נעילה מעורבת בוול סטריט בתום יום מסחר תנודתי

המסחר נפתח במגמה חיובית לאור אישור הפרלמנט הגרמני את הרחבת קרן הסיוע ופרסום נתוני מאקרו חיוביים - אולם, לקראת הנעילה קוזזו העליות ■ מנהיגי יוון ערכו פגישה "חיובית" עם נציגי ה"טרוייקה"הצמיחה ברבעון השני בארה"ב - מעל הצפי

על המשקיעים בוול סטריט עבר היום (ה') יום מסחר תנודתי: המסחר ננעל במגמה מעורבת, לאחר פתיחה חיובית ומסחר מעורב ותנודתי לאורך מרבית היום: זאת, כאשר ברקע מגמה מעורבת אפיינה את המסחר בבורסות אירופה לאחר שהפרלמנט הגרמני הצביע בעד הרחבת קרן הסיוע של גוש האירו למדינות שנקלעו למשבר (European Financial Stability Facility). נציין כי המסחר בארה"ב נפתח בעליות על רקע פרסום נתוני מאקרו חיוביים באשר למצב שוק התעסוקה בארה"ב, ואומדן הצמיחה השלישי (והסופי) ברבעון השני, אולם העליות קוזזו בהמשך לאור החשש המתגבר מהמשבר באירופה. המסחר ננעל במגמה מעורבת, כאמור, כאשר מדד הדאו ג'ונס הוסיף לערכו 1.3%, בעוד ה-S&P500 עלה ב-0.81% והנאסד"ק איבד כ-0.43% מערכו.

"נראה שכולם בשוק מתמקדים רק במה שיכול להשתבש, כולם פסימיים", אמר היום פיליפ דאו (Phillip Dow), מנהל השקעות ב-RDC קפיטל, לאחר שהמדדים המרכזיים עברו לירידות. "יש המון רעש לבן למשקיעים, ונראה שכולם מעדיפים להתמקד בתחזיות לטווח הקצר".

אירופה תחילה: החדשות המרכזיות מהיום, נגעו לכך שאושרה בגרמניה הרחבת קרן הסיוע, אשר צפוייה להעביר סיוע פיננסי גם ליוון. האישור להרחבת הקרן הושג ברוב מרשים של 523 צירים בעד לעומת 85 מתנגדים. כעת יעלה חלקה של גרמניה בקרן מ-123 מיליארד אירו לכ-211 מיליארד אירו. בהמשך הערב, אישר גם הפרלמנט האסטוני את הרחבת הקרן. (לסיפור המלא)

מנגד, העליות בשווקים קוזזו על רקע פגישת מנהיגי יוון עם נציגי ה"טרוייקה" (האיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי האירופי), שהגיעו ליוון במטרה לבחון את עמידתה ביעדי הצנע שלה. החשש כי יוון לא תקבל את הנתח הכספי הבא במסגרת תוכנית החילוץ שלה, מעלה את האפשרות כי תאולץ להכריז כבר באוקטובר על חדלות פירעון. (לסיפור המלא)

"השוק סוף סוף מתחיל לנשום לרווחה", אמר ג'ייקוס פורטה (Jacques Porta), מנהל השקעות ב-Ofi Patrimoine בפריז, לאחר אישור הרחבת הקרן בגרמניה. "אנחנו מתאוששים מבעיות משבר החוב ועוברים להתמקד בכלכלה. גם נתוני האבטלה בארה"ב משפיעים".

(תרחיש האימים: כיצד יגיבו השווקים לחדלות פירעון של יוון?)

ב'פד' לא אופטימיים

נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, התייחס אתמול לאחר סיום המסחר בארה"ב, למצבו הקשה של שוק העבודה בארה"ב ואמר כי "מדובר במשבר לאומי". בנאום בקליבלנד אמר ברננקי כי "שיעור האבטלה הוא קרוב ל-10% כבר מספר שנים וכ-45% המובטלים נמצאים במצב של חוסר תעסוקה 6 חודשים או יותר. על הבית הלבן והקונגרס לפעול בדחיפות וליצור דרכים בכדי לאפשר לאנשים האלה לחזור לשוק העבודה ולשפר את המיומנויות שלהם". עוד אמר ברננקי כי "הפדרל ריזרב פועל ועושה ככל שביכולתו אבל הוא מוגבל בסך הכל". (לסיפור המלא)

מנגד, בכירים נוספים בבנק המרכזי ממשיכים לצאת נגד תוכנית "אופריישן טוויסט" עליה הכריז הבנק המרכזי באחרונה, בהיקף של 400 מיליארד דולר - לשינוי תמהיל האג"ח אשר ברשות ה'פד'. היום אמר צ'ארלס פלוסר, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בפילדלפיה, כי להערכתו התוכנית לא תשפיע ברמה מספקת על שוקי המניות. (לסיפור המלא)יותר משקיעים צופים האטה בסין

היוםפורסם בבלומברג סקר, לפיו 59% מהמשקיעים בעולם מעריכים שהצמיחה בסין תתכווץ לקצב של פחות מ-5% בתוך 5 שנים לעומת קצב של 9.5% היום. כ-12% מהמשיבים העריכו שירידה חדה בצמיחה תתרחש כבר בטווח של 12 חודשים ו-47% העריכו שהאטה בסדר גודל כזה תתרחש בטווח של 2-5 שנים. הסיבה העיקרית - ההאטה החריפה בשווקי הייצוא של סין, בעיקר בארה"ב ובאירופה, תגרום גם לירידה חדה בייצוא הסיני.

