מניית בזק צללה בכ-18% מהשיא; לקנות עכשיו?

‎‎עד לא מזמן קראנו לה מניית תקשורת דפנסיבית, אך בעקבות הצלילה שרשמה מתחילת השנה נותר כעת לבדוק האם הדיבידנד שלה מספק את הפיצוי ההולם ■ ‏‎‎כתבה שנייה בסדרת "הענקיות המקומיות"

‎‎תקופות של אי-ודאות וירידות שערים מעלות לרוב את מניות הדיבידנד למרכז הבמה. המשקיעים אוהבים אותן, הם מרגישים בטוחים למדי, כאשר יש מדיניות דיבידנד מובטחת והכסף נכנס ישר לכיס, בפרט כשמדובר בחברות רווחית, עם תזרים חזק ובעלות מינוף סביר. בשוק המקומי בזק נחשבת לחברה שכזו.

‏מאז אפריל 2010 נשלטת בזק בידי שאול אלוביץ', באמצעות חברת בי קומיוניקיישן המחזיקה כ-31% ממניותיה. לאחר הרכישה ולצורך מימון עסקת הרכישה הממונפת שלו, נקט אלוביץ' במדיניות חלוקת דיבידנד אגרסיבית. מאז הרכישה חילקה בזק כ-6.9 מיליארד שקל בדיבידנד, חלקו תוך ביצוע הפחתת הון שנויה במחלוקת. צעד זה הגדיל את מינוף החברה, ובעוד שביוני 2010 היווה ההון העצמי כ-39% ממאזנה, כיום הוא עומד על כ-16%.

‏‏‏עד השנה קראנו לה דפנסיבית, אך מאז השיא שקבעה בינואר השנה, 9.53 שקל ( מתואם דיבידנד), צללה המניה בכ-18%, ומתחילת השנה היא מציגה תשואת חסר של כ-3% על מדד ת"א 25. מדוע אכזבה בזק את המשקיעים, והאם דווקא עכשיו היא שווה קנייה.

‏‏‏‏‎‎‏דש ברוקראז': "תשואת יתר", מחיר יעד: אין

‏‏‎‎‏"רכישה השליטה בידי שאול אלוביץ' באפריל אשתקד היוותה בשורה נפלאה לחברה. מדובר בבעל שליטה אסטרטגי עם הבנה עמוקה בתחום התקשורת, ובניגוד להשמצות, הוא ממש לא בא לעשות סיבוב ולחלוב את החברה. אלוביץ' כאן כדי להישאר", כך גורס ערן יעקבי, מנהל מחלקת המחקר בדש ברוקראז'.

‏‏‏‏‏יעקבי אינו רואה פסול בהגדלת רמת המינוף. לדבריו, בזק הייתה עד כה במינוף חסר, ועבור חברה שאינה נחשבת עוד חברת צמיחה, כל עוד היא מסוגלת לשרת את החוב ולהשקיע בתשתיות, חלוקת העודפים היא צעד נכון.‏

‏‏בנוסף, הוא מציין שהחל מסוף 2010, הענף כולו החל לאבד מהדפנסיביות שלו לאור התגברות הרגולציה. הפחתת קנסות היציאה של חברות הסלולר בפברואר השנה, טרפה הקלפים. "החברות נלחצו והחלו במלחמת מחירים, ולכן פלאפון (הנשלטת בידי בזק, ט' ב"פ) מושכת כיום את הקבוצה קצת מלמטה". ועדת חייק להסדרת שוק התקשורת בישראל, וכן מיזם ‏התקשורת הצפוי של חברת החשמל לפריסת סיבים אופטיים לבתים, תרמו אף הם, לדברי יעקבי, תרומה נכבדה לאי-הוודאות ולסנטימנט השלילי במניה.

‏‏לכך הוא מוסיף גם את ירידת מעורבותם של השחקנים הזרים. "המשקל של עזיבת הזרים אף גדול יותר מעניין ועדת חייק. בנוסף, מאחר שחברות הסלולר ירדו כה חזק השנה, בשלושת החודשים האחרונים החלו המוסדיים להעדיפן על בזק, שאליה הייתה להם חשיפת יתר".

