מתחזקות העליות באירופה לאור פעולות חדשות של טרישה

הבנקים המרכזיים באירופה ובאנגליה הותירו את הריבית ללא שינוי - אך הבנק האירופי הציג 2 כלים מוניטאריים חדשים להתמודדות עם משבר החוב

עליות שערים נרשמות היום (ה') במסחר בבורסות אירופה לאור צעדים מוניטאריים חדשים עליהם הכריז בצהריים נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן-קלוד טרישה, לטיפול במשבר החוב. החוזים העתידיים בוול סטריט עולים בכ-0.8% לאחר סגירה חזקה אמש.

בהודעת הריבית ומסיבת העיתונאים האחרונים שלו בתפקיד, טרישה, שפורש בסוף החודש מהבנק המרכזי האירופי, הודיע כי הריבית באירופה תיוותר ללא שינוי ברמה של 1.5%. תחילה המשקיעים התאכזבו והעליות בבורסות אירופה התמתנו, אך כשעה לאחר מכן שוב התחזקו העליות. הסיבה: טרישה הודיע כי החל מחודש נובמבר הבנק המרכזי האירופי ירכוש עוד אג"ח ממשלתיות באירופה בסך של 40 מיליארד אירו. כמו כן, הוא העמיד 2 כלי אשראי חדשים לבנקים - הלוואות לטווח של שנה. עד כה העניק הבנק המרכזי הלוואות קצרות טווח לחצי שנה לכל היותר, כך שהארכת קווי אשראי אמורה לספק יותר יציבות לבנקים לטווח ארוך יותר.

מניות הבנקים ויצרניות כלי הרכב מובילות את העליות באירופה. נציין גם את מניות הבנקים הצרפתיים Natixis ו-BNP פאריבה שרושמות עליות חדות.

ה"פייננשל טיימס" דיווח היום כי הרשויות באירופה מתכננות הוצאה לפועל של מבחני לחץ חדשים לבנקים, שהפעם יכללו גם צפי לאבדן הון ומחיקות על ירידה בערכן אגרות חוב של מדינות.

עליות חדות באסיה

בבורסות אסיה נרשמו היום עליות חדות והמדדים זינקו בשיעורים של עד 5.7%. בזירת המאקרו, כלכלני HSBC חתכו היום את תחזיות הצמיחה למרבית כלכלות אזור מזרח אסיה, בציינם ש"הכלכלות באזור עדיין תלויות במידה רבה בצמיחה בשאר חלקי העולם". בין המדינות שתחזית הצמיחה שלהן קוצצה נמצאות דרום קוריאה, הונג-קונג, מלזיה, טאיוואן ותאילנד.

אתמול כאמור הסתיים המסחר בוול סטריט בעליות שערים, ומדד הנאסד"ק זינק למעלה מ-2% בנעילת המסחר. זאת על רקע נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו לפני ואחרי הפתיחה - סקר ה-APD וה-ISM. הדוח המקדים לנתוני התעסוקה החודשיים הצביע על יצירת 91 אלף מקומות בסקטור הפרטי בחודש ספטמבר, לעומת הצפי ל-76 אלף משרות.

מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים עמד על 53 נקודות, בהתאם לצפי ובהשוואה ל-53.3 נקודות בחודש החולף. המסחר באירופה ננעל בעליות שערים חדות של יותר מ-4%.

"ניכרת יותר אופטימיות בקרב השחקנים בשווקים בנוגע למציאת פתרון למשבר החוב באירופה וגיוסי הון לבנקים הזקוקים לכך. גם נתוני המאקרו בארה"ב מעידים על התייצבות של הכלכלה ומגדילים את הסיכוי שלא תהיה גלישה למיתון", אמר לבלומברג טים שרודרס, מנהל השקעות במלבורן.

מניות הכרייה והמחצבים מזנקות על רקע התאוששות מחירי הסחורות. נציין את BHP ביליטון .