הסקירות המסורתיות של מחירי רשתות המזון לפני ראש השנה מובילות את הרשתות להרכיב סלים זולים, במטרה שיוצמד לעגלת הקניות אצלן התואר "הזול ביותר" - ובעקבות כך יגיע גם קמפיין תואם שיגבה את ההישג. התוצאה: מלחמת מחירים אכזרית, המתורגמת להנחות עמוקות.
השנה, בשלהי 2011, נוסף למאבק היצרי גם כך אלמנט נוסף: המחאה החברתית.
"תמיד לקראת החג יש מלחמת מחירים", אומר גורם בענף, שמעדיף להישאר בעילום-שם, "רק שהשנה ההוזלות עמוקות אף יותר".
רשתות המזון יודעות שהן תחת זכוכית מגדלת, ושכדאי להן להנמיך פרופיל ולהסתפק ברווחים נאים, אך נמוכים יותר. התוצאה: המחיר של מוצרים רבים ירד השנה ביחס למחירים שנדגמו בערב ראש השנה ב-2010.
אלא שמלחמת הרשתות יוצרת גם בלבול, שכן היא מיתרגמת לחוסר יציבות במחירים. למה הכוונה? המחיר של מוצר מסוים היום עשוי לרדת מחר, בהתאם למתרחש אצל המתחרים, ורשת אחת עשויה לצאת במבצע שההנחה בו תהיה כה גדולה עד שתשנה את זהות הסל הזול ביותר. זאת, משום שההנחות ניתנות לא רק על מוצרי החג - כמו תירוש או קרפיון - אלא גם על מוצרים אחרים כמו אבקות כביסה או שמפו.
"גלובס" יצא גם השנה לבדוק את המחירים ברשתות השונות, ערב ראש השנה. בחרנו בסניפים במתחם איילון של הרשתות שופרסל דיל, מגה בול ורמי לוי.
לפי סקירת המחירים שבוצעה ביום שלישי (20 בספטמבר), הרשת שבה הסל היה הזול מבין השלוש היא מגה בול. מחירו היה במגה בול 232 שקל, לעומת 240 שקל ברמי לוי ו-247 שקל בשופרסל דיל. כך שבין הסל הזול (במגה בול) ליקר (בשופרסל דיל), נמצאו פערים של כ-7%.
הפערים הנמוכים הללו מלמדים על מגמה שהשתרשה ברשתות הדיסקאונט: לאור התחרות, אין פערים של ממש בין הרשתות, כך שהסל עשוי להיות מוטה לטובת רשת אחרת בשינוי אפילו של מוצר אחד משמעותי בתמהיל.
הרשתות נערכות לסקרים
הסל שהרכבנו כלל 27 מוצרים (ראו בהמשך), בהם מוצרי מזון, שתייה, ירקות, פירות ובשר טרי. את הסל מאפיין ריבוי של מבצעים, הכוללים מחירים הזולים לעתים בעשרות אחוזים לעומת תג המחיר הרגיל:
כך, המדבקה על אבקת מרק עוף אמיתי (400 גרם) מעידה כי מחירו ה"רגיל" הוא 23 שקל, בעוד שהוא נמכר ב-8.5 שקלים; "מחיר המחירון" של קרמיסימו שטראוס הוא 20 שקל, ואילו הוא נמכר ב-15 שקל; ומיונז נמכר ב-6 שקלים במקום ב-11 שקל.
בנוסף, כמעט כל מחירי המוצרים בסלים - בעיקר באלה של רמי לוי ומגה בול ובשיעור פחות בסל של שופרסל - ירדו בהשוואה לשנה שעברה.
כך, מחירו של פילה נסיכת הנילוס ירד מ-20 שקל ל-15 שקל; בקבוק קוקה-קולה 1.5 ליטר, שעלה 5 שקלים, עולה כעת 4 שקלים; אורז פרסי, שעלה 8 שקלים, עולה כעת 5 שקלים; ומיץ ענבים תירוש ,שעלה בשנה שעברה 17 שקל בשופרסל דיל, עולה כעת 13.3 שקל.
גורם בענף מציין עניין נוסף שמשפיע על התוצאה הסופית ושיש לקחת אותו בחשבון - העובדה שהרשתות נערכות לסקרי החג, שמתרחשים בכל שנה. הן מתבססות על סלי המוצרים שנבדקו בשנים קודמות ואפילו בשיתוף עם היצרניות, ושמות את הדגש על המוצרים שסיכוים להיכלל בבדיקה הוא גבוה.
לדבריו, גם מועדי הבדיקה והמתחמים בה תבוצע מאפשרים היערכות, שכן הסקרים מתבצעים לרוב כ-10 ימים לפני החג, כדי להיות הרלבנטיים ביותר. "היערכות הרשתות לסקרים הנקודתיים מובילה לפערים של מחירים בתוך הרשת, כך שייתכן שהמחירים לקונים ברמת גן יהיו זולים מאלה שישלמו הלקוחות באותה רשת בחיפה, למשל".
ואכן, עניין פערי המחירים אל מול הפריפריה כבר הגיע לפתחה של ועדת הכלכלה, בעקבות פנייה השבוע של ח"כ יואל חסון (קדימה) כי הוועדה תתכנס בדחיפות יחד עם רשתות המזון הגדולות, כדי לסגור את הפערים הללו ולשנות את המצב - כך שהמחירים בפריפריה יהיו דווקא זולים מן המרכז ולא כפי שהיום.
צניחה של עשרות אחוזים מיולי
התחרות החריפה מקבלת ממד נוסף במתחמי הקניות, שם תמהיל החנויות בסמוך לסופרמרקטים משפיע על המחירים באזור כולו.
