הבורסה ננעלה בירידות בעקבות ההתפתחויות באירופה

שרי האוצר של גוש האירו לא יתכנסו מחר; ממשלת גרמניה מתנגדת להמשך רכישות האג"ח על ידי ה-ECB ■ ירידות בוול סטריט ובורסות אירופה ■ הריבית נותרה אתמול כצפוי ללא שינוי

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ג') בירידות שערים לאחר שהתנהל לאורך מרבית יום המסחר בעליות, לאור חדשות מדאיגות מאירופה. החדשה הראשונה, הינה כי פגישת שרי האוצר בגוש האירו שאמורה הייתה להתקיים מחר, כדי שאלה יסכימו על פיתרון למשבר החוב, נדחתה. עוד נודע, כי ממשלת גרמניה מתנגדת להמשך רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי. החדשות מאירופה משפיעות על כל השווקים, כאשר המסחר בוול סטריט ובבורסות אירופה מתנהל כעת בירידות שערים.

במוקד המסחר עומדות גם היום החדשות מאירופה, כאשר המשקיעים נושאים עיניהם לעבר הדיונים של מובילי המדיניות הפיננסית ביבשת - שמנסים לגבש פיתרון כולל משבר החוב. אולם, מדיווח בסוכנויות הזרות שפורסם זה מכבר, נודע כי פגישת שרי האוצר של גוש האירו, נדחתה ממחר למועד לא ידוע - על רקע ככל הנראה חילוקי דעות בין גרמניה לצרפת באשר למתווה הפיתרון. אולם, מן הראוי לציין כי מנהיגי המדינות (ראשי הממשלות), יתכנסו בכל זאת.

עוד משפיע על הסנטימנט היום משפיע בעיקר דיווח של "רויטרס" כי ממשלת גרמניה מתנגדת להמשך רכישות האג"ח על ידי הבנק המרכזי האירופי (ECB), מה שהוביל לקיזוז העליות במדדים המרכזיים בבורסות אירופה וכן בת"א. (הסיפור המלא)

הריבית, כצפוי, ללא שינוי

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, והוועדה המוניטארית המייעצת של הבנק, הותירו אתמול את הריבית המרכזית ללא שינוי לחודש נובמבר - כצפוי, ברמה של 3%. זאת, לאחר שפישר הוריד במפתיע את הריבית בכ-0.25% בחודש שעבר, תוך שהוא מסביר את המהלך הקודם בחשש המתגבר מההאטה הגלובלית בשווקים.

בבנק ישראל הסבירו את הותרת הריבית על כנה, עקבית עם מדיניות הריבית שנועדה לבסס את ציפיות האינפלציה בתוך היעד הממשלתי של 1-3% ל-12 החודשים הקרובים. זאת, כאשר ציפיות האינפלציה ירדו על רקע "ההאטה בצמיחה בעולם ובארץ, וכנראה גם עקב התהליך של הפחתת המחירים על ידי רשתות השיווק וספקי שירותים שונים בהשפעת המחאה החברתית".

הסיבה להאטה הכלכלית בישראל היא לאו דווקא המשבר העולמי אלא ירידה בביקושים הפנימיים. כך מעריך דייוויד לובין, כלכלן המאקרו בבנק סיטי המסקר את ישראל, בסקירה שהוציא ללקוחותיו היום. לובין מגיב להחלטת בנק ישראל מאתמול להותיר את הריבית במשק על כנה בחודש נובמבר (3%), ומציין כי עד סוף השנה יוריד בנק ישראל את הריבית. "יש 2 גורמים חזקים התומכים בהורדת ריבית: הזעזוע הכלכלי שישראל חווה והנפילה בציפיות האינפלציה", כותב לובין.

אישור חשוב לטבע; אלביט הדמיה לא עוצרת

טבע רשמה עלייה חדה. מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, אישר אתמול (ב') את הגרסאות הגנריות הראשונות לתרופת הבלוקבסטר זיפרקסה (Zyprexa) של חברת התרופות אלי לילי (Eli Lilly) לטיפול בסכיזופרניה. על פי חברת IMS Health, הסוקרת מכירות של תרופות על פי מרשמי רופא, מכרה התרופה בשנה שעברה בהיקף של 5.7 מיליארד דולר.

פריגו , נייס, טאואר ופרוטליקס רשמו עליות עקב פערי ארביטראז' חיוביים מול ניו-יורק. מנגד, בבנקים נרשמות ירידות. נציין את פועלים ולאומי .

חברת גוליבר והשותפות זרח מסרו כי חברת הבת בבעלות מלאה של גוליבר, גינקו, המפעילה את העסקה המשותפת בשטח ההיתר המוקדם גוליבר, חתמה עם חברת AGR על הסכם לפיו האחרונה משתמש כמפעל בשטח רישיון עתידי. על פי ההסכם, AGR הנורבגית תשמש כמפעיל עתידי בשטח רישיון שבכוונתן לבקש בשטח ההיתר המוקדם גוליבור, ותקבל 5% מהזכויות בו.

מניות המזון המשיכו לרכז עניין, לאחר שחברת אסם הודיעה אתמול על הוזלה של 35 מוצרים בשיעור של 5%-10% החל מה-1 בנובמבר. יוזמי חרם הקוטג' דרשו במקור הוזלה של 30% בכל מוצרי החברה ובייחוד הוזלת המטרנה.

אלביט הדמיה המשיכה גם היום לרשום עליות חדות. ל"גלובס" נודע כי בעל השליטה מוטי זיסר נפגש בימים האחרונים עם משקיעים מוסדיים.

חלל תקשורת דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם לאספקת שירותי תקשורת לוויינית באפריקה על גבי הלוויין עמוס 5 לתקופה של 5 שנים, כאשר תחילת מתן השירות מתוכננת כארבעה חודשים לאחר התחלת הפעלתו המסחרית של הלוויין. ההכנסות הרב שנתיות, שלהערכת החברה ינבעו מן העסקה לאורך תקופת ההסכם, יגיעו לכ-27.6 מיליון דולר במצטבר.

גילת הודיעה היום כי חברה הבת בבעלותה המלאה ספייסנט (Spacenet), ספקית מובילה של שירותי רשת מנוהלים הפועלת בארה"ב, נבחרה ע"י הרשת הקמעונאית קומברלנד פארמס (Cumberland Farms) לשדרוג ולניהול תשתיות התקשורת בכ-600 סניפי הרשת הפרוסים ב-11 מדינות.

אנלייט אנרגיה מקבוצת יורוקום הודיעה הבוקר על ניהול מו"מ יחד עם קבוצת אקונרג'י (Econergy) השותפה לפעילות אנלייט בתחום הסולארי באיטליה, להשקעה במיזם להקמת מערכות פוטו וולטאיות בהספק מותקן של 920 קילו-וואט, על גבי גגות מדרום לעיר רומא. החברה מעריכה כי המיזם, שיוקם בהשקעה של כ-2.6 מיליון אירו, צפוי להניב תקבולים ברוטו בסך של כ- 400 אלף אירו בשנה בממוצע, למשך 20 שנים.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]