דירקטוריון חברת סלקום אישר את מינויו של ניר שטרן למנכ"ל סלקום במקום עמוס שפירא, שהודיע הבוקר (ד') על כוונתו לפרוש מתפקידו בתום קדנציה של 6 שנים. מינויו לתפקיד משלים סגירת מעגל נהדרת מבחינת שטרן, שבגילו הצעיר יחסית (40) מקבל לידיו את ניהולה של אחת החברות הכי אטרקטיביות במשק.
שטרן החל את דרכו בעולם התקשורת באגף השיווק של חברת סלקום יחד עם גיל שרון, מנכ"ל פלאפון, ועמו עשה את מרבית הקריירה שלו. מסלקום עברו השניים לחברת ברק שהתמזגה לתוך נטוויז'ן, ומשם עברו לפלאפון.
שטרן, שהגיע לתפקיד משנה למנכ"ל פלאפון, עבר לנהל את נטוויז'ן בשנה שעברה, וכעת עם התמזגותה של נטוויז'ן לתוך סלקום, הוא מקבל לידיו את ניהול החברה.
עמי אראל, יו"ר סלקום, התייחס למינוי החדש ואמר כי הוא אינו מכיר אנשים עם רקורד כמו שיש לשטרן. "זו הבחירה הטובה ביותר לסלקום", אמר.
עזיבה צפויה
עזיבתו של שפירא הייתה צפויה וההערכות על כוונתו לפרוש רצות זמן רב בשוק. בקבוצת אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, יודעים על תוכניתו של שפירא לפרוש כבר כמה חודשים טובים, ונראה כי ברגע שהבינו כי גמלה בליבו ההחלטה, העדיפו בקבוצה שהעיתוי לחילוף יהיה כעת - לפני שהשינויים בשוק הסלולר ייכנסו לתוקף, בדמות האצה אגרסיבית ברמת התחרות בשוק בשנה הבאה, עם הצטרפותם של שני שחקנים חדשים.
הן מבחינה אישית והן מבחינה מקצועית מסיים שפירא קדנציה מצוינת. שפירא ייזכר כמנכ"ל הכי צבעוני ו"משוגע" שהיה לסלקום עד עתה. רבים סבורים כי בשוק הסלולר, אשר נשלט על-ידי 3 שחקנים בלבד לאורך למעלה מעשור, ניהול חברה סלולרית אינו דבר כה מסובך. יש בכך מן האמת, מאחר שרמת התחרות בשוק נמוכה והרווחיות גבוהה. ואולם, יחד עם זאת צריך לזכור כי שפירא הובא לסלקום במטרה אחת ברורה: להחזיר את החברה למקום הראשון בשוק הסלולר, לאחר שנעקפה על-ידי פרטנר וירדה למקום השני.
שפירא אמר למקורביו בימים האחרונים שאחת הסיבות לעזיבתו היא העובדה שהוא השלים את משימת הניהול בכל היבט אפשרי. אפילו במדדי חוזק המותג הצליח שפירא לעקוף את פרטנר, ששלטה שנים בצמרת, ולכן מבחינתו בשלה העת לעזוב.
חבילה כוללת
התוצאות של סלקום מדברות בעד עצמן. חרף ההתעצמות של פלאפון ברבעונים האחרונים, ועל אף העובדה שגיל שרון מנווט אותה בהצלחה רבה בים השינויים בשוק, סלקום היא עדיין החברה הגדולה ביותר בשוק הסלולר, ורווחיותה תחת שפירא הפכה אותו ואת החברה ליקירת המשקיעים בשוק ההון. סלקום תחת אי.די.בי ושפירא הייתה מכונת מזומנים משוכללת, וסביר שהיא גם תמשיך להיות כזו, אם כי לא באותה רמה.
ההצלחה של שפירא בסלקום היא במידה רבה ביטוי למשנה סדורה ויציבה של תפיסת הניהול שלו: חברה שמכוונת לשיפור תמידי בביצועים, מתייעלת בעקביות ומאזנת נכון בין ההשקעות וההוצאות שלה. היא אינה חברה שנותנת את המהירות הגבוהה ביותר בשוק, אבל היא עושה זאת במודע משום שהיא יודעת שמהירות היא רק פרמטר אחד בהעדפות הצרכן - ולא הכי חשוב בהן. לכן היא תספק מהירות ממוצעת ומעלה, באופן שהצרכן כמעט ולא ירגיש בהבדל.
סלקום אינה חברה שתיתן את המענה הטלפוני המהיר ביותר, אבל היא תקטין למינימום את רמת התלונות נגדה - פרמטר חשוב יותר בבדיקת שביעות-רצון הלקוחות. במלים אחרות, שפירא הוא חבילה כוללת שמבטאת את "האני מאמין" שלו עד הסוף, ובשל כך הוא גם מרצה מבוקש בנושאי ניהול.
"בנה מותג סלולרי"
יו"ר סלקום, עמי אראל, התייחס לעזיבת שפירא ואמר: "עמוס בנה את המותג הסלולרי המוביל בישראל, והציב את סלקום כחברה מספר אחת בשוק הסלולר, בדרך של עשייה יומיומית, ניהול ייחודי, כריזמה אישית ואמונה באלפי מהלכים גדולים כקטנים שעשו את ההבדל, ואני מודה לו על תרומתו".
עוד הוסיף כי "מעבר להיותו מהמנהלים המוכשרים שפגשתי, אני רואה בעמוס חבר אמיתי ואדם ייחודי ומיוחד, שטובת החברה, העובדים והמנהלים היוותה נר לרגליו. מאז כניסתו לתפקיד לפני 6 שנים ועד היום נוהג עמוס לשוחח מדי יום עם לקוחות ועם עובדים, ללמוד מכך ולשפר תהליכים בחברה - אני חושב שמאפיין זה מייצג יותר מכל את אישיותו הייחודית".
שפירא מצדו אמר: "הייתה לי זכות גדולה לעבוד לצד אנשים מיוחדים אלה (עמי אראל ונוחי דנקנר - ג.פ) וחובה גדולה עוד יותר להוביל אלפי עובדים ומנהלים, מוכשרים וטובים כל-כך, בתקופה שבה שוק התקשורת ידע שינויים רבים. האמון שניתן לי אינו מובן מאליו, ואני מוצא לנכון להודות על כך".
נוחי דנקנר ציין: "לפני 6 שנים הייתה זו רוחו של עמוס שגרמה למהפך בעמדתה ובמיצובה של סלקום בשוק. כיום משאיר עמוס חברה מובילה בכל פרמטר, פיננסי ותדמיתי".
שפירא צבר בסלקום כ-50 מיליון שקל
סלקום, זכיינית הסלולר הגדולה בארץ, הפכה די במהרה לפרת המזומנים של קבוצת אי.די.בי, ותוך כדי עוד שיחה שאנו מנהלים ברשת של החברה - הפכה סלקום את מנהליה הבכירים לאנשים די אמידים. יעקב פרי, המנכ"ל הראשון של החברה, צבר בה עשרות מיליוני שקלים, וכך גם עמוס שפירא, המנכ"ל השלישי שפרש הבוקר מתפקידו.
בין פרי לשפירא, נזכיר, כיהן בתפקיד יצחק פטרבורג, וכהונתו נמשכה כשנתיים.
ממעקב "גלובס" אחר שכר מנהלים בארץ עולה כי שפירא, שהחל לכהן בתפקידו בשנת 2005, צבר בסלקום 50 מיליון שקל בקירוב, וזאת בשכר, בונוסים ואופציות למניות. סך עלויות שכרו של שפירא עמד בין השנים 2005-2010 על 42.7 מיליון שקל, ואם לוקחים בחשבון את עלות שכרו בשנה הנוכחית ואת פיצויי הפרישה שלבטח יקבל - סביר מאוד להניח ששפירא צבר הון שנע סביב 50 מיליון שקל.
עלויות אלה, כאמור, כוללות את ההטבה באופציות למניות (תגמול הוני) שהעניקה סלקום במהלך השנים לשפירא. אשתקד, למשל, עלות שכרו של שפירא לא כללה מרכיב הוני, אך בשנת 2008 כללה עלות שכרו מרכיב הוני בשווי של 5.8 מיליון שקל (מתואם מדד), וכך הפכה את שפירא לאחד משיאני השכר של אותה שנה.
סלקום הונפקה בשוק ההון האמריקני בתחילת 2007 לפי מחיר של 20 דולר למניה. במהלך השנים שעברו מאז נסקה המניה למחיר שיא של 36 דולר, אך ההתפתחויות האחרונות בשוק התקשורת הישראלי (דוגמת הוזלת דמי הקישוריות) דרדרו אותה במורד ההר, וכרגע נסחרת סלקום לפי מחיר הדומה למחיר ההנפקה - 21.83 דולר - המשקף שווי חברה של 2.2 מיליארד דולר.
עלויות השכר של עמוס שפירא
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.