מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, עלה בספטמבר ב-2.1 נקודות ל-82.3 נקודות (1996 = 100 נקודות) לאחר עלייה של 2.7 נקודות באוגוסט, וירידה של 5.8 נקודות ביולי. נראה שהצרכן הישראלי נותר פסימי וספקן למרות העלייה הקלה במדדי אוגוסט וספטמבר. כמו כן הציבור נוטה להאמין שיש בכוחן של המלצות ועדת טרכטנברג להקל במשהו על יוקר המחיה.
המדד מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד, אותו עורך מכון סמית עבור גלובס-מחקרים מזה 15 שנה. הממצא הבולט ביותר בספטמבר הוא העלייה הראשונה מזה ארבעה חודשים במאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה. שיעור מי שסבורים שמצבם יהפוך טוב יותר בתוך פרק הזמן האמור עומד על 22.3% מכלל המשיבים לעומת 13.8% שסבורים ההיפך. מה שמעמיד את המאזן נטו על 8.5 נקודות אחוז (22.3% מינוס 13.8%).
מעניין שנושאי דגל המחאה החברתית - אלו שמגדירים עצמם כ"בעלי הכנסה ממוצעת" - אופטימיים במיוחד ביחס לעתידם הכלכלי. המאזן נטו בקרבם עמד בספטמבר על 13.4 נ"א, לעומת מינוס 3.3 נ"א באוגוסט. תופעה דומה נרשמה לגבי אנשים עם 14-12 שנות לימוד; המאזן נטו שלהם עלה מ-0.8 נ"א באוגוסט ל-9.2 נ"א בספטמבר. כמו כן, בקרב בני 30 עד 49 הקפיצה היא מ-2.4 נ"א באוגוסט ל-18.2 נ"א בספטמבר.
שיעור הנכונות לרכוש מוצרים בני קיימא - מקררים, מכונות כביסה, טלוויזיות וכו' - נפל בספטמבר לשפל של 25.0% מכלל המשיבים, לעומת 25.7% מהם באוגוסט ו-28.6% ביולי. מדובר בתנועה משמעותית כלפי מטה, לאחר כמה חודשים של תנודות קטנות. הביקוש חזר עתה לרמתו בספטמבר 2009, הרחק הרחק מרף של 30% שהוצב בסוף 2009 ותחילת 2010.
להורדת חוברת המדד
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.