מי יאיץ את הבנייה במרכז במינהל מקרקעי ישראל?

מאז סוף 2010, כשסיים ישראל סקופ את תפקידו כמנהל מחוז המרכז במינהל, נשאר התפקיד לא מאויש ■ השבוע נערך מרכז שני למציאת מועמד מתאים לתפקיד, אולם נפסלו כל המועמדים

האזרחים מוחים על יוקר הדיור, והממשלה רוצה להציף את מרכז הארץ בקרקעות לבנייה של אלפי דירות חדשות, אבל כבר כמעט שנה שאין מי שיוביל את המהלך ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

מאז סוף 2010, עת שישראל סקופ סיים את תפקידו כמנהל מחוז המרכז במינהל מקרקעי ישראל (כיום רשות מקרקעי ישראל), נשאר התפקיד לא מאויש. בהיעדר מחליף קבוע לסקופ, מונה כממלא-מקום מנהל מחוז המרכז יצחק ישראלי, סמנכ"ל משאבי אנוש של רמ"י.

השבוע נערך מכרז שני למציאת מועמד מתאים לתפקיד. אך גם הפעם נפסלו כל המועמדים, כך נודע ל"גלובס". המדובר במכרז בין-משרדי (פתוח לכלל עובדי המדינה), שאליו ניגשו מספר מועמדים מתוך המינהל, לרבות ארם מרגלית, סגן למנהל מחוז מרכז; עו"ד נסים אברהם, היועמ"ש במחוז מרכז; אילן דגני, סגן מנהל אגף השיווק; ועזרא גרינבאום, סגן מנהל מחוז ירושלים. נראה כי בנצי ליברמן, המנהל החדש של רשות מקרקעי ישראל, בחן את המועמדים, אך לא מצא מועמד מתאים; יש הטוענים שהוא מבקש להביא מועמד משלו מבחוץ.

עם זאת, ראוי גם לציין כי המועמדים שפסל ליברמן במכרז השבוע, נפסלו כבר לפני כחצי שנה במכרז פנימי שערך ממ"י, עת שהיה בניהולו של ירון ביבי.

"דם חדש"?

אחרי שהמכרז הפנימי לפני כחצי שנה לא הניב מינוי, וכך גם המכרז הבין-משרדי שנערך השבוע, צפויה רמ"י לפרסם בקרוב מכרז כללי למציאת מנהל מחוז מרכז מקרב הציבור. בינתיים, יישום הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל עוד בחיתוליו, המנהל החדש של הרשות רק נכנס רשמית לתפקידו בחודש האחרון, ועכשיו ייתכן שייבחר לתפקיד מנהל המחוז הגדול ביותר (שאגב, צפוי להיות מאוחד עם מחוז תל אביב), אדם שלא צמח מתוך הארגון.

מצד אחד, חוסר היכרות עם הארגון עלול להוות חיסרון למנהל מבחוץ; מצד שני, אם כבר "מנערים" את המערכת באמצעות מנכ"ל חדש שלא צמח מתוך הארגון - ועל-ידי רפורמה שמשנה את המבנה הארגוני של המינהל, ומסיטה את מרב משאביו לשיווק קרקעות - אולי "דם חדש" גם במחוז המרכז עשוי להועיל.

הדעות לכאן ולכאן. מה שבטוח, בינתיים הציבור נפגע מכך שאין אדם קבוע בתפקיד. "היעדר מנהל קבוע למחוז מרכז, החולש על כל הקרקעות במרכז הארץ ועל שיווקים מרכזיים ביותר במשך תקופה כל כך ארוכה, פוגע בעבודת המחוז ובשיווקים", אומר היום (ד') ל"גלובס" מקור בענף הנדל"ן. "עסקאות רבות 'תקועות' ומחכות ליד מקצועית מכוונת".

עסקאות תקועות

מרמ"י נמסר בתגובה כי "כל המועמדים, למעט אחד, ניגשו למכרז הפנימי הקודם ולא נמצאו מתאימים. המועמד הנוסף שניגש למכרז הבין-משרדי אינו בעל ניסיון בתחומי העיסוק של המינהל, ועל כן נפסל.

"מדובר במחוז הגדול והחשוב של המינהל, ולמר ליברמן חשוב לאתר את המועמד המתאים והראוי ביותר להצעיד את המחוז קדימה, במיוחד על רקע הרפורמה".