וול סטריט ננעלה בירידות חדות; מורגן סטנלי צנחה ב-10.5%

היום נחתם הרבעון הגרוע מאז נפילת ליהמן ברדרס באוקטובר 2008 ■ מדד מנהלי הרכש של אזור שיקגו זינק ל-60.4% בספטמבר לעומת צפי ל-55.8% ■ מדד ה-S&P 500 צנח בספטמבר ב-7.2% והשלים 5 חודשים של ירידות

המסחר בוול סטריט התנהל היום (ו') בירידות שערים, שהתחזקו בשעתיים האחרונות של המסחר, על רקע סנטימנט שלילי מהשווקים הגלובליים. מדובר ביום המסחר האחרון של השבוע, כמו גם של הרבעון השלישי של שנת 2011 - המסתמן כרבעון הגרוע ביותר בשווקים מאז אוקטובר 2008 (פירוט בהמשך). עיני המשקיעים היו נשואות היום, כמידי יום השבוע, במידה רבה לעבר אירופה - שם מתגבר החשש מחדלות פירעון יוונית. השחקנים הגיבו היום גם לנתוני המאקרו שהיו טובים באופן יחסי.

חודש ספטמבר היה החודש ה-5 ברציפות בו נרשמו ירידות במדד ה-S&P 500. ברבעון השלישי נפל מדד הדאו ג'ונס ב-12%. מדד ה-S&P 500 צנח החודש ב-7.2% והשלים כאמור 5 חודשים של ירידות. הנאסד"ק איבד החודש 6.4%.

לכתבות נוספות בדבר משבר החוב באירופה:

תרחיש האימים: כיצד יגיבו השווקים לחדלות פירעון של יוון?

בורסות אסיה ואירופה ברבעון הגרוע ביותר מאז 2008

ר"מ סלובקיה: "יוון תכריז על פשיטת רגל - אין דרך אחרת"

הפרלמנט הגרמני אישר את הרחבת קרן הסיוע ברוב עצום

"מנהיגי העולם נרדמו על ההגה; הכלכלה בנסיעה פרועה"

פגישת יוון, האיחוד האירופי וקרן המטבע "חיובית"

לא נגמר: אילו מדינות עוד לא אישרו הרחבת קרן הסיוע?

סורוס: "השווקים גוררים את העולם למיתון עמוק נוסף"

אחרי הרחבת קרן החילוץ: איזו תחמושת נשארה לאירופה?

המשקיע האגדי וורן באפט ממשיך לשמור על אופטימיות. בראיון שהעניק באפט לרשת CNBC מהבורסה של ניו-יורק הוא העריך כי הסיכוי שארה"ב תגלוש למיתון נוסף הוא "מאוד מאוד לא סביר". אומר כי הוא רוכש מניות הנסחרות היום במחירי מציאה, כולל המניות של החברה שלו. הוא גילה כי במהלך הרבעון המסתיים היום רכשה חברת ההשקעות שלו מניות בוול סטריט בהיקף של כ-4 מיליארד דולר.

כאמור, היום יגיעו לסיומו שבוע המסחר החולף, במסגרתו סיכמו הבורסות בשווקים רבעון שלישי שמסתמן כחלש ביותר מאז אוקטובר 2008 - עת קרס בנק ההשקעות ליהמן ברדרס וגרר את השווקים למיתון עולמי.

וכדי לסבר את האוזן, קצת נתונים: מתחילת הרבעון הנוכחי, מדד הפחד (VIX) עלה ב-135%, הזהב עלה 13.78%, ומניות "דפסנסיביות" עלו ב-8.3%. מנגד, אם השקעתם ב-S&P500 או בדאו ג'ונס בתחילת הרבעון - אתם יושבים כעת על הפסדים דו-ספרתיים; אם השקעתם במדדים בגרמניה או בצרפת, הפסדתם כרבע מכספיכם. גם המניות בשווקי המזרח איבדו 15% מערכן - וכל זה בתוך שלושה חודשים בלבד, בהם עלו לכותרות המשבר התקציבי בארה"ב, החשש מיוון ומעל הכל ריחפה עננה של מיתון עולמי נוסף.

"זה לא קו ישר למטה, אבל מדובר בטרנד דובי אשר ברור ונהיר לדעתי - שהתחיל עוד ברבעון השני של שנת 2011", אמר בוב ג'נג'ואה, אסטרטג בכיר בבנק ההשקעות נומורה. ג'נג'ואה מעריך כי ה-S&P500 נמצא בדרך לרף ה-800 נקודות, וכי על המשקיעים להתרגל לירידות האחרונות ולהתייחס לרמות המחירים הנוכחיות כ"נורמלי החדש".

