קרע בין שותפי "לוויתן" לבעלת אסדת הקידוח

הרקע למתיחות: השבתת האסדה לפרקי זמן ארוכים ■ השותפים בוחנים אפשרות להחליף את האסדה ב"הומר פרינגטון" ■ ה"פרייד" נחכרה על-ידי השותפות ב"לוויתן" ב"מחיר מציאה" ■ מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י: "נפעל בגמישות על מנת להתקדם עם הפרויקטים השונים"

משבר ברישיון "לוויתן": מפעילת הקידוח נובל אנרג'י מחפשת אסדה שתחליף את "נורת' אמריקה", האסדה המבצעת את קידוחי האימות ברישיון החיפושים הימי הממוקם מול חופי חיפה. ל"גלובס" נודע, כי ברקע המהלך עומד משבר אמון בין השותפים בקידוח לבין בעלת האסדה, חברת פרייד, וזאת עקב תקלות חוזרות ונשנות בהפעלתה.

מאז תחילת קידוחי האימות ב"לוויתן", הושבתה האסדה מפעילות לפרק זמן של כמעט שלושה חודשים במצטבר. הזכויות ברישיון "לוויתן" מוחזקות על ידי נובל אנרג'י (כ-40%), שותפויות קבוצת דלק - אבנר ודלק קידוחים (22.5% כל אחת) ושותפות רציו (15%). מתחילת השנה איבדה רציו, שלוויתן הוא עיקר פעילותה, 50% משוויה, כאשר רוב הירידה נרשמת בחודש האחרון.

הקש ששבר את גב הגמל הייתה התקלה האחרונה בקידוח "לוויתן 3", שדווחה בתקשורת לראשונה ב-5 בספטמבר. על-פי הדיווח היה מדובר ב"תקלות טכניות מתמשכות במתקן וסת הלחצים (BOP) ובציוד טכני נלווה, המהווים חלק מאסדת הקידוח".

הקידוח הופסק בעומק 2,600 מטרים, בערך מחצית הדרך לשכבת המטרה. בדיווח צוין עוד, כי בשלב זה לא ניתן להעריך את מידת המהותיות של התקלה, וכן את השפעתה על לוח הזמנים המקורי של הקידוח ועל תקציבו, שעומד על כ-70 מיליון דולר. מאז ועד היום לא נמסר מועד משוער לתיקון התקלה ולחידוש הקידוח, שנועד לאמת את גודל מאגר הגז ב"לוויתן".

זו הפעם השנייה שפגיעה בווסת הלחצים של האסדה מביאה להשבתת הנורת' אמריקה, לאחר תקלה דומה שדווחה בתקשורת ב-5 ביולי, ושהביאה להשבתת הקידוח למשך כמעט חודשיים. גורמי מקצוע בתחום החיפושים העריכו היום כי צוות הפרייד אינו מיומן מספיק בהפעלת ה-BOP.

ל"גלובס" נודע, כי השותפים בודקים אפשרות להחליף את הפרייד באסדת הקידוח "הומר פרינגטון", לאחר שזו תסיים את הקידוח בבלוק 12 בקפריסין ואת פיתוח מאגר "נועה".

בידי השותפים האופציה להתחיל קידוח נוסף עם ההומר פרינגטון עד חודש מארס. במקרה כזה, עלולה להתעכב תחילת הקידוחים ב"מירה" ו"שרה" - שלשמם נחכרה האסדה על-ידי השותפות ברישיונות אלה.

נזכיר כי הפרייד נחכרה על-ידי השותפות ב"לוויתן" ב"מחיר מציאה" של 278 אלף דולר ליום, ללא ציוד נלווה (המחיר הכולל הוא כפול). להשוואה, מחירה של ה"סדקו אקספרס", שנחכרה על-ידי השותפות ברישיון "תמר", נאמד בכ-450 אלף דולר ליום ללא ציוד נלווה.

המחיר הזול הוסבר בעיתוי העסקה - על-רקע עוצר הקידוחים שהוטל בעקבות אסון הדליפה של אסדת BP במפרץ מקסיקו, אך ייתכן שזהו פשוט מקרה קלאסי של "מה שנקנה בזול עוד יעלה ביוקר".

תקלות ועיכובים ליוו את הפרייד לאורך כל הדרך. עוד לפני הגעתה למימי ישראל התעכבה האסדה כשבועיים באחד מנמלי הים התיכון לצורך תיקונים. בהמשך, התקלה הראשונה בישראל אירעה ב-14 במאי השנה, כשקידוח האימות "לוויתן 2" הופסק בעומק 4,570 מטר בעקבות פריצת מים לחור הקידוח.

מנובל אנרג'י נמסר היום בתגובה, כי "לנובל שלוש אסדות הפועלות כיום בישראל. החברה שואפת למקסם את הפוטנציאל שלהן, ותפעל בגמישות על מנת להתקדם עם הפרויקטים השונים לפי תכניות העבודה".