שוקי אירופה סגרו רבעון בירידות חדות; הדאקס צנח 2.5%

בגרמניה ואסטוניה אושרה אתמול הרחבת קרן החילוץ האירופאית ■ ר"מ סלובקיה, הבאה להצביע: "לא נממן את המהלך" ■ האינפלציה בגוש האירו עלתה בשיעור החד ביותר מאז 2008

יום המסחר האחרון לרבעון זה בבורסות אירופה (ו') הסתיים בירידות חדות, על רקע החשש המתגבר מחדלות פירעון ביוון. לאחר אישור הרחבת קרן החילוץ על ידי הפרלמנט בגרמניה אמש, נושאים המשקיעים עיניהם לעבר סלובקיה - שמצידה לא ששה להשתתף באופן פעיל בהרחבת הקרן. את הירידות הובילו מניות הרכב, הטכנולוגיה והכרייה. בזירת המאקרו פורסמו מספר נתונים חשובים, דוגמת האינפלציה בגוש האירו והמכירות הקמעונאיות הגרמניה.

בסיכום רבעוני רשמו מדדי הדאקס והקאק ירידות של כ-25% ומדד הפוטסי בלונדון איבד 14% מערכו.

כאמור, לאחר שאושרה אתמול הרחבת קרן החילוץ האירופאית על ידי הפרלמנט בגרמניה, המשקיעים נושאים עיניהם לסלובקיה - הבאה בתור להצביע על ההרחבה, בעוד שהאחרונה צריכה לעבור אישור אצל כל אחת מ-17 החברות בגוש האירו.

אולם, לדעתה של ראש ממשלת סלובקיה, איווט רדיקובה (Iveta Radicova), "הקרן החיונית" למניעת חדלות פירעון ביוון, אולם סלובקיה ככל הנראה לא תשתתף במימונה והרחבתה: "הגדלת הקרן משמעותה מבחינתנו עוד חוב, וזה בלתי אפשרי. לדעתי, בלתי אפשרי לצמצם את חובותיה של מדינה אחת עם חובותיה של מדינה אחרת", אמרה בריאיון ל-CNBC. ההצבעה על הרחבת הקרן בסלובקיה תתקיים, לכל המאוחר, באמצע אוקטובר. (לסיפור המלא)

"הכלכלה הגרמנית - טובה מכפי שניתן לצפות"

בזירת המאקרו, פורסם נתון המכירות הקמעונאיות בגרמניה, שירד לרמתו הנמוכה ביותר מזה 4 שנים בחודש אוגוסט. הנתון נפל ב-2.9% בהשוואה לחודש יולי - הצניחה החריפה ביותר ברמתו מאז מאי 2007. בשוק ציפו לירידה של 0.5% בלבד במדד. מתחילת שנת 2011, יש לציין, עלה הנתון ב-2.2% במצטבר.

"הכלכלה הגרמנית היא במצב טוב יותר מכפי שהשווקים היו מצפים", אומר כרסטן ברזסקי (Carsten Brzeski), אנליסט ב-ING Group בבריסל. "אולם משקי הבית נעשים מודאגים מהמשבר והשפעותיו עליהם, וחוסכים כסף לקראת הבאות".

עוד בזירת המאקרו, בבריטניה פורסם היום מדד אמון הצרכנים שעלה לראשונה בספטמבר מזה 4 חודשים. המדד עלה בנקודה אחת לרמה של מינוס 30 נקודות. אולם, נציין כי קריאת המדד עדיין נמצאת מתחת לממוצע של מינוס 25 נקודות שהציג הנתון ב-3 השנים האחרונות.

במהלך המסחר פורסם גם נתון האינפלציה לגוש האירו, שהאיצה במפתיע לרמה של 3% בשיעור שנתי בחודש ספטמבר - בהשוואה לרמה של 2.5% בלבד באוגוסט, ובניגוד לציפיות האנליסטים כי תותר ללא שינוי. מדובר בשיעור העלייה הגבוה ביותר מאז 2008.

הבנקים בצרפת במוקד

הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל ריכז עניין לאחר שבית ההשקעות UBS הוריד את דירוג האשראי של הבנק, וחתך את מחיר היעד שלו ל-21 אירו מ-35 אירו. ב-UBS גם חתכו את מחיר היעד ל-BNP פריבה ל-31 אירו מ-36 אירו.