מתמקדים באירופה

גם היום, בהתאם לתקופה האחרונה, נשאו המשקיעים עיניהם לעבר אירופה: אתמול הגיעו חדשות טובות מעבר לים, עת נודע כי הפרלמנט הגרמני אישר את הרחבת קרן החילוץ האירופאית (EFSF), בהיקף 440 מיליארד אירו - וכעת נותר לאשר את הרחבתה על ידי 5 חברות נוספות בגוש האירו.

אולם הבוקר, בריאיון שהעניקה ל-CNBC, הבהירה ראש ממשלת סלובקיה - הבאה להצביע על הרחבת קרן החילוץ - כי היא מתנגדת לרעיון הקרן, כפי שהוא ממומש כיום: "בלתי אפשרי לצמצם חוב של מדינה אחת עם חוב של מדינה אחרת", אמרה איווט רדיקובה, וציינה כי הקרן אמנם "חיונית", אולם סלובקיה לא תשתתף בהרחבתה. (לסיפור המלא)

מנגד, ניכר כי הרחבת קרן הייצוג לא מהווה פיתרון מספקת - לא לדעת רדיקובה, ולא לדעת מומחים פיננסים רבים אחרים. וכך, בהתכנסות הבאה של שרי האוצר של גוש האירו, ב-16-17 לאוקטובר, צפויים אלה לדון בצעדים נוספים בהם יש לנקוט כדי למנוע את פשיטת הרגל של יוון, כמו גם התפשטות משבר החובות למדינות נוספות.

מורגן סטנלי: "ארה"ב לא במיתון; שווקי המניות יעלו"

מנגד, יוצאים היום בבנק ההשקעות מורגן סטנלי, בתחזית שורית יחסית על הכלכלה האמריקנית: "אני לא חושב שאנחנו נמצאים במיתון", אמר ביירון ויין (Byron Wien), אסטרטג השקעות במורגן סטנלי בארה"ב, בריאיון ל-CNBC. למרות הכל, ויין נשאר אופטימי וסבור כי שווק המניות יחוו עליות עד סוף שנת 2011.

"אנחנו לא נמצאים כיום במצב של בועה שהולכת להתפוצץ - להיפך, כל הבועות כבר התפוצצו. הדברים רק יכולים להשתפר מכאן והלאה, כי הם פשוט לא יכולים להיעשות גרועים יותר מכפי שהם כעת", לדבריו. (לסיפור המלא)

למרות זאת, מוסיפים מחירי האג"ח הממשלתיות בארה"ב לעלות ולתמחר מיתון, ועימן התשואות שיורדות משבוע לשבוע לשפל חדש. אתמול, הגיעו התשואות על האג"ח ל-7 שנים לשפל כל הזמנים - עוד סימן לחשש המשקיעים ממיתון, ששלחו גם התשואות לאג"ח לשנתיים ול-10 שנים לשפל של כל הזמנים בחודש האחרון. (לסיפור המלא)

ספקות לגבי "אופריישן טוויסט"

מנגד, מוסיפים היום המשקיעים לנסות ולתמחר את תוכנית החלפות האג"ח של הפדרל ריזרב, עליה הכריז היו"ר בן ברננקי, בהיקף של 400 מיליארד דולר - במסגרתה יחליף ה'פד' אג"ח קצרות-טווח בארוכות-טווח, במטרה להוריד את הריביות על הלוואות גדולות במשק.

למרות התוכנית השאפתנית, בכירים רבים ב'פד' יוצאים באחרונה נגד האפקטיביות שלה באשר לתמרוץ השווקים, כאשר אתמול אמר צ'ארלס פלוסר, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בפילדלפיה, כי להערכתו התוכנית לא תשפיע ברמה מספקת על שוקי המניות. גם בסקר המשקיעים של "בלומברג", 78% מהנשאלים טענו כי תוכנית ה'פד' לא תוביל ליצירת מקומות עבודה חדשים בארה"ב ותתרום לתמרוץ הכלכלה. (לסיפור המלא)

זירת המאקרו

בזירת המאקרו האמריקנית פורסמו היום ב-15:30 (שעון ישראל) נתוני הצריכה וההכנסה הפרטית. ההוצאה האישית (צריכה פרטית) רשמה עלייה של 0.2% באוגוסט, בהתאם לצפי ולאחר גידול של 0.7% ביולי. ההוצאה הריאלית (מותאמת לאינפלציה), נותרה ללא שינוי.