עם זאת, כשנשאלו 1,031 מנהלי ההשקעות, הסוחרים והאנליסטים שהשתתפו בסקר לגבי השוק המועדף עליהם להשקעות ב-12 החודשים הקרובים ענו כ-23% כי הם מעדיפים את בורסת שנחאי, וכ-30% ענו כי וול סטריט הוא השוק המועדף (מקום ראשון בסקר). עוד עולה מהסקר כי 75% מהמשתתפים מעריכים שכלכלת גוש האירו תשקע במיתון במהלך 12 החודשים הבאים. כ-72% מעריכים כי מדינה אחת לפחות תפרוש מגוש האירו ב-5 השנים הקרובות.

"השווקים תמחרו באופן יחסי את מרבית החדשות השליליות", מעריך היום וילבור רוס (Wilbur Ross), המנהל קרן השקעות הנושאת את שמו. "כל עוד שלא מתרחש שום דבר נורא, ניכר שההתרחשויות כבר מגולמות בשוק".

נתוני מאקרו חיוביים

בזירת המאקרו בארה"ב, פורסמו היום לפני פתיחת המסחר שני נתונים חשובים. מחד, פורסם נתון התביעות הראשוניות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-24 לספטמבר, שירד ל-391 אלף תביעות - רמת שפל מאז אפריל השנה. זאת, לעומת 428 אלף תביעות בשבוע החולף (הנתון עודכן מ-423 אלף תביעות), ובהשוואה לצפי ל-420 אלף תביעות בשוק.

כמו כן, פורסם נתון חשוב במיוחד - האומדן השלישי (והסופי) של הפדרל ריזרב לצמיחת התמ"ג בארה"ב ברבעון השני, שעומד על 1.3% - לא נתון חיובי, אבל בהחלט טוב יותר מהציפיות והאומדנים הקודמים. כאמור, בשוק ציפו לצמיחה רבעונית של 1.2%, בעוד האומדן השני של הנתון הצביע על שיעור צמיחה של 1.0%. (לסיפור המלא)

כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט, פורסם נתון מדד מכירות הבתים - שנפל ב-1.2% בחודש אוגוסט ל-88.6 נקודות, זאת בהשוואה לרמה של 89.7 נקודות ביולי. יש לציין כי רמת המדד הנוכחית הינה 7.7% מעל רמתו באוגוסט 2010, אולם עדיין קצב המכירות נמוך מכדי להצביע על אישוש של שוק הנדל"ן המקרע בארה"ב.

נוקיה ממשיכה לצמצם מצבת העובדים

נוקיה ריכזה עניין לאחר שהודיעה היום כי תפטר עוד כ-3,500 עובדים, תסגור מפעל ברומניה ותבצע ארגון מחדש כולל לפעילותה ברחבי העולם.

חברת ג'נרל מוטורס ריכזה עניין לאחר שסוכנות הדירוג S&P העלתה את דירוג האשראי של החברה, תוך ציון כי היא צופה שהחברה צפוייה ליהנות מחוזה חדש שחתמה להרחבת עסקיה בדרום אמריקה. בסוכנות עדכנו את דירוג החברה ל-"+BB" מרמה קודמת של "-BB".

יאהו משכה תשומת לב לאחר שזו חשפה פיצ'רים חדשים לשירות הפליקר שלה אמש, במטרה להרחיב את השירות האינטרנטי. המהלך מגיע על רקע חוסר הוודאות סביב עתיד החברה, לאחר שפיטרה את המנהלת היוצאת קארול ברטץ.

AMD ריכזה עניין לאחר שהאחרונה פרסמה אתמול אזהרת רווח לאחר סיום מסחר.

אמזון , החנות המקוונת הגדולה בעולם, ריכזה עניין לאחר שהכריזה אתמול על ה-Kindle Fire, טאבלט קטן יותר מהאייפד ובחצי מחיר ממנו והוא יהיה מתחרה ישיר שלו. הטאבלט החדש, שבצעם מהווה גירסה משודרגת של קורא הספרים הפופלרי של אמזון בעל אותו השם, יריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל . גם אפל ריכזה עניין על רקע המתחרה החדשה לאייפד.

מניות המחצבים, הזהב והכסף, המשיכו לרכז עניין על רקע החולשה במחירי הסחורות בימים האחרונים. נציין את BHP ביליטון .

מניות הפיננסים ריכזו עניין כמידי יום, לאור הטלטלות בשווקים, כאשר נציין כי היום מריבתן חוו עליות חדות במסחר המקדים בוול סטריט. נציין את בנק אוף אמריקה , JP מורגן , וולס פרגו וכן את סיטיגרופ . כן נציין כי היום נודע שבנק אוף אמריקה מתכוון לגבות עמלה חודשית קבועה בהיקף 5 דולר מלקוחותיו, עבור רכישה באמצעות כרטיסי חיוב (debit cards) החל משנת 2012.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]