בורסות אירופה טסו; הקאק זינק ב-6.3%, הדאקס ב-5.4%

קברניטי אירופה הגיעו אמש להסכם עקרונות לטיפול במשבר החוב ■ מה חושבים האנליסטים באירופה על התוכנית? ■ הבנקים בצרפת הובילו העליות

המסחר בבורסות אירופה התנהל היום (ה') בעליות שערים חדות בעקבות ההכרזה בבריסל על הסכמות באשר לתוכנית הכוללת לפתרון משבר החוב, כאשר המדדים המרכזיים הגרמניה וצרפת עלו בשיעור של יותר מ-5%. הלילה הסתיימו הדיונים הקדחתניים בפסגת האיחוד האירופי בבריסל עם שלושה סיכומים מרכזיים: "תספורת" של 50% למחזיקי האג"ח של יוון, הזרמות הון לבנקים כדי שיוכלו להתמודד עם ההפסדים וכן הגדלת קרן הסיוע (EFSF) לטריליון אירו. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי מסר כי ההיקף הכולל של התוכנית יגיע ל-1.4 טריליון אירו.

פסגת האיחוד האירופי בבריסל:

אירופה מציגה את התוכנית הכוללת לפתרון המשבר

מה חושבים אנליסטים על התוכנית הגדולה?

קרן המטבע מזהירה: ה"תספורת" ביוון לא מספיקה

חבילת הסיוע ליוון תגדל ל-130 מיליארד אירו

ראש ממשלת יוון, גאורג פפנדריאו, הגיב היום על הקיצוץ המיועד בחובה של מדינתו, ואמר כי "כעת אפשר בהחלט לשאת את החוב. בואו נקווה ששחר חדש יעלה, הן ליוון והן לאירופה כולה. יוון יכולה להסדיר את ענייניה מהעבר, אחת ולתמיד".

מניות הבנקים באירופה, שספגו בחודשים האחרונים ירידות שערים חדות בגלל המשבר, זינקו היום. במוקד ניצבו מניות הבנקים הצרפתיים, החשופים הכי הרבה ליוון ואשר מניותיהם נפלו בשיעורים החדים ביותר בחודשים האחרונים. מניות אלה זינקו בשיעורים חדים, כמו למשל סוסייטה ז'נרל ו-BNP פאריבה . בנקים נוספים שמניותיהם עלו בחדות הם דויטשה בנק, קרדיט סוויס , ברקליס ו-UBS .

הפרטים הסופיים של התוכנית טרם סוכמו ושרי האוצר של האיחוד האירופי ידונו בהם בפגישה נוספת בחודש הבא, אך אנליסטים מציינים כי המסר שיצא הלילה מבריסל היה חיובי ומרגיע. ראלף סילבה, אסטרטג בחברת המחקר הלונדונית Silva Research Network, אמר לסוכנות בלומברג כי "יש עוד פרטים רבים שצריכים לצאת החוצה, אבל באופן כללי מדובר בהתחלה טובה. ההרגשה חיובית".

גם בדויטשה בנק התייחסו היום לאישור קרן החילוץ, וטוענים שמידת ההצלחה של קרן החילוץ תלויה במידה רבה ביכולת של גוש האירו להציג צמיחה כלכלית מספקת שתשכנע את שאר השווקים בעולם שמדינות האיחוד האירופי יצליחו ללהתגבר על משבר החוב בזמן.

בדויטשה מעריכים שאירופה תסבול מבעיות נוספות בהמשך הדרך, אולם הם מסופקים מכך שמנהיגי הגוש הצליחו להפיג במעט את הערפל שאפף את עתידו הכלכלי של הגוש.

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי יתקשר היום לעמיתו הסיני במטרה לבדוק אפשרויות שסין תסייע במאמצי החילוץ של גוש האירו מהמשבר שנקלע אליו. אנליסטים מעריכים שסין תסכים להצעה מכיוון שגוש האירו נמצא במקום הראשון מבחינת הייצוא הסיני, ובעיות באירופה יגרמו לבעיות קשות לכלכלה האירופית.

מדד האמון בכלכלה נפל לרמתו הנמוכה מזה כשנתיים; צמיחה של 2.5% בארה"ב

מדד האמון בכלכלה האירופית נפל ל-94.8 באוקטובר, לעומת 95 בספטמבר. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2009. אנליסטים צופים נפילה נוספת לרמה של 93.8.

מנגד, בארה"ב פורסם היום שהכלכלה התרחבה ב-2.5% ברבעון השלישי, בהתאם לצפי הכלכלנים.

אסיה ננעלה בעליות חדות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים, על רקע ההסכמה של מנהיגי אירופה אמש על קווים מנחים לפיתרון כולל משבר החוב באירופה. המסחר התנהל גם על רקע הנעילה החיובית בוול סטריט אמש, שננעלה בירוק בשל החדשות המעודדות מאירופה.

"זו פריצת דרך", סבור פטריק בנט (Patrick Bennettx), אנליסט ב-Canadian Imperial Bank, בהונג-קונג. "קיבלנו הסכם סביר על 'תספורת' ליוון, הזרמת הון לבנקים, והסכמה על מינוף קרן החילוץ - זו התוכנית הטובה ביותר שיכולנו לקבל.

מדד MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, עלה היום בשיעור של עד כ-2.1% (על כל 2 מניות שיורדות במדד, בערך 6 מניות צוברות עליות - כך לפי נתוני "בלומברג"), בעוד המדדים המרכזיים במזרח צוברים עליות נאות על רקע החדשות המעודדת מאירופה. שם, כאמור, הגיעו קברניטי אירופה להסכמה על קווים מנחים לתוכנית כוללת למשבר החוב באירופה.

"השווקים עדיין לא אוהבים את ההתקדמות האיטית של הדיונים באירופה, כך שכל הודעה על התקדמות כלשהי גורמת לתחושה חיובית", מסביר היטושי אסוקה (Hitoshi Asaoka), אסטרטג ביפן. "ההסכם האחרון צפוי לצמצם את יתרות השורט של חלק מהמשקיעים שלנו על האירו".

האטה בצמיחה בדרום קוריאה

הבנק המרכזי של דרום קוריאה הודיע היום כי הצמיחה במדינה לרבעון השלישי של השנה עלתה ב-0.7% ביחס לרבעון השני - מדובר ביחס צמיחה נמוך יותר מאשר ברבעון הקודם, אז נרשמה צמיחה רבעונית של 0.9%, ביחס לרבעון הראשון.

עוד נודע היום כי הבנק המרכזי של יפן יגדיל את תוכנית רכישות האג"ח שלו בכ-5 טריליון ין (65.8 מיליארד דולר), וישאיר את מדיניות הריבית שלו ללא שינוי. "למען הגברת ההקלה המוניטרית על השווקים הפיננסיים, הבנק מצא לנכון להקציב את המימון על מנת לקנות חובות ממשלתיים של יפן", נאמר בהודעתו של הבנק. (לסיפור המלא)

Olympus , יצרנית ציוד אופטיקה, ריכזה עניין לאחר שנשיא החברה פרש מתפקידו על רקע האשמות כי החברה שילמה שלא כדין ליועצים.

Nippon Electric Glass , המייצרת מוצרים מקריסטל נוזלי, נפלה במהלך המסחר לאחר שהציגה תוצאות פיננסיות מאכזבות למחצית הראשונה של שנת 2011 (עם נפילה של 47% בהכנסות ביחס לשנה שעברה).

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]