שאלו את עצמכם שאלה: מתי בפעם האחרונה התכוננתם לקראת רכישה של מוצר מסוים, מבלי לבדוק מה נאמר עליו ברחבי האינטרנט? סביר להניח שאם זה מוצר שלא קונים בכל יום, והוא גם איננו זול, אין סיכוי שלא גיבשתם דעה לגביו ולגבי הרכישה שלו מבלי לבדוק מה אומרים עליו באתרים שונים וברשתות החברתיות.
עבור חברות מסחריות ומותגים רבים, המדיה החברתית היא כלי עוצמתי ויקר-ערך המאפשר להן להגיע לפתח ביתם של מיליוני גולשים - שהם כמובן צרכנים פוטנציאליים. אין כמעט חברה מוכרת שאין לה דף פייסבוק או פרופיל טוויטר המאפשר למותגים הללו לקיים קשר ישיר עם הצרכנים והאוהדים שלהם, וגם קמפיינים ייעודיים ויצירתיים ברשתות החברתיות הפכו בתקופה האחרונה לדבר שבשגרה. אך כיצד מתנהג הצרכן? כיצד מתנהגים מיליוני הגולשים ברשתות החברתיות לפני שהם מחליטים על רכישת מוצר מסוים?
החברות MBooth ו-Beyond המתמחות במיתוג, שיווק ופרסום, ביצעו ניתוח של 1,500 צרכנים בארה"ב, ובדקו כיצד הם השתמשו ברשתות החברתיות לפני רכישת שני המוצרים האחרונים שרכשו, וכיצד השפיעה המדיה החברתית על הרכישה שלהם.
הניתוח, שממצאיו מוצגים באינפוגרפיקה מושקעת, מצא כי למעלה מ-50% משתמשים בפייסבוק בשביל ליצור איזושהי אינטראקציה עם מותגים וחברות, ו-40% מהגולשים בפייסבוק עשו 'לייק' למוצר ברשת החברתית. הקשר למוצר או למותג באמצעות המדיה החברתית לא נחלש, ככל הנראה, גם אחרי הרכישה כאשר 42% פרסמו פוסט כלשהו אודות מוצר או מותג, ו-33% פרסמו ביקורת על מוצר.
Social Consumers
קרדיט תמונה: mashable.com
הניתוח שנעשה ל'צרכנים החברתיים' מחלק אותם לשתי קבוצות: כאלה שנוהגים לשתף בתדירות גבוהה - צעירים, נאמנים למותגים, נוהגים להמליץ על מותגים ומחזיקים במגוון מכשירים המחוברים לרשת. לעומת כאלה שמשתפים בתדירות נמוכה - מבוגרים, פתוחים יותר לנסות מותגים אחרים ומחפשים בעיקר את האיכות על פני המיתוג. הצרכנים שנוהגים לשתף בתדירות גבוהה יותר מהווים 20% מהצרכנים ברשת, ויש להם עד פי-3 יותר השפעה על גולשים וצרכנים אחרים בעקבות השיתופים המרובים שלהם.
אך האם זה נכון לגבי כל סוגי המוצרים? מסתבר שלא. הניתוח מראה כי לערוצי מדיה שונים יש השפעה שונה על מוצרים שונים. לדוגמה, בכל הקשור למוצרים ולמותגי תינוקות וילדים, ההשפעה הגדולה ביותר מגיעה מפייסבוק. ליו-טיוב, לדוגמה, יש את ההשפעה החזקה ביותר על צרכני מוזיקה, ובכל מה שקשור למוצרי צריכה אלקטרוניים הצרכנים הכי מושפעים מאתרי אינטרנט המבצעים ביקורות וסקירות שלהם.
Social Consumers
קרדיט תמונה: mashable.com
ואיזו החלטה מתקבלת אצל הצרכנים לאחר המפגש עם המוצר או המותג ברשת? 31% משתכנעים לרכוש אותו בעוד 26% לא נוקטים בשום פעולה. 9% יחליטו לבדוק את המוצר יותר מקרוב, ו-20% יראו לנכון להמליץ ולשתף אחרים במוצר שבו הם מעוניינים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.