המדריך למשקיע הלחוץ: האירועים שישפיעו על השוק החודש

השווקים עדיין תנודתיים מאוד, הבעיות עדיין כאן ■ הנה האירועים שיש לעקוב אחריהם בדריכות בחודש אוקטובר

הרבעון האחרון של שנת 2011 נפתח היום (א') בבורסה בת"א ומחר בשוקי חו"ל, כאשר הבעיות שהעסיקו את המשקיעים ברבעון החולף ימשיכו לעמוד במרכז בעתיד הנראה לעין - ובראשם משבר החוב באירופה. החששות מגלישה למיתון עולמי נוסף ואף ממשבר פיננסי כמו זה שנראה בסוף 2008 ממשיכים להלחיץ את המשקיעים, שיעקבו החודש אחר מספר אירועים מרכזיים ויקוו להתערבות גדולה יותר של קובעי המדיניות. להלן האירועים המרכזיים שיש לעקוב אחריהם החודש:

■ 4 באוקטובר: יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי נואם בקונגרס ויפרוס תחזיות כלכליות. הוא ישיב לשאלות המחוקקים וזו למעשה הפעם הראשונה שהוא ידבר מאז שהפד השיק את תוכנית ה"operation twist" במסגרתה הוא ימכור אג"ח ממשלתיות קצרות טווח וירכוש אג"ח ארוכות טווח ב-400 מיליארד דולר עד סוף 2012. בהודעת הפד האחרונה שלו ציין הפד כי ישנם "סיכונים מהותיים" לצמיחה הכלכלית, אזהרה שהציתה ירידות חדות בשווקים.

■ 4 באוקטובר: כינוס המועצה הכלכלית האירופית: המועצה תתכנה בלוקסמבורג ומשם צפויות לצאת הודעות בדבר המשך הטיפול במשבר החוב באירופה. הנושא החם ביותר על הפרק בימים אלה הוא הרחבת קרן הסיוע האירופית ל-440 מיליארד אירו כדי להמשיך לסייע ליוון ולמדינות עמוסות החובות. מדינות רבות - ובהן גרמניה - כבר אישרו את הרחבת הקרן; השבוע צפויה צרפת לאשר זאת גם כן.

■ 6 באוקטובר: פגישת הבנק המרכזי האירופי במסגרת החלטת הריבית. בכיר בבנק המרכזי האירופי אמר בחודש שעבר כי בפגישה הקרובה יוכרזו צעדים מוניטריים ע"י הבנק כדרך התמודדות עם משבר החוב.

■ 6 באוקטובר: פגישת יו"ר קרן המטבע כריסטין לגארד, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן-קלוד טרישה.

■ 11 באוקטובר: ענקית האלומיניום האמריקנית אלקואה תפרסם את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי של השנה ותפתח למעשה את עונת הדוחות בוול סטריט.

■ 13 באוקטובר: מנהיגי אירופה יתכנסו לדון בהמשך הסיוע ליוון, שזקוקה נואשות ל-8 מיליארד אירו באוקטובר כדי להימנע מחדלות פירעון, לפחות לעת עתה. התשלום הבא של יוון למחזיקי האג"ח שלה הינו בדצמבר, בהיקף של 5 מיליארד אירו.

■ 14-15 באוקטובר: שרי האוצר של המדינות החברות בפורום ה-G20 מתכנסים: מפגישה זו צפויים לצאת עוד לחצים על מנהיגי אירופה לנקוט צעדים מיידיים לשם הכלת משבר החובות ומניעת משבר גלובלי.

■ 19 באוקטובר: יום השנה ה-24 ל"יום שני השחור": ב-19 באוקטובר 1987 קרסו מדדי המניות בוול סטריט בשיעור החד ביותר אי פעם, מה שזכה לכינוי "יום שני השחור". מדד הדאו ג'ונס צלל ב-23% באותו יום, או כ-2,500 נקודות. רק לשם ההמחשה, אם נפילה יומית כזו הייתה מתרחשת היום, הרי שזה היה מוביל את הדאו ג'ונס לרמה של 8,500 נקודות בלבד.

■ 31 באוקטובר: נגיד הבנק המרכזי האירופי ז'אן-קלוד טרישה פורש מתפקידו. הוא יוחלף ע"י מריו דראג'י, נגיד הבנק המרכזי של איטליה.