תרחיש האימים: כיצד יגיבו השווקים לחדלות פירעון של יוון?

אישור הרחבת קרן הסיוע בגרמניה, לא משפיע על זכותה של יוון לנתח הבא בתוכנית החילוץ - לו היא זקוקה כדי לא לפשוט רגל ■ ועכשיו: גם תוכנית החילוץ השנייה שלה מוטלת בספק ■ צפו ברשימה: מי "יחטוף" כשיוון תפשוט רגל?

תחזיות הצמיחה העולמיות נחתכות, שוק התעסוקה בארה"ב מקרטע, ובאירופה עוד נאבקים לאשר את הרחבת קרן הסיוע האירופאית - שמתבססת אף היא על "מחזור חובות" של מדינות מרחב האירו. כך, לא פלא שכלכלנים בכירים ברחבי העולם יוצאים בתחזיות שחורות, ו"נביא הזעם" נוריאל רוביני גורס כי תרחיש מיתון כפול הוא "בלתי נמנע".

למרות אישור הרחבת קרן הסיוע האירופאית (EFSF) היום (ה') על ידי הפרלמנט בגרמניה - הכלכלה הגדולה והחשובה במרחב האירו - עדיין ממתינים ביוון בדריכות לאישור ההרחבה על ידי 6 כלכלות נוספות בגוש. תמונה סופית בנוגע לכלל האישורים, לא תתקבל כנראה לפני פגישת שרי האוצר של מרחב האירו, ב-17-18 באוקטובר. (לסיפור המלא)

כמו כן, האישור האמור לא משפיע בשום אופן על זכותה של יוון לסיוע פיננסי נוסף הדרוש לה כדי להימנע מחדלות פירעון - כשתידרש לפרוע את חלק מחובותיה לנושים. הסיוע הכספי המדובר - הנתח השישי שמגיע ליוון במסגרת תוכנית החילוץ שגובשה לה ב-2010 - בהיקף של 8 מיליארד אירו, יינתן רק כתלות בעמידתה ביעדי הצנע שהוצבו לה; כאשר נציגי קרן המטבע והאיחוד האירופי מגיעים עוד היום ליוון, כדי להמשיך ולבחון את עמידתה בתנאים.

אך מה יקרה אם יוון לא תעמוד בתנאים, ותכריז על פשיטת רגל? "תהיה נהירה אדירה לעבר האג"ח הממשלתיות בארה"ב והתשואות יפלו כתוצאה מהתבצרות המשקיעים בהן", מסבירים היום ב-JP מורגן במזכר ללקוחות. "המרווחים בין האג"ח קצרות הטווח לארוכות צפויים לגדול משמעותית".

גם תוכנית החילוץ השנייה בספק

וברקע, מוסיפים הפוליטיקאים ביוון לדון עם נציגי כלכלות אירופה באשר לתוכנית החילוץ השנייה של יוון - אשר מוטלת באחרונה בספק רב. גם קנצלרית גרמניה מרקל הציעה אתמול לפתוח מחדש את התוכנית המקורית, בהיקף של 159 מיליארד אירו, אשר גובשה בחודש יולי האחרון. זאת, כאשר אנליסטים רבים מעלים החשש כי חובותיה של יוון תפחו מאז, והיקף הסיוע אינו מספק. "עלינו להמתין לממצאי בדיקת הטרוקיה, להמתין לבשורה משם ואז לברר אם אפשר לדון מחדש בהצעה או לא", דברי מרקל.

במסגרת ההצעה לתוכנית החילוץ השנייה - אשר גובשה בהובלת ממשלות גרמניה וצרפת - 109 מיליארד אירו מתוך הסיוע הכולל של 159 מיליארד אירו, יוענקו ליוון על בסיס "גלגול אג"ח" על ידי המוסדיים והסקטור הפרטי, המחזיקים באג"ח יווניות. מדובר למעשה במחזור חוב, שדורש, כך על פי מתווה התוכנית, הסכמה של 75% מהנושים - הסכמה, אשר בימים אלה נראה שיוון מתקשה להשיג.

במורגן סטנלי מעריכים כי "חדלות פירעון ביוון, אם תתרחש, תוביל את האיחוד האירופי לדאוג לעתיד - ולוודא ששאר הכלכלות יישארו במרחב בעתיד. יבחנו יותר קריטריונים לגבי הישארות וקבלה לגוש האירו בעתיד, כמו מאזן האשראי ואופן ניהול התקציב".

ומי חשוף לחובותיה של יוון?

■ ממשלת ספרד מחזיקה בחשיפה לנכסים יווניים בהיקף של 502 מיליון דולר.

■ ממשלת שוויץ חשופה לחובותיה של יוון בהיקף של 529 מיליון דולר.

■ בלגיה חשופה לאג"ח יווניות בהיקף של 1.9 מיליארד דולר.

■ ארה"ב חשופה לחובותיה של יוון בהיקף של 1.94 מיליארד דולר.

■ איטליה חשופה לחובותיה של יוון בהיקף של 2.4 מיליארד דולר - יותר ממחצית מכלל החשיפה שלה לחובות של מדינות אחרות (בהיקף כולל של 4.5 מיליארד דולר).

■ בריטניה חשופה לחובות יוון בהיקף של 3.96 מיליארד דולר - מתוך היקף חשיפה כולל של 14.7 מיליארד דולר לאג"ח ממשלתיות בעולם.

■ ממשלת צרפת חשופה לנכסים יווניים בהיקף של 13.4 מיליארד דולר - מתוך היקף חשיפה כולל של 55.94 מיליארד דולר בסך הכל.

■ יותר ממחצית מהחשיפה של ממשלת גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, לחובות ממשלתיים - הינה לחובותיה של יוון: היקף חשיפה של 14.1 מיליארד דולר, מתוך 23.8 מיליארד דולר בסך הכל.

■ המערכת הבנקאית ביוון מחזיקה באג"ח יווניות בהיקף של 62.8 מיליארד דולר. גם המערכת הבנקאית בגרמניה ובולגריה מחזיקה בחשיפה רחבה לאג"ח היווניות, כאשר בבנק נומורה מזהירים השבוע מהאטה חריפה במדינות אלה - בעקבות חדלות פירעון ביוון.

■ המערכת הבנקאית באוסטריה נמצאת גם היא בסיכון, כאשר בסוכנות פיץ' מזהירים כי בנקים גדולים במדינה נמצאים במעקב שלילי, עקב כך.

■ הבנק המרכזי האירופי מחזיק באג"ח יווניות בהיקף של 40 מיליארד אירו, כאשר "תספורת" של 50% לנושיה של יוון עשויה להסב לבנק הפסדים של 35 מיליארד אירו.