רמי לוי, שאינו חושש להוזיל מחירים באופן דרסטי, כמעט בהינף יד, גורם לחוסר נוחות אצל המתחרות שנאלצות להגיב, וכפי שאישר לוי ל"גלובס", "במתחמים בהם יש סניף שלי, כולם מרוויחים ממחירים זולים".
התחרות בין שופרסל דיל למגה מתמקדת בעיקר בחלוקת הנתח בין השתיים. גורם בשוק מציין כי הרשת הרביעית, הבאה בתור בדירוג, מעניינת אותן פחות, והמטרה של שתיהן היא להגדיל את הנתח האחת על חשבון השנייה. מכיוון שמדובר בעשרות סניפים, הן לא יכולות להגיב על כל "הנחת כסאח" נקודתית במתחם מסוים ולהחיל אותה על כל הסניפים בישראל.
בכל מקרה, מה שקורה היום לא משקף את ההתנהלות הסדירה של הרשתות, ולקראת החג חלקן חתכו מחירים בצורה שאותה מגדיר גורם בשוק כ"לא הגיונית". לעתים מדובר במחירי הפסד (לוס לידר) שמטרתם למשוך קונים, אבל בניגוד לימים שבשגרה, לא מדובר רק על מוצרים בודדים או נישתיים.
כך יוצא שיין כרמל סלקטד נמכר היום ב-14 שקל, כשהרשת קונה אותו ב-21 שקל. אבל אין מה לדאוג - את מחיר ההפסד על מוצר אחד הרשתות כבר ידאגו לקזז.
ירידה ניכרת גם בירקות
השוואה נוספת ומעניינת ש"גלובס" ביצע היא למחירים של המוצרים ביולי. מתברר, כי מאז ועד הבדיקה שהתרחשה שלשום (ג'), מחירי המוצרים צנחו בעשרות אחוזים. מחיריהם של מוצרים רבים צנחו גם הודות למבצעי המשווקות:
וכך, קפה נמס עלית (200 גרם), שעלה כ-22 שקל ביולי, עולה כעת 15 שקל; אבקת כביסה סנו מקסימה (2.5 ק"ג) ירדה מ-26 שקל ל-14 שקל; צנצנת מיונז (500 גרם), ויטמינצי'ק (1 ליטר) או קטשופ (750 גרם) עולים כעת כ-6 שקלים, לעומת 11 שקל לפני חודשיים.
גם בירקות נרשמה ירידה ניכרת: בצל יבש, שעלה בשנה שעברה 2-2.5 שקלים, מגרד כעת את השקל לק"ג; וקילו של מלפפון או עגבניות עולה כיום שקל בודד, לעומת 3 שקלים בשנה שעברה.
מחאה חברתית נגד יוקר המחיה? טירוף של החגים? זה לא באמת משנה - בשורה התחתונה, הצרכן מרוויח בחג הזה.
העגלות מפוצצות אבל פחות
אחת ההצלחות של מחאת יוקר המחיה היא העלאת המודעות למחירי המוצרים בקטגוריות השונות. בשיח הציבורי בולטת העובדה שהיום, יותר מתמיד, אנשים קונים פחות באופן אוטומטי מוצרים ובודקים יותר מה כתוב על מדבקת המחיר לפי הקנייה.
המודעות הזו באה לידי ביטוי בסקר שערך מכון "מותגים" עבור עמותת חסדי נעמי, וממנו עלה כי יותר ממחצית מהאוכלוסייה (52%) מתכננת לצמצם את ההוצאה הכספית על סל הקניות לראש השנה. 30% מתוכם מאמינים כי שיעור הקיצוץ יהיה של 10%-20% ביחס לשנה שעברה.
ומה היקף ההוצאה על מוצרי מזון לחג? כשליש מהנשאלים השיבו כי יוציאו עד 500 שקל; 20% השיבו כי יוציאו 500-800 שקל; שיעור דומה שיערו שיוציאו 800-1,000 שקל; ורבע מצפים להוציא יותר מ-1,000 שקל על קניות של מוצרי מזון לחג.
בשורה התחתונה
אם מתאפשר לכם לערוך את הקנייה במתחם קניות שבו מרוכזות כמה חנויות, הצטיידו בסבלנות ופצלו את הרשימה: הבשר הטרי זול היום ברשת אחת, והדגים זולים באחרת. למרות חוסר הנוחות והזמן הנדרש, הפיצול ישתלם.
זה גם זמן טוב גם לצבור סטוקים. רגע לפני שהמחירים יחזרו לעצמם - וזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה - כדאי להצטייד במוצרים מוזלים גם מתחום הטואלטיקה והניקיון.
מה היה לנו בסל?
דבש טהור (500 גרם), אבקת מרק עוף (400 גרם), שקדי מרק (400 גרם), אפונת גינה (800 גרם), גרעיני תירס (800 גרם), יין אמרלד ריזלינג סלקטד, עוגת הבית דבש, קרמיסימו וניל צ'יפס, מיקס חטיפים מעורב, קפה נמס עלית (200 גרם), מיונז (500 גרם), כרעיים עוף טרי, פילה נסיכת הנילוס, קוקה-קולה (1.5 ליטר), מיץ ענבים תירוש, תה ויסוצקי (100 יחידות, כחול), קטשופ לחיץ (750 גרם), סירופ ויטמינצ'יק (1 ליטר), אורז פרסי "אחד-אחד", גפילטע פיש "ביתי", חצילים בתפזורת, בצל יבש, לימון, תפוח עץ מוזהב, מלפפון, עגבנייה ופלפל אדום.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.