"ה'פד' לא יכריז על תוכנית רכישות שלישית לפני נובמבר"

ב-1-2 בנובמבר יתכנסו בכירי ה'פד' לפגישת ועידת השוק הפתוח ■ לאחריה ינאם יו"ר ה'פד' ברננקי, לראשונה מאז יולי ■ אנליסט: "במקרה של צמיחה טובה - ישלל הצורך ברכישות"

למרות השמועות האחרונות בדבר השקתה של תוכנית רכישות שלישית (QE3) על ידי הפדרל ריזרב בארה"ב, האנליסטים בוול סטריט מתעקשים: יו"ר ה'פד' בן ברננקי לא יכריז על תוכנית רכישות, אלא אחרי פגישת ועידת השוק הפתוח של ה'פד' (FOMC) שתקיים ב-1-2 בנובמבר, אם בכלל.

"נתוני מאקרו טובים יותר מהצפוי, שהתפרסמו מאז פגישת ה-FOMC האחרונה בספטמבר, ימנעו מהפדרל ריזרב להכריז על רכישות נוספות באופן מיידי", סבור מייקל מורן (Michael Moran), מנהל השקעות ב-Daiwa Capital Markets.

לדבריו, "הצעד הבא של ה'פד' הוא להסביר באופן ברור יותר על המדיניות המוניטארית שלו, ועל הנתונים שמגבים את הותרת הריבית ברמה אפסית עד אמצע 2013 - כפי שהצהיר שיעשה בעבר".

בוול סטריט סבורים כי ה'פד' יחדד את מדיניותו, בדומה להצהרותיו של צ'ארלס אוונס (Charles Evans), ראש שלוחת הפדרל ריזרב בשיקגו. אוונס מתבטא מזה תקופה ארוכה כי יש להתנות את מדיניות הריבית האפסית (0-0.25%) של ה'פד' כתלות בנתוני האבטלה והאינפלציה - ולהצהיר כי היא נתונה לשינויים במידה והאבטלה יורדת מתחת לרמה של 7% או האינפלציה לטווח הבינוני תעלה מעל 3%.

ומה לגבי הרכישות?

על רקע חידוד המדיניות ונאומו של ברננקי - שצפוי לשאת דברים בסיום התכנסותה של ועידת השוק הפתוח - יחכו המשקיעים לרמיזות נוספות בדבר תוכנית רכישות שלישית. ברננקי, כך נראה, שולל בינתיים מכל וכל את השמועות. אולם, התבטאויות רשמיות משהו של בכירים ב'פד' וכן של סגניתו בפדרל ריזרב, ז'נט יילן, מזריקים תקווה מחודשת של המשקיעים לראלי נוסף.

"אני חושב שהם ידרשו לראות סימנים ברורה כי הכלכלה נפגעת והולכת אחורה, או האינפלציה מתחילה להאיץ - כדי לנקוט בצעדים", סבור מורן. "אם אומדן התמ"ג לרבעון השלישי (שיפורסם ביום חמישי הקרוב בארה"ב - ג.ק.) יעלה על 2.5% - ייתכן והדבר ישלול רכישה כמותית נוספת".