מיהו הסטארט-אפ שמעסיק רק מתכנתים אוטיסטים?

חברת AQA הישראלית מעסיקה בודקי תוכנה בעלי תסמונת אספרגר ■ הסטארט אפ האמריקני Aspiritech מעסיק מתכנתים שמגדירים את עצמם כאוטיסטים

שוק העבודה משנה בהדרגה את היחס שלו לסובלים מתופעות של הספקטרום האוטיסטי, כאשר ישראל נחשבת לאחת החלוצות בתחום. חברת AQA הישראלית מעסיקה בודקי תוכנה בעלי תסמונת אספרגר.

הסובלים מהתסמונת מסוגלים לבצע בדייקנות משימות שאחרים מתעייפים מהן. כ-1% מהאוכלוסייה סובלים מאוטיזם - 40% מהם מאספרגר. הסטארט אפ האמריקני Aspiritech מעסיק מתכנתים שמגדירים את עצמם כאוטיסטים.

כל אחד מהם הוא בעל מגבלה שונה - אחר מדבר ללא הרף, אחר אינו אוהב לנהוג, אחת העובדות מוטרדת במיוחד מאורות חזקים או מקולו של שואב האבק, אחד נוהג לצייר קריקטורות של עצמו בתוך מכונית ואחר לא אוהב לשבת קרוב מדי לאנשים אחרים.

מייסדי החברה טוענים שלעובדים שלהם יש מגוון רחב של תכונות מצוינות: הם ממוקדים מאוד, עבודה שחוזרת על עצמה אינה מפריעה להם ויש להם זיכרון מצוין לפרטים. מייסדי החברה הם משה וברנדה וייצברג, שבנם אורן אובחן כבעל תסמונת אספרגר בגיל 14.

הבן הועסק כאורז מצרכים בסופר, אך פוטר מתפקידו וכיום הוא מועסק באספיריטק. "הוא אחד המתכנתים הטובים שלנו", אומרת האם ברנדה.

תורשה או גנטיקה?

מחקר חדש שפורסם באחרונה באוניברסיטה העברית חושף מידע חדש לגבי שכיחות האוטיזם במשפחה. מהמחקר עולה שלאחים של ילדים אוטיסטים יש סיכוי של 1 ל-5 להימצא על הספקטרום האוטיסטי. אם האח הצעיר הוא בן, ולא בת, הסיכוי הוא 1 ל-4. מדובר בסיכוי גבוה פי 20 ביחס לאוכלוסייה הכללית.

הנתון הזה, שעולה מהמחקר שערכה פרופ' נורית ירמיה, גבוה פי 2-6 ביחס למחקרים מוקדמים. "המחקרים הקודמים", אומרת ירמיה, "נערכו בשנות ה-80 וה-90 והשתמשו בקריטריונים אחרים ופחות נרחבים לאבחון של אוטיזם. כיום ישנה עליה כללית במספר הילדים המאובחנים עם אוטיזם.

"בנוסף, במחקרים הקודמים לא הייתה התייחסות מחקרית לאפקט ה'עצירה' - הנטייה של הורים להגביל הבאת ילדים נוספים לעולם לאחר לידה של ילד עם נכות או קושי התפתחותי".

המחקר של פרופסור ירמיה הוא המחקר הגדול ביותר שנערך בתחום עד כה. נבדקו בו כ-600 תינוקות שלהם אח ביולוגי מבוגר יותר המאובחן כאוטיסט. כ-6% מהתינוקות במחקר הנוכחי הגיעו ממשפחות בהן יותר מאח אחד אובחן כאוטיסט. אצל אלה, הסיכון להימצא על הספקטרום האוטיסטי היה כמעט שליש. המחקר פורסם בכתב העת pediatirics.

האם האוטיזם הוא תורשתי או נרכש? המחקר לא מצא תשובה לשאלה הזו. אחים חולקים גם גנים וגם סביבה - הם גדלים באותו הרחם וחיים באותו הבית.

מחקר שנערך לאחרונה בתאומים, הראה כי תאום של ילד שזוהה כאוטיסט, יהיה גם הוא אוטיסט בסבירות של 30%. זהו שיעור גבוה יותר מאשר אחים רגילים, למרות שהדמיון הגנטי בין תאומים לא זהים הוא בדיוק באותה רמה כמו בין אחים.

המסקנה היא שההפרעה אינה גנטית לחלוטין. גורמים נוספים שמשפיעים על האוטיזם הם סביבת הרחם וסביבת החיים בשנים המוקדמות.

החוקרים בתחום בודקים כעת גורמים נוספים, כגון זיהומים בהם לקתה האם במהלך ההיריון, שימוש בתרופות וצריכת מזונות מסוימים.