ההכנסה האישית רשמה ירידה של 0.1% באוגוסט לעומת צפי לעלייה של 0.1%, לאחר עלייה של 0.3% בחודש יולי. מדובר בירידה החדה ביותר מאז חודש אוקטובר 2009. שיעור החסכון רשם ירידה של 0.2% לרמה של 4.5% לעומת 4.7% ביולי. ההכנסה הריאלית הפנויה רשמה ירידה של 0.3% באוגוסט, הירידה החדה ביותר מאז חודש נובמבר 2009.

עוד בשעה 16:45, פורסם מדד מנהלי הרכש של אזור שיקגו, שזינק ל-60.4% בספטמבר לעומת צפי לרמה של 55.8 נקודות, לעומת 56.5 נקודות בחודש החולף. כמו כן, בשעה 16:55 פרסמה אוניברסיטת מישיגן את מדד אמון הצרכנים, שרשם עלייה לרמה של 59.4 נקודות בספטמבר לעומת צפי ל-57.9 נקודות, ולעומת רמה של 57.8 נקודות בחודש החולף.

מניות הטכנולוגיה והפיננסים במוקד; מורגן סטנלי צונחת

חברת HP משכה תשומת לב לאחר שפורסם כי המנכ"ל היוצא של החברה, ליאו אפותקר, יקבל חבילת פיצויים בהיקף כולל של כמעט 10 מיליון דולר, תשלום נאה עבור כהונתו רוויית הביקורות כמנכ"ל - אותו מחליפה מג וויטמן, אשר תקבל שכר בסיס של דולר אחד בלבד לשנה.

חברת אינטל הודיעה היא רוכשת את חברת הסטארט-אפ הישראלית טלמפ, המעניקה שירותי ניווט ומיקום ניידים. החברה הישראלית צפוייה להתכנס לתוך חטיבת השירותים של אינטל לתמוך בזירת האפליקציות של החברה - הנושא את השם AppUp. פרטי העסקה לא פורסמו. (לסיפור המלא)

ירידות חדות נרשמו במניות הדשנים והאגרו-כימיה על רקע צניחות במחירי הסחורות החקלאיות. נציין את פוטאש ומוזאיק .

מורגן סטנלי במוקד, לאחר שפורסם ב"בלומברג" כי מבחינת מרווחי ה-CDS, החוזים המהווים מעין "תעודות ביטוח" על אג"ח ומתמחרים את הסיכון לאי-פרעונן, הסיכוי שבנק ההשקעות יפשוט את הרגל גדולים מאלה של בנקים אחרים בארה"ב, בריטניה, צרפת ואף באיטליה. (לסיפור המלא)

נוקיה ריכזה עניין לאחר שהודיעה אתמול כי תפטר עוד כ-3,500 עובדים, תסגור מפעל ברומניה ותבצע ארגון מחדש כולל לפעילותה ברחבי העולם.

אמזון , החנות המקוונת הגדולה בעולם, במוקד לאחר שהכריזה השבוע על ה-Kindle Fire, טאבלט קטן יותר מהאייפד ובחצי מחיר ממנו והוא יהיה מתחרה ישיר שלו. הטאבלט החדש, שבצעם מהווה גירסה משודרגת של קורא הספרים הפופלרי של אמזון בעל אותו השם, יריץ את מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. עוד דווח היום כי אמזון נמצאת במגעים לרכישת פאלם מדיה של חברת HP - יחד עם מערכת ההפעלה הניידת webOS.

בנק אוף אמריקה ריכז עניין לאחר שנודע כי מתכוון לגבות עמלה חודשית קבועה בהיקף 5 דולר מלקוחותיו, עבור רכישה באמצעות כרטיסי חיוב (debit cards) החל משנת 2012.

כמו כן, מניות הפיננסים ריכזו עניין כמדי יום. בין היתר נציין את סיטיגרופ שחתך אמש את תחזיות הצמיחה העולמית, ג'י פי מורגן , ואת גולדמן זאקס .

טבע ופרוקטר אנד גמבל קיבלו היום את אישור הנציבות האירופאית להגבלים עסקיים לשיתוף הפעולה ביניהן. בהודעת הנציבות האירופאית נאמר כי "שיתוף הפעולה לא יגרום לפגיעה בתחרותיות כי גם לאחריו עדיין תישמר רמת תחרות גבוהה בשווקים הרלוונטים".

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]