בין המניות שהובילו את הירידות ביבשת, ניתן למצוא את יצרנית השבבים הבריטית ARM Holdings ואת יצרנית הרכב הגרמנית BMW .

נעילה שלילית באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה שלילית, ביום האחרון לסיומו של שבוע המסחר והרבעון השלישי של שנת 2011. מדד ההנג סאנג בהונג קונג נפל היום ב-2.3% כשהמשקיעים "משלימים" את הירידות מאמש, לאחר שהבורסה הייתה נעולה ולא התקיים בה מסחר אתמול עקב סופת טייפון שפקדה המדינה. המדדים המרכזיים באסיה השלימו היום ירידות רבעוניות שנעות בטווחים שבין 11-21%, ברבעון שייזכר בעיקר עקב החשש המתגבר מהתפשטות משבר החובות הריבוניים באירופה, והחדשות על האטה בצמיחה מכיוון ארה"ב - והוכרז כגרוע ביותר בשווקים הגלובליים מאז שנת 2008.

חדשות אופטימיות מאירופה

במוקד האירועים הכלכליים, ממשיכים המשקיעים להגיב היום לאישור הרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF) על ידי הבית התחתון בפרלמנט הגרמני, אתמול. הפרלמנט אישר את הרחבת הקרן ל-440 מיליארד אירו בצהרי היום, כאשר מאוחר יותר בערב העביר גם הפרלמנט באסטוניה אישור דומה. כעת, נדרש אישור של עוד 5 מחברות גוש האירו להרחבת הקרן, כדי שזו תיכנס לתוקף בפועל.

"עכשיו כולם חושבים כבר על השלב הבא - על מה יהיו השימושים של קרן החילוץ. אנחנו לא יודעים איך יבחרו להשתמש בה, וזו כנראה הסיבה שהשווקים לא משתגעים על החדשות הללו עדיין", מעריך כריס ווסטון (Chris Weston), אנליסט ב-IG מארקטס. "ברור שנדרשים שינויים באשר לקרן - בכל הקשור לאופי המינוף או ההרחבה שלה. עד שלא נדע מה קורה, המסחר יוסיף להיות תנודתי". (לסיפור המלא)

מאקרו: הייצור יפן מתאושש, האבטלה יורדת

בזירת המאקרו, מדד הייצור התעשייתי ביפן עלה ב-0.8% בחודש אוגוסט - העלייה החמישית ברציפות של המדד. על פי הצהרת הממשלה היפנית, הייצור התעשייתי כמעט ושב לרמות אותן הציג לפני אסון רעידת האדמה שפקד את המדינה, ב-11 במארס השנה.

גם נתון הליבה של מדד המחירים לצרכן פורסם היום, והצביע על עלייה של 0.2% באוגוסט בהשוואה לנתון המקביל אשתקד, ועל עלייה של 0.1% בהשוואה לנתוני חודש יולי. האנליסטים ביפן ציפו לעלייה של 0.1% בשיעור שנתי, נציין. עוד ראוי לציין כי רמת האבטלה ביפן ירדה ב-0.4% ל-4.3%, בהשוואה לציפיות בשוק שעמדו על 4.7%.

עוד בזירה, היום פורסם מדד מנהלי הרכש בסין, על פי אומדן בנק ההשקעות HSBC, שנאמד ברמה של 49.9 נקודות בחודש ספטמבר - ללא שינוי בהשוואה לרמתו של המדד באוגוסט. על פי הערכות HSBC, המדד מצביע על המשך הסטגנציה בצמיחה בסין, עקב הירידה בביקושים למוצרי ייצוא. למרות זאת, מעריכים בבנק כי הצמיחה בסין צפוייה להישאר ברמות שבין 8.5-9% בשנים הקרובות: "לא צריך לדאוג יותר מדי מהאטה חריפה", כתבו במזכר בצמוד לפרסום הנתונים.

יצרניות השבבים בקוריאה חוו ירידות. בין היתר נציין את סמסונג וכן את Hynix Semiconductor.

גם מניות הפיננסים סבלו מחולשה - נציין את בנק אוף צ'יינה ואת Industrial & Commercial Bank of China בהונג קונג.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]