AMG: החזר המשכנתא עלה באלפי שקלים תוך 4 חודשים

לפי בדיקת החברה, מי שנטל משכנתא של 800 אלף שקל לפני החלת המגבלות של בנק ישראל במאי האחרון, יספוג עלייה של 2,500 שקל בהחזר החודשי

החזר משכנתא ממוצעת של 800 אלף שקל עלה ב-2,500 שקל בחודש ב-4 החודשים האחרונים, מאז הציג בנק ישראל את הגבלות המשכנתא החדשות שלו במאי האחרון. כך עולה מבדיקה של AMG משכנתאות, תוך כוונה למי שנוטל משכנתאות חדשות היום ולא למי שנטל לפני תחילת המגבלות. הבנק הגביל את הרכיב המשתנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתא במטרה להקטין את הסיכון במערכת הבנקאית.

על פי בדיקת AMG, מאז נכנסו המגבלות עלה מדד המחירים לצרכן ב-1.1% ואילו ריבית הפריים עלתה ב-0.25% בלבד. זאת, בניגוד להערכות כי בנק ישראל יעלה משמעותית את הריבית עד סוף השנה. יתרה מזאת, בבנק ישראל שוקלים כעת להוריד את הריבית נוכח המשבר העולמי וההאטה הכלכלית בישראל.

"על רקע השינויים הכלכליים יש לבטל את המגבלות ולאפשר שוק חופשי בו נוטלי המשכנתאות והבנקים הם אלו שקובעים את התמהיל הרצוי לכל נוטל הלוואה", סבור עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות.

לפי AMG, אם בנק ישראל לא יעלה את הריבית בחודשים הבאים, הרי שפער הריביות בין הריבית הצמודה לריבית המשתנה יעמוד על 2.25% (6.5% ריבית ממוצעת במשכנתא, כולל הצמדה, לעומת 4.25% ריבית פריים ממוצעת במשכנתא). בחישוב כללי, מי שנטל משכנתא של 800 אלף שקל מאז החלת המגבלות, ייאלץ בקרוב להחזיר לבנקים בממוצע כ-2,500 שקל יותר.