מבחן דרכים: סמארט 2011 - מדויקת, חכמה וחסכונית

טווח המחירים בו מוצעת המכונית מציב אותה בזירת משחק משלה, הפונה לקהל מוגדר מאוד, עם סגנון חיים ייחודי - כזה שיכול לרכוש מכונית שנייה או שלישית כמכונית לייף-סטייל לתנועה עירונית

כמעט 17 שנה חלפו מאז נוסד מותג הרכב סמארט, במסגרת שותפות יוצאת דופן בין יצרנית השעונים השוויצרית סווטש לדיימלר-בנץ. בשנים שחלפו מאז הושקעו במותג מאמצי יצירתיות - הנדסית ושיווקית, מקוריות, חדשנות ונכונות-לשבור-גבולות יותר מאשר בכל מותג-נישה אחר בתולדות תעשיית הרכב.

אנשי סמארט לא המציאו את רעיון המיקרו-מכונית העירונית (היפנים עשו זאת הרבה לפניהם), אך חלק מהרעיונות שנולדו במסגרת מיזם זה נראים היום מבריקים ופורצי-דרך ממש כפי שהיו לפני עשור וחצי.

האפשרות להחליף את צבעי הרכב לאחר הרכישה ו/או לשלב מודולרית בין צבעים שונים עדיין ייחודית, וכך גם תא הנוסעים שנבנה לגובה ומצליח לשלב בטיחות פסיבית של רכב אמיתי בתוך מרכב קליל באורך של פחות מ-3 מטר; אלא שהמכונית עצמה יצאה לשוק עם לא מעט באגים הנדסיים ושיווקיים: היא דרשה פשרות בתחום הדינמי, הציעה נפח מטען זעיר והתאימה ללקוחות עם סגנון חיים מוגדר מאוד.

אבל הבעיה הגדולה ביותר בתכנון המותג הייתה ההנחה שבעזרת מקוריות וייחודיות ניתן לשבור את הסטיגמה שמושרשת בשוק: קטן הוא זול. לפיכך, היא תוכננה ונבנתה כ"מוצר יוקרה מוקטן" עם מבנה עלויות ותמחור תואם. אלא שלמרות מאמצי השיווק, קנה המידה ההשוואתי של רוב הלקוחות בעולם היה ונותר מיני-מכוניות עם ארבעה-חמישה מושבים, שלרוב היו גם שימושיות יותר וגם זולות משמעותית. הבעיה התפיסתית הזו הקשתה על החדרת המותג לישראל ואף הביאה להפסקת השיווק לכמה שנים.

דיימלר-בנץ לא הרימה ידיים, למרות שצמצמה משמעותית את היקף הפיתוח וההשקעה בפרויקט, והיא ממשיכה להעניק לו חיים. גם בישראל חודש השיווק בשנה שעברה, במקביל להשקת הדור החדש של המכונית, עם התמקדות בקהל של לקוחות עירוניים, מבוססים, "מחוברים", תושבי גוש דן.

שומר על קווי המתאר

הדור החדש של סמארט שומר על קווי המתאר הכלליים של המכונית המקורית, והעדות למעוף ולחזון של המתכננים היא שסמארט עדיין מצליחה להיראות מעניינת, עדכנית ושונה מ-99% מהמכוניות על הכביש. בנסיעת המבחן שלנו אמנם לא נתקלנו בתגובות היסטריות כפי שהיה בעת הגעת המכונית לארץ לפני כמה שנים, אולם היא עדיין חילצה הרבה תגובות אמוציונליות, בעיקר מצד צעירים.

מנגד, הממדים הזעירים עדיין מציבים אותה בתחתית שרשרת המזון בשדות הטרף האגרסיביים של כבישי ישראל - מעט מעל אופנועים וקטנועים. לטובת נהגי סמארט מתחילים נצרף כאן שני טיפים חשובים להישרדות. הטיפ הראשון - כשאתם נוסעים בכביש בין-עירוני, השתדלו להיצמד לשוליים השמאליים של הנתיב שלכם, קרוב לקו ההפרדה, כאילו אתם נוהגים ברכב שרוחבו כפול. אם לא תעשו כן, תגלו שרוב הנהגים פולשים וסוטים לנתיב שלכם בלי לחשוב פעמיים. הטיפ השני - כשאתם חונים במפרץ חניה, היצמדו לשוליים החיצוניים של המפרץ. אם תיצמדו למדרכה כחוק תגלו - כפי שאנחנו גילינו בדרך הקשה - שנהגים לא מהססים להשתחל למפרץ שלכם ולחנות בלי בושה מאחורי סמארט הקצרה - מעין דאבל-פרקינג אבל בלי הסיכון לדוח.

גם תכנון תא הנוסעים מפגין עמידות מרשימה בפני שיני הזמן. המרחב הפנימי הסובייקטיבי עדיין מצליח להפתיע נוסעים שנכנסים אליו בפעם הראשונה, ומאפשר לשני מבוגרים להתמקם בו בנוחות בזכות גג גבוה, מפתן כניסה/יציאה שגובהו נוח לכל הגילים ואינו דורש מתיחת שרירים, תנוחת ישיבה גבוהה ובטוחה שמשקיפה למרחוק, ומרווח רגליים טוב הודות לתכנון הקומפקטי של עמדת הפיקוד.