‏‏‏"בשנים הקרובות בזק תיפגע מכניסת פרטנר וסלקום למגרשה, ושיווי המשקל הנוכחי יופר במידה מסוימת. עם זאת המשקיעים הפריזו בענישה. התחרות ואי-הוודאות הרגולטורית מתומחרת עמוק במחיר המניה. אחרי הכול, מדובר בחברה עוצמתית עם תזרים חזק המנוהלת היטב, שיש לה כר נרחב להתייעלות, ואשר תדע להתמודד עם האתגרים שבפתח".

‏‏‏‏בשל כך יעקבי ממליץ על המניה, אך מדגיש: "לא תשמע ממני שבזק היא 'העוגן בשוק התקשורת' או 'מניית העם'. אני בכלל לא בטוח שאני מעדיף אותה על חברות הסלולר. אני שורי על סקטור התקשורת בכללותו, שהפך שוב לדפנסיבי". עם זאת הוא אומר: "כמניה שעומדת לבדה, היא בהחלט זולה. מדובר בחברה שעושה בין 15%-12% תשואה על ההון, וזה מבחינתי 'קנייה'". עוד הוא סבור שלבזק מקום ראוי בכל תיק השקעות. "אם אלוביץ' מתכוון להוריש את החברה לנכדיו, וכך אני מאמין, ניתן להחזיק את בזק גם לפנסיה".

‏‏‏‏‏מריל לינץ': "קנייה", מחיר יעד: 10.5 שקל

‏בעוד יעקבי אינו ממליץ עליה בעדיפות על פני שאר חברות התקשורת, הרי בזק היא חברת התקשורת המועדפת כיום בשוק הישראלי על חיים ישראל, סגן מנהל מחלקת המחקר לשווקים מתעוררים במריל לינץ'. "המודל העסקי שלה הוא הטוב ביותר שאני מכיר, ויש לה הנהלה ברמה גבוהה מאוד". בתחום הטלקום בשווקים המתעוררים, יש חמש חברות המצויות לפי מריל לינץ' בחוד החנית, ובזק היא אחת מהן. "מדובר בחברת טלקום עם תשואת דיבידנד של כ-15%, כאשר המרווח מעל ריבית חסרת סיכון הוא כ-10%. אין דברים כאלו בעולם".

‏‏‏‏בנוסף לשינוי בסביבה הרגולטורית, מייחס ישראל משקל רב לשינוי במעמדה של ישראל מלפני כשנה וחצי ממדינה מתפתחת למפותחת. "הזרים שהשקיעו במדד ‏‏‏MSCI‏‏‎ ‎לשווקים מתעוררים, היו חייבים למכור בזק, ובזמנו היא הייתה החברה הישראלית הכי מוחזקת על-ידם".

הירידות שהחלו לאחר מכן בשווקים, הביאו לדבריו, לכך שהמוסדיים הישראליים, שהייתה להם חשיפת יתר לבזק בשל תשואת הדיבידנד שלה, נאלצו למכור מהמניה. "אך הפעם לא היו זרים מהעבר השני שיקלטו את ההיצעים, מה שהחריף את הירידות בה", הוא מסביר.

‏‏‏‏‏לדעת ישראל, כיום הסביבה הרגולטורית הרבה יותר בהירה. "השוק הישראלי נפתח לחלוטין לתחרות, ולא צפויה עוד רפורמה גדולה בשנתיים הקרובות". הוא אף אינו חושש יותר מדי מהתחרות הצפויה: "אין מודל בעולם של שוק תקשורת סלולרי עם 7 שחקנים. ישראל היא אלופת העולם בזה. 3 שנים מהיום, תראה לכל היותר 3-4 חברות".

‏עוד הוא מציין, שוועדת חייק העניקה לבזק יתרון ענק על מתחרותיה בדמות ביטול ההפרדה המבנית". בזק תוכל למזג את כל חברות-הבת מלבד ‏‏‏Yes‏, וזה ייתן לה יתרון מבני ושיווקי אדיר - חברה אחת שתספק את כל פתרונות התקשורת".

‏‏‏‏לסיום אומר ישראל: "בזק צריכה להיות בכל פורטפוליו. אני לא מכיר הרבה חברות בישראל שיחזירו בחמש השנים הקרובות כמעט 70% משווי השוק שלהן בדיבידנדים בלבד". ‏‎‎‏