"מטרתנו להציב את תל אביב בעשיריה הפותחת בין ערי העולם", אומרת הילה אורן, מנכ"ל "מנהלת עיר עולם" שבעיריית ת"א - גוף שהוקם בתום אירועי 100 השנה לעיר. "המותג 'תל אביב' חזק בהרבה ממה שנדמה ולכן הוחלט להקים גוף שיעסוק בקידום העיר בעולם". גופים דומים, מסתבר, פעילים בעיריית ניו-יורק, בעיריות ברצלונה, לונדון ועוד.
- מה הן 'ערי עולם'?
"זו קבוצת ערים מצומצמת שקפצו מדרגה בין לאומית והפכו למרכזים גלובאליים. ערים אלו הופכות לקטרים כלכליים, תרבותיים וחברתיים המושכים תהליכים במדינת האם. ערי עולם הן ערים שכמותג הן חזקות מהמדינה. מופרך שישראל תשאף להיות כמו ארה"ב או גרמניה, אבל לגמרי סביר שתל אביב תשאף להשיג את ברלין, או להיות ברמה אחת אתה, מבחינת הפעילות העסקית והיזמית וההשפעה התרבותית".
מדד דירוג הערים נקבע במכון בריטי GAWC (Global And World Cities) שבאוניברסיטת לוטברו. במכון זה תבעה הסוציולוגית פרופסור ססקין ססנה באמצע שנות ה-90 את המושג "ערי העולם", ומאז הוא מופץ גם באמצעות ספרים שכתבה ונהפך למטבע עובר לסוחר בשיח מתכנני הערים. הבולטות בדירוגים המתפרסמים אחת לשנה הן ניו-יורק, לונדון, פאריז, טוקיו, בייג'ין, סינגפור, סידני, פרנקפורט, שיקגו, הונג-קונג ואמסטרדם. שאיפת אורן לקדם למעמד דומה את ת"א ראויה להערכה מיוחדת, כשלוקחים בחשבון שכיום היא ממוקמת אי-שם במקום ה-50.
- איך תקפיצו את ת"א כיתה?
"באמצעות משיכת פעילות בינלאומית, כמו שעשתה האולימפיאדה לברצלונה: גאודי והחוף היו בה תמיד, אבל רק המשחקים הקפיצו אותם לתודעה הבינ"ל. כדי שעיר תקבל מעמד בזירה הגלובלית צריך לזהות את הנכסים שלה, שיש להם יתרון עולמי, לשכלל, למתג ולהפיץ אותם בעולם. את תל אביב נמתג, למשל, כעמק הסיליקון של אירופה. כמו שאדם שעוסק באמנות חייב לנסוע לפריז ולברלין, כך כל איש היי-טק ומי שעוסק במדיה חדשה, ירגיש חייב להגיע לתל אביב, לפחות פעם בשנה, כדי לקבל רעיונות, לגייס אנשים ולקדם את עסקיו. כנס DLD שיתקיים בנובמבר ביפו הוא דוגמא למהלכים שיתרמו לזה".
- בתל אביב אין אטרקציות.
"נכון שאין אטרקציות במובן הקלאסי - ים המלח, הכותל והכנרת. אלא שעיר עולם מושכת בזכות הזדמנויות העסקיות וסוג אנשים שבה. לתל אביב יש את אלה, וגם חיי לילה, סצנת אמנות וחוף ים משגע".
- ירושלים עיר הקודש, ות"א עיר הפייסבוק?
"לירושלים יש האיכויות שלה. אבל כשבעולם אומרים 'ישראל', הקונוטציה הישירה היא 'קונפליקט'. וכשאומרים בעולם: 'תל אביב' הקונוטציות חיוביות - 'באוהאוס, חדשנות'. גם במשרד ראש ממשלה, החוץ והתיירות, הבינו שקידום ת"א למעמד עיר עולם היא מהלך עוקף קונפליקט - תל אביב היא מותג נוח יותר לשיווק ישראל".
- ערי עולם מתאפיינות במחירי נדל"ן מופרזים.
"אני מסתייגת מהמונח מופרז', ערי עולם מתאפיינות במחירי ביקוש והיצע. מכיוון שאיכות החיים בעיר עולה, ומכיוון שהיא הופכת למוקד משיכה בינלאומי, המחירים גם עולים. את ההשוואה צריך לעשות לא בין ת"א לסביבותיה בארץ, אלא בין ת"א למקבילותיה בעולם - ברלין, ניו-יורק, ברצלונה ואמסטרדם".
- לא רוצים בעיר גם משפחות מעמד ביניים עם ילדים?
"מספר גני הילדים בתל אביב צמח בעשור מ-270 ל-410. אנחנו נוסיף תוכנית למשיכת סטודנטים מחו"ל באמצעות תוכניות לימוד באנגלית ותנאי אירוח, שיזמנו עם 21 מוסדות ואת יזמי ההי-טק והאמנים הצעירים שיבואו לגור פה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.