עיצוב התא עבר תהליך יסודי של התבגרות מאז פגשנו בו לפני כמה שנים והוא כבר לא נראה כמו חדר משחקים למתבגרים. כמה מהגימיקים החזותיים - כמו השעונים הכדוריים - שרדו ללא שינוי, אבל הנהג והנוסע נהנים כעת מלוח מחוונים ברור, חומרי דיפון ידידותיים, בידוד רעשים מוקפד, מסך מגע רחב, ואפילו - מי היה מאמין - תא כפפות ננעל. הראות לאחור עדיין מוגבלת מאוד, ונפח תא המטען עדיין מתאים בעיקר לשופינג עירוני של יאפים, אלא אם מפנים את המושב הימני לטובת אכסון חפצים.

כמו מכונית אמיתית

על הכביש עברה המכונית שדרוג משמעותי. הנטייה של המתלים לקפץ על כל מהמורה ולהתרסק לתוך כל בור עירוני רוסנה משמעותית, וברוב תנאי הדרך מפגינה סמארט נסיעה חלקה בהתחשב בממדיה. לספיגה מסייעים רבות גלגלי 15 אינץ' עם צמיגים ראויים, שמשדרגים גם את אחיזת הכביש ומקטינים את נטיית המרכב בפניות מהירות. ההיגוי עדיין חד וישיר מאוד, אך שלא כבעבר כעת הוא נינוח יותר והתחושה הכללית היא של נהיגה ברכב אמיתי.

השילוב בין עזרי שליטה חדי-תגובה לממדים זעירים הופך את המכונית הזאת לתענוג אמיתי בשדה הקרב העירוני: היא מתמרנת בזריזות בפקקים, משתחלת ועוקפת נהגים כבויי-מוח ומתמקמת בנוחות בכל פיסת חניה פנויה.

לתחושה הזריזה תורמת גם יחידת הנעה משודרגת: מנוע שלושת הצילינדרים בנפח 1 ליטר עדיין משדר תחושה וצלילים של אופנוע, אבל יש לו תגובות זריזות ומומנט שמספיק לצליחת עליות ארוכות מבלי שהנהג ירגיש כאילו הוא מתעלל בו. הופתענו גם מיכולתה של מכונית זעירה זו לשייט על הכביש המהיר ב-120 קמ"ש פלוס. התגובות המהוססות של התיבה הרובוטית עדיין מטרידות, אולם גם כאן חל שיפור דרמטי לעומת הדור הראשון והעברת ההילוכים חלקה ורגועה הרבה יותר. צריכת הדלק המוצהרת היא מעל 23 ק"מ לליטר. למרות שלא הצלחנו לאמת נתון זה, אין ספק שמדבור מכונית סופר-יעילה שתקל מאוד על חשבונות הדלק של בעליה.

מיני-מכוניות חסכוניות הן כיום להיט בארץ, אבל סמארט מעולם לא הייתה - ועדיין איננה - שחקנית בפלח זה. עם מחירים בטווח של 110-135 אלף שקל, היא נמצאת בזירת משחק משלה ופונה לקהל מוגדר מאוד, עם סגנון חיים ייחודי ויכולת לרכוש מכונית שנייה או שלישית כמכונית לייף-סטייל לתנועה עירונית. מדובר בקהל יעד מצומצם מאוד - שאנחנו למרבה הצער לא נמנים עליו, אבל זה לא הפריע לנו ליהנות הנאה מרובה מהמכונית הקטנה, הנכונה והמדויקת הזאת.

אינפו: סמארט
 אינפו: סמארט

המתחרות

טויוטה IQ

IQ היא הבולטת בניסיון לאמץ את הקונספט של סמארט. היא ארוכה ממנה ב-20 ס"מ, אך מציגה את אותן פרופורציות, ואף מצליחה לדחוס מושב אחורי קומפקטי. גם לה יש מנוע 1 ליטר צנוע ואופציה למנוע 1.3 חזק. עיצוב הפנים מקורי והבטיחות היא כמו של רכב גדול. מחירה באירופה דומה לסמארט וזו הסיבה שהיא אינה מיובאת לארץ

פיאט 500

גם פיאט אימצה את הקונספט של סמארט, עם טאץ' נוסטלגי: מכונית עירונית אופנתית, שפונה לחובבי לייף-סטייל בעלי ממון ופורטת על הזיכרונות. 500 אמנם ארוכה יותר בכמעט מטר, אבל יש לה 4 מושבים אמיתיים, התנהגות אתלטית, יכולת לא מבוטלת על הכביש המהיר והרבה נוכחות. טווח מחיריה דומה לסמארט

לנצ'יה אפסילון

בדומה לסמארט, מנסה אפסילון החדשה לחנך את הקהל לכך שיוקרה יכולה לבוא במידות קטנות. אורכה כ-3.8 מטר בלבד, אולם היא בנויה כמו מכונית פרימיום, עם תא נוסעים מתוחכם ומפואר, מנועים בהספקים מכובדים והרבה מערכות היי-טק, כולל מערכת ניווט מובנית, מערכת קול איכותית ועוד. מחירה בארץ מתחיל בכ-100 אלף שקל