כך תשקיעו במניות של חברות שמבצעות רכישות עצמיות

קרן סל PowerShares Buyback Achievers מומלצת ■ היא עוקבת אחר פעילות רכישה עצמית של חברות, ורושמת השנה תשואה עודפת על המדדים המובילים

נת 2011 מסתמנת כשנה מאתגרת במיוחד עבור המשקיעים, היות שמרבית מנהלי ההשקעות מתקשים להציג ביצועי יתר על פני המדדים. כמעט כל מדדי המניות המובילים ירדו מתחילת השנה, ואילו הנכסים הדפנסיביים דוגמת אג"ח ממשלת ארה"ב או זהב, רשמו עליות.

אולם גם בשוק המניות ניתן לראות הצלחות בקרב תעודות סל. אחת מהן היא קרן סל PowerShares Buyback Achievers (סימול: PKW), העוקבת אחר פעילות רכישה עצמית של החברות האמריקניות. הקרן רשמה תשואה חיובית של כ-7% מתחילת השנה, ושל כ-13% במהלך 12 החודשים האחרונים, ובכך עקפה את מרבית מדדי המניות של השוק האמריקני והגלובלי.

הקרן מנוהלת על ידי חברת Invesco PowerShares, וצמודה למדד BuyBack Achievers Index, שבו נכללות חברות שרכשו יותר מ-5% מהון מניותיהן במהלך השנה האחרונה.

פעילות רכישה עצמית של מניות מהווה חלופה למדיניות הדיבידנד ומאפיינת חברות בעלות איתנות פיננסית, פעילות יציבה ועודפי מזומנים בקופה. מחקרים רבים מוכיחים, כי הגברת פעילות רכישה עצמית של מניות חברה, מעידה על תמחור אטרקטיבי והבעת אמון של ההנהלה בעסקי החברה.

לא מעט חברות, כולל חברות ישראליות רבות, מפעילות את תוכניות הרכישה החוזרת (Buyback) בנקודות שפל של מניותיהן, ובכך מספקות תמיכה למניות ומשפרות את נתוני הרווח למניה. בתקופה הנוכחית, המתאפיינת בחוסר ודאות לגבי הצמיחה בארה"ב ובעולם, המשקיעים שמים דגש על פעילות מניבת מזומנים, ועל איתותי החברות לגבי מצב עסקיהן, כולל פעילות הרכישה החוזרת.

עדיף מאנשי פנים

שלושת הסקטורים הבולטים בהרכב קרן הסל PKW, הם בריאות (28%), טכנולוגיה (21%) וצריכת מותרות (23%). באופן מפתיע, לא מדובר באלוקציה דפנסיבית לגמרי, ובכל זאת ביצועי הקרן במהלך השנה האחרונה מדברים בעד עצמם, ומספקים הוכחה נוספת ליכולות ניהול אקטיבי גם בתנאי השוק הקשים.

המניות הבולטות בהרכב הקרן, הן של חברות איכות מובילות בתחומן, כגון ענקית הטכנולוגיה IBM , הרשת הקמעונאית המובילה וולמארט (WMT), חברות תרופות בריסטול מיירס (BMY), אמג'ן (AMGN) ואחרות - חברות שמניבות למשקיעים תשואת דיבידנד נאה, בנוסף לרכישה עצמית של מניותיהן.

כפי שניתן לראות מביצועי PKW, מעקב אחר פעילות רכישה עצמית של חברות מוביל לתשואה עודפת על פני המדדים הרחבים. מעניין לראות, כי הקרן הציגה ביצועי יתר בפער גדול של כ-10% בשנה האחרונה לעומת קרן סל "מתחרה" - Guggenheim Insider Sentiment (סימול: NFO), אשר מבוססת על פעילות רכישת מניות על-ידי אנשי פנים בחברות. באופן מפתיע, מסתבר כי החברה יודעת לתזמן את השוק טוב יותר מאשר בעלי תפקידים בה.

לצד יתרונות קרן PowerShares Buyback Achievers, נציין גם את חסרונותיה: סחירות נמוכה (כ-18 אלף מניות ביום בלבד) ודמי ניהול גבוהים יחסית של 0.7%. היקף נכסי הקרן מסתכם בכ-49 מיליון דולר בלבד, ולכן השקעה בה אינה מתאימה לכל משקיע. עם זאת, נציין כי הקרן משקיעה במניות סחירות מאוד של חברות גדולות, ולכן בעיית הנזילות לא נראית מהותית.

* הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם