אירופה ננעלה בירוק על רקע דוח תעסוקה מפתיע בארה"ב

מודי'ס הודיעה כי חתכה הדירוג לבנקים בבריטניה ובפורטוגל ■ המסחר התנהל על רקע הצעדים עליהם הכריז ה-ECB לטיפול במשבר ועבר לעליות לאחר פרסום דוח התעסוקה שהפתיע לטובה

המסחר בבורסות אירופה ננעל אתמול (ו') בעליות שערים קלות, לאחר לאחר פרסום דוח תעסוקה חיובי בארה"ב. המסחר נפתח במגמה מעורבת והתנהל לאורך מרבית היום בירידות קלות, לאחר שדקות לפני פתיחת המסחר פרסמה מודי'ס הודעה מאכזבת בדבר הורדת דירוג האשראי ל-12 מוסדות פיננסים בבריטניה, אחרי שהורידה מוקדם יותר הלילה את הדירוג ל-9 בנקים בפורטוגל. למרות זאת, המשקיעים התעודדו מהנתונים מארה"ב וכן מצעדי הבנק המרכזי האירופי, שפורסמו ביום ה' האחרון, הנוגעים לטיפול במשבר החובות ביבשת. בארה"ב, כאמור, הפתיע דוח התעסוקה לטובה כשהצביע על 103 אלף משרות חדשות שנוצרו בחודש ספטמבר - משמעותית מעל הצפי - לאחר האכזבה מנתוני חודש אוגוסט (שעודכנו גם כן מעלה).

בפתיחת יום המסחר, עמדה במוקד הכרזתה של סוכנות הדירוג מודי'ס על הורדת דירוג האשראי ל-12 מוסדות פיננסים בבריטניה, אשר פורסמה דקות לפני פתיחת המסחר בבורסות היבשת: הבנקים Lloyds TSB, Santander UK, ו-Co-Operative Bank ספגו הורדת דירוג אחת, בעוד הבנקים RBS ו-Nationwide Building Society ספגו הורדת דירוג בשתי רמות.

כמו כן, 7 מוסדות פיננסים נוספים ספגו הורדות דירוג שנעות בין רמה אחת ל-5 רמות, כך נמסר מסוכנות הדירוג הבוקר. לבנק Clydesdale אישררה הסוכנות את הדירוג "A2", עם תחזית שלילית.

כמו כן, מוקדם יותר הלילה, הורידה מודי'ס את דירוג האשראי גם ל-9 בנקים בפורטוגל. בין הבנקים שספגו הורדת דירוג, ניתן למצוא את Republic of Portugal, Banco Comercial Portugues, ו-Banco Espirito Santo.

"זה לא טוב במיוחד, אבל לדעתי גם לא כל-כך רע כמו שרבים אחרים חושבים", מעריך מרקוס שטיינבס, מנהל השקעות בגרמניה. "יש סימנים ברורים לכך שמובילי המדיניות בגרמניה מודעים לבעיות באירופה ופועלים כדי לפתור אותן. זה אמור לייצב את השווקים - ואני מאמין שזה יקרה בטווח הבינוני. כמו כן, אני לא חושב שהשווקים יעברו טלטלה בעקבות דוח התעסוקה היום".

דוח התעסוקה דחף לעליות

מעבר לים, נשאו המשקיעים את עיניהם לעבר זירת המאקרו בארה"ב, שם התפרסם דוח תעסוקה משמעותי במיוחד עבור המשק האמריקני, שהצביע כאמור על יצירה של 103 אלף משרות חדשות במשק האמריקני בספטמבר. הדוח הנוכחי מקבל חשיבות יתרה על רקע דוח התעסוקה לחודש אוגוסט, שהצביע לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה על אפס משרות חודשיות שנוצרו במשק האמריקני, והוכרז כדוח המאכזב ביותר מתחילת שנת 2011. אולם, בהקשר זה, יש לציין כי גם הנתון המאכזב המדובר מאוגוסט עודכן כלפי מעלה - לרמה של 57 אלף משרות חדשות באוגוסט. (לסיפור המלא)

נציין כי האנליסטים צפו כי הדוח שהתפרסם אתמול יצביע על יצירה של 59 אלף משרות חדשות בשוק האמריקני בספטמבר, כאשר האבטלה נשארה בשפל של שני עשורים - ברמה של 9.1%. נציין כי כדי ליצור התאוששות מספקת וירידה ברמת האבטלה, זקוק המשק האמריקני ליצירה של יותר מ-90 אלף משרות חדשות מידי חודש - גבוה משמעותית מהצפי לחודש הנוכחי.

הנאום האחרון של טרישה

עוד באירופה, המשיכו המשקיעים להגיב אתמול לפרסומים הדרמטיים מיום ה', כאמור: נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, הכריז אתמול כי הריבית של גוש האירו תותר ללא שינוי - ברמה של 1.5% - וגיבה את החלטתו בציפיות אינפלציה מתונות.

