היכן הממונפים? סך המשכנתאות צנח ב-23% בספטמבר

נתונים שמפרסם היום בנק ישראל מעידים על ירידה חדה בנטילת משכנתאות בספטמבר - 37% מהשיא במאי ■ היקף המשכנתאות בריבית משתנה נפל ב-45% מחודש מאי ■ למרות ההתקררות, החוב של נוטלי המשכנתאות עלה ב-9.3% השנה

הקשחת התנאים לקבלת משכנתא על ידי בנק ישראל ממשיכות לצנן את שוק המשכנתאות: מנתונים שפרסם היום (ג') בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות החדשות שניטלו בחודש ספטמבר הסתכם ב-3.022 מיליארד שקל, נפילה של 23% מרמה של 3.946 מיליארד שקל בחודש אוגוסט.

נתוני ספטמבר מצביעים על ירידה חדה של 37% מהיקף המשכנתאות שנלקחו בחודש מאי האחרון, שהיה חודש שיא. ספטמבר היה החודש השלישי ברציפות של ירידות בהיקפי המשכנתאות. בנק ישראל הקשיח החל מחודש יולי את התנאים לקבלת משכנתא ולפי ההנחיות החדשות רכיב הריבית המשנתה במשכנתא הוגבל לשליש בלבד מסך המשכנתא.

ואכן, הנתונים מראים כי היקף המשכנתאות בריבית משתנה ממשיך לרדת, אם כי הוא עדיין גבוה בהרבה מזה שבריבית הקבועה. בספטמבר עמד היקף המשכנתאות בריבית משתנה על 2.3 מיליארד שקל, ירידה של 23% לעומת אוגוסט ו-45% מאז השיא האחרון במאי. היקף המשכנתאות בריבית קבועה הסתכם ב-701 מיליון שקל בספטמבר, ירידה של 23% לעומת אוגוסט אך עלייה של 64% מהשפל האחרון באפריל.

מנתונים נוספים שפרסם היום בנק ישראל עולה כי סך החוב של משקי הבית לבנקים בגין המשכנתאות עמד על 223 מיליארד שקל באוגוסט - שיא כל הזמנים. מדובר בעלייה של 0.9% לעומת יולי. מתחילת השנה עלה היקף החוב ב-9.3%.