכנולוגיה עם השאלה שמעסיקה גברים מאז שחר ימי האנושות - מה נשים רוצות?
לכאורה, נשים צורכות את אותם מוצרים, באותו גודל ובאותו עיצוב. ההבדל היחיד שניתן לחשוב עליו הוא צבעם של המכשירים, שבמקרים מסוימים נצבעים באדום.
על פני השטח, נראה שיצרניות הטכנולוגיה הפנימו את עקרונות הפמיניזם ולכן הן אינן מנסות להתאים את המוצרים למגדרים שונים.
מבט קרוב יותר מגלה שיתופי פעולה בין יצרנים שונים לבין מעצבי אופנה. בדרך כלל מדובר במוצרים רגילים, בעיקר מחשבים וטלפונים הסלולריים, בצבעים בהירים.
יצרניות הסלולר פעלו בנישה הזו לא מעט ושיתפו פעולה עם מותגים, בהם דולצ'ה וגאבנה. LG עדיין משתפת פעולה עם פראדה, אולם לא בטוח שניתן להגדיר את ליין הסמארטפונים הזה ככזה שמיועד לנשים בלבד.
מחקר שנערך באחרונה על-ידי נילסן מציג נתונים חדשים ומפתיעים אודות הקשר שבין מגדר לבין שימוש בגאדג'טים.
הנשים האמריקניות, מסתבר, מעדיפות באופן מובהק להשתמש בקוראים אלקטרוניים, לעומת הגברים שמעדיפים טאבלטים.
המגמה הזו רק הואצה בתקופה האחרונה: 61% מכלל המשתמשים בקוראים אלקטרוניים הן משתמשות, לעומת 46% בשנה שעברה.
כאשר בוחנים את הנתון בתחום הטאבלטים, רואים עלייה מינורית מ-39% ברבעון השלישי אשתקד ל-43% ברבעון השני של 2011.
סקר שערך האתר Hunch בדק את היחס השונה של גברים ונשים למערכות הפעלה שונות. כ-18% מהנשים העדיפו את ה-iOS של אפל, שמוטמעת בין השאר באייפון ובאייפד, לעומת 10% מהגברים שהמערכת הפייבורטית שלהם היא האנדרואיד של גוגל.
סקר אחר, שנערך בארה"ב על ידי מכון המחקר TRU, גילה שנשים מעדיפות מוצרי טכנולוגיה על פני יהלומים, תכשיטים, נעלי מעצבים ואפילו חופשות.
77% מהנשאלות שהשיבו לסקר העדיפו מסך טלוויזיה על ענק יהלומים, 78% העדיפו סלולרי מתקדם על נעלי מעצבים ו-86% העדיפו מצלמת וידיאו דיגיטלית על פני נעלי יוקרה. הסקר הצביע על כך שהפער הטכנולוגי בין גברים ונשים נמחק.
מה נשים מחפשות כאשר הן מחליטות לרכוש מוצר טכנולוגי חדש? את התשובה המוצלחת ביותר לשאלה הזו ניתן לקבל בנקודות המכירה בחנויות.
"התחום העיצובי", אומר מוטי אלמליח, מנכ"ל יורוקום-פנסוניק, "משפיע על נשים עד כדי כך שהן מטילות וטו על מוצר מסוים. הצבע והעיצוב מאוד משפיעים על ההחלטות של נשים. כאשר גבר ואישה באים בזוג, הנתונים הללו הם אלה שיקבעו עבור הנשים, יותר מאשר השאלה מי ייצר את המסך".
אלמליח מצביע על הבדלים נוספים בין המינים. "הגבר חושב על עצמו כאשר הוא מתעניין במסך טלוויזיה. עם זאת, כשהמוכר מדבר אל האישה, הוא מדבר על נקודות שיעזרו לה בעולם המשפחתי. למשל, אפשרות לקחת כרטיס זיכרון מהמצלמה ולהציג תמונות של הילדים".
תמונות של הילדים
אלמליח טוען שכדי לשכנע אימהות לבצע רכישות, מומלץ לדבר איתן על היתרונות שהמוצר מציע לילדים.
ההכרה בכך שיש לנשים השפעה דרמטית על רכישת מוצרים ניתן לראות בפרסומות עדכניות שמשודרות בטלוויזיה. בפרסומת של פנסוניק ניתן להבחין בזוגות שמגיעים לחנות כדי לקנות מסך חדש, כאשר האישה מעורבת בכל האלמנטים של הרכישה.
"התכונות הטכנולוגיות הן די דומות מבחינת רוב האנשים והנשים יודעות לבדל את המוצרים בהתאם לעיצוב", אומר אלמליח.
לדברי משה מרקוס, מנהל תחום מולטימדיה גאדג'טים ומחשוב בביג בוקס ובבסט ביי, "היצרנים, גם בעולם המחשוב וגם בעולם הגאדג'טים, מייצרים דגמים לנשים שמגיעים בצבעים שונים. ל-HP, למשל, היה לפטופ עם ציור של פרפרים. אותו ציור הופיע גם על העכבר, בצבעים תואמים".
מרקוס מסביר שנושא העיצוב מתבטא גם בתחום של תיקים למחשבים. "היום האישה תתאים את התיק למחשב שהיא קונה. הגבר יתעניין יותר במפרט של המחשב, האישה פחות. אישה, גם כאשר מדובר במחשב מאוד משוכלל, לא תקנה את המוצר אם העיצוב לא מתאים לה".
שיעור באסתטיקה
יצרניות הטכנולוגיה בהחלט עושות שימוש באלמנטים עיצובים שקורצים יותר למחצית האוכלוסייה. "יש היום", אומר מרקוס, "מגן מסך לאייפון שהוא בעצם מראה. זה מוצר שבעיקר נשים קונות אותו".
ההיסטוריה מראה שיצרניות הטכנולוגיה משתמשות בצבע האדום כדי לפנות לקהל נשי, אבל לא בטוח שהאסטרטגיה הזו רלוונטית.
סקר של "הגל החדש", בדק עבור HP את תרבות הצריכה של מחשבים בישראל. הסקר גילה שרק 15% מהנשים רצו לרכוש לפטופ בצבע אדום. הנשים הישראליות הוכיחו שמרנות בלתי מבוטלת - רובן העדיפו צבעים כמו שחור וכסוף. הצבע לבן משתרך מאחור עם 19% בלבד מהקולות.
רוב המחקרים והסקרים שהוצגו לעיל מוכיחים שאין הבדל דרמטי בין ההעדפות הצרכניות של נשים לגברים, למרות שנראה שהגורם העיצובי מהווה פקטור חשוב יותר בהחלטות הקנייה של נשים.
ההצלחה של מוצרים מעוצבים בקפידה יכולה ללמד שהגברים למדו שיעור באסתטיקה ועכשיו גם הם מעדיפים מוצר אטרקטיבי מבחינה חיצונית על פני מפרט טכני עשיר.
נשים מעדיפות קוראים אלקטרוניים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.