כמו כן, פרס טרישה את הצעדים המוניטאריים החדשים בהם נוקט הבנק המרכזי לטיפול במשבר, שהובילו את המדדים המרכזיים אמש לעליות חדות בסיום: תוכנית להענקת שתי הלוואות לבנקים באירופה, לתקופת זמן ממושכת של 12 חודשים (לעומת הלוואות קצרות טווח אותן מאפשר כעת), וכן תוכנית לרכישות אג"ח בהיקף של 40 מיליארד אירו - להורדת התשואות בשוק האג"ח והשבת אמון המשקיעים בשוק.

מתקרבת ההסכמה הרחבת קרן החילוץ

הצעדים בהם נקט טרישה מהווים צעדי מנע למקרה של התפרצות משבר החובות הריבוניים, על רקע חובותיה התופחים של יוון - אשר החלטה בדבר סיוע כספי נוסף שיוענק לה, עתידה להתקבל לקראת סוף החודש. כחלק מצעדים אלו, אמורות 17 חברות גוש האירו לאשר את הרחבת קרן החילוץ האירופאית - בהיקף 440 מיליארד אירו.

ובסוגייה זו, אכן חלה התפתחות אופטימית שלשום (ה') בערב - כאשר הפרלמנט בהולנד אישר את ההרחבה, ולפיכך הגדיל למעשה את חלקה הפעיל של הולנד בקרן. קרן ההצלה של אירופה ממתינה, כאמור, לאישור נרחב של 17 המדינות המרכיבות את גוש האירו לטובת ביצוע ההרחבה בפועל. כעת נותרו רק סלובקיה ומלטה, האחרונות שנדרשות לאישור הנכסף.

הבנקים בבריטניה במוקד

מניות הבנקים בבריטניה הובילו את הירידות ביבשת: נציין את מניות הבנקים הגדולים רויאל בנק אוף סקוטלנד ולוידס , שיורדות ביותר מ-4%.

עליות חדות באסיה; הריבית ביפן ללא שינוי

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים חדות, על רקע המגמה הירוקה אמש בוול סטריט והחדשות המעודדות מאירופה אתמול - לפיהן יחל הבנק המרכזי האירופי לנקוט בצעדים מוניטאריים דרסטיים לטיפול במשבר החובות הריבוניים, במטרה למנוע משבר פיננסי עמוק נוסף. נציין כי הבורסה בסין הייתה נעולה, לרגל חג לאומי.

במוקד המסחר היום, עמדו החדשות מאירופה אמש, כאמור, לפיהן הבנק המרכזי האירופי יתערב בשוק האג"ח האירופי בהיקף של 40 מיליארד אירו, ויעניק לבנקים ביבשת הלוואות לתקופות של 12 חודשים בריביות נמוכות - במטרה להאיץ את זרימת האשראי בשווקים.

"שני הצעדים הללו מספקים אורח נשימה לבנקים הבעייתיים ביבשת, בייחוד במדינות הפריפריה בגוש האירו, אשר נעשו תלויות ממש במימון מצד הבנק המרכזי האירופי", אמרה ג'ניפר מקוון (Jennifer McKeown), מנהלת השקעות בקפיטל אקונומיקס.

ביפן, עדכן הבנק המרכזי כי הוא מותיר את הריבית המרכזית ללא שינוי - ברמה אפסית - בשיעור של 0-0.1%, כצפוי. בנוסף, מעריך הבנק המרכזי את ההלוואות העניק לבנקים המקומיים בצל רעידת האדמה שפקדה את המדינה ב-11 במארס, ב-6 חודשים נוספים. בהצהרה רשמית שנמסרה מהבנק, הובהר כי הצמיחה ביפן הינה "בקצב הצפוי", תוך הדגש כי הייצור והייצוא מתרחבים.

מניות הבנקים במוקד

מניות הפיננסים באסיה הובילו את העליות היום. בין היתר, נציין את Korea Exchange Bank, Hana Financial Group וכן את HSCB ובנק אוף צ'יינה .

גם מניות הרכב עלו על רקע הסנטימנט החיובי בשווקים. נציין את טויוטה ואת כן ניסאן .

סמסונג ריכזה עניין לאחר שעדכנה את תחזיותיה הפיננסיות לרבעון השלישי של שנת 2011: החוזה צופה הכנסות חלשות יותר ברבעון, אולם הערכותיה עדיין גבוהות מהקונצנזוס בשוק. בסמסונג צופים רווח רבעוני תפעולי שנע בין 4 טריליון (3.4 מיליארד דולר) ל-4.4 טריליון וון דרום קוריאני. בשורת ההכנסות, צופים בסמסונג הכנסות שנעות בין 40 טריליון (33.6 מיליארד דולר) ל-42 טריליון וון דרום קוריאני, וזאת בהשוואה להכנסות של 40.23 טריליון וון דרום קוריאני ברבעון השלישי בשנת 2010.

יאהו (הנסחרת בארה"ב) עתידה למכור את החזקותיה (35%) בשלוחתה ביפן (Yahoo Japan ), הנסחרת בבורסת טוקיו - כך מדווח היום ה"פיננשל טיימס".

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]