רגע אחרי שיוניליוור הודיעה על הורדת מחירים, בדיקת "גלובס" מעלה כי החברה הקפיצה את מחירי המוצרים בשנה החולפת בשיעורים חדים - ולכן מדובר בהוזלה זניחה. בנוסף, יוניליוור פרסמה לתקשורת את המחיר שבו נמכרו המוצרים בממוצע לצרכן לפי נילסן, וכך נמנעה מחשיפת העובדה שהחברה מכרה חלק מהמוצרים לרשתות במחיר גבוה יותר.
באופן זה, כך נראה, מבקשת החברה לזקוף לעצמה את מחיר התחרות בין רשתות השיווק ועל גבם של קמעונאים קטנים שקונים מהחברה מוצרים במחיר מלא וללא הנחות.
בשנה החולפת העלתה יוניליוור את מחירה של מרגרינה בלו-בנד פעמיים בשיעור כולל של 25.4%. בשקלים מדובר בעלייה של 68 אגורות, לפני מע"מ. יוניליוור הודיעה כעת על הוזלה של 6% בלבד, דהיינו, 21 אגורות. ממארס 2008 ועד היום, קפץ מחירה של המרגרינה ב-51.6%.
והנה דוגמה נוספת: בשנה החולפת יוניליוור הקפיצה את מחיר מיונז תלמה 500 גרם בשיעור של 17.6%. עכשיו היא מוזילה את המוצר ב-7.5% בלבד. יתרה מכך, יוניליוור פרסמה כי לפי נילסן, המחיר הממוצע שהצרכנים שילמו על המוצר עומד על 11.2 שקל (כולל מע"מ). בדיקת "גלובס" מעלה כי מחיר המוצר לרשתות השיווק גבוה יותר ועומד על 11.35 שקל.
אלה אינם המוצרים שיחידים שיוניליוור הקפיצה את מחירם. מחירו של מיונז הלמנס קפץ בשנה החולפת ב-21.5%, מחירה של קצפת צמחית קפץ ב-16.5%, מחיר החרדל שיוניליוור תוזיל ב-5% קפץ רק בשנה החולפת ב-8%, וגם מחירו של מיונז מיוקל של החברה - מוצר עם ערכים בריאותיים מועדפים שיוניליוור בחרה שלא לכלול אותו בהוזלות - קפץ ב-17.7%.
וחשוב לשים לב לפרט נוסף: יוניליוור הודיעה על הוזלה של עד 10%, כשבפועל היא מציעה הוזלה של 10% רק על הקונפיטורות, מוצר זניח במיוחד בסל הקניות.
יוניליוור חיפשה דרך להציג לצרכן פתרון, אבל ההכרזה של יוניליוור לצרכן אמש (ב') היא כמעט חסרת משמעות. יוניליוור בחרה שלא להוזיל את המוצרים שאחראים לחלק נכבד ממכירותיה של החברה, ובראשם דגני הבוקר. יוניליוור שולטת במכירות הקטגוריה, ומחיריה גבוהים בהשוואה למדינות בעולם המערבי.
במקום זאת, בחרה החברה להוזיל מוצרים שההשפעה שלהם על החברה וגם על הצרכן שולית, כמו הקונפיטורות או החרדל - מוצר עם מכירות מועטות שלא נצרך על-ידי מרבית משקי-הבית בישראל.
עלייה לשם ירידה יוניליוור
יוניליוור: "חברתנו ספגה את רוב עליות המחירים של חומרי הגלם"
מיוניליוור נמסר בתגובה כי "יוניליוור הינה הראשונה מכל יצרניות המזון שאינן מתחום החלב אשר נשמעה לרחשי הציבור והודיעה על הוזלה של מחירי מוצרים רבים כאשר אינה נתונה לאיום של חרם.
"לגופו של עניין: בשנים האחרונות חלו עליות חדות במיוחד במחירי חומרי הגלם אשר השפיעו על כל תעשיית המזון, ויוניליוור, כמו כל חברות המזון האחרות, נאלצה גם היא להעלות מחירים בחלק ממוצריה.
"כך, למשל, שמנים אשר מהווים את המרכיב העיקרי במוצרי מרגינה ובמיונז עלו בשנים האחרונות בשיעור של עד 80%, ולמרות זאת חברתנו לא העלתה כלל את מחירי המוצרים הנ"ל מאמצע 2008 ועד שנת 2011.
"מידע מוטעה נוסף שעולה מהכתבה הינו שיוניליוור מוכרת את מיונז תלמה לרשתות השיווק במחיר שעולה על מחיר המדף הממוצע לצרכן. המציאות כמובן שונה לחלוטין, והמחיר בפועל בו אנו מוכרים את המוצר לרשתות שיווק, לאחר ההנחות, נמוך באופן משמעותי מהמצוין בכתבה.
"חברתנו ספגה וממשיכה לספוג את רוב עליות המחירים של חומרי הגלם במקום לגלגלן לצרכנים. סל המוצרים שהוזלו נבחר על-ידנו בקפידה מתוך רצון אמיתי להיטיב עם צרכנינו. המוצרים מייצגים קשת רחבה של קטגוריות מתחום מוצרים יומיומיים הנמצאים בכל מטבח ישראלי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.