בשני הטורים האחרונים התייחסתי למידת האופטימיות שנשארה ושרלוונטית להשקעה במניות, והתייחסתי גם למניות כמו אפל, דיסני וסטארבאקס, שמשלבות בין פוטנציאל השקעה ועסקים טובים לבין סוג של חיוך קיומי.
נכון למועד כתיבת טור זה, יום שישי של סוף אוקטובר - חודש שיש לו מוניטין שלילי, שוק המניות תגמל את האופטימיים. עליות יפות כמו שהיו ביום חמישי, הזכירו לנו את הפן המתגמל של השקעה במניות, וסייעו למחוק הפסדים שהצטברו במהלך החודשים האחרונים. אבל מניה אחת, AVP - Avon Products, העיבה על החגיגה, וירדה 17.47% ביום שבו S&P 500 עלה ב-3.43%.
ב-2 באוגוסט נכתב במגזין בארונ'ס, שהמניה אטרקטיבית למרות רבעון מכוער. הם דיברו שם על המותג (AVP היא חברת קוסמטיקה), והזכירו כתבה מינואר 2011, שהניעה אותנו להתעניין במניה, אשר ציינה את הפוטנציאל העסקי של החברה במדינות מתפתחות. דיברו בכתבה גם על המכפיל הנמוך, ועל תשואת דיבידנד של 3.2%. כל האמור, במצב טכני אטרקטיבי, גלגל את המניה לתיק, ואף השפיע על הסבלנות הרבה שגילינו כלפיה.
גם העובדה שהחברה "אכזבה" (יום אחד נדבר על סוגיית "האכזבה" מדוחות האנליסטים, משום שלמרות ש"אכזבה" ו"הפתעה" הן מילים שגורות בעונת הדוחות, כדאי לרגע לחשוב מי קובע את הציפייה, איך הוא קובע, מתי ולמה נוצרות "אכזבות" ו"הפתעות", ומה באמת המשמעות של כל הדברים האלו) בדוחות הכספיים, לא בהכרח הייתה גורמת לנו למכור את המניה, בין היתר משום שירידת המניה הפכה אותה לזולה מאוד. אבל כפי שדווח בבלומברג, מתנהלת חקירה של רשויות הפיקוח האמריקניות ביחס לפעילותה הבינלאומית של החברה, וחקירה של רשות ניירות ערך האמריקנית ביחס לקשרי החברה עם אנליסט מסוים.
כמובן שאין אשמה עד שהוכחה, ובמקרים רבים המשפט הזה הוא לא רק מס שפתיים. אבל כאשר תקופה ארוכה לא נוצר מומנטום ביחס למניה מסוימת, והפוטנציאל לגביה, שנשאר וירטואלי בשלב הזה, חוטף מכות, מגיע הזמן למכירת המניה. אפילו בארונ'ס בחר להתעלם מהמניה, נכון ליום שישי, ובכל מקרה לא חיזק שוב את המלצת "הקנייה" שלו, למרות שהיא נהייתה זולה עוד יותר.
אז נכון שהשקעה בחברת מוצרי קוסמטיקה עם פוטנציאל מכירות בינלאומי, היא הגיונית וגם יפה. אבל כמו בכל חנות קוסמטיקה, יש הרבה אפשרויות של צבעים, ריחות, מחירים ומשמעויות, ומגיע השלב שבו רוצים לנסות משהו חדש. כך גם ביחס להשקעה ב-AVP (בינתיים, עד מועד פרסום הטור זה, מניית AVP נמכרה, ואינה עוד בתיק).
מרוויחים על הנייר
אחת ההשקעות השקטות בתיק היא IP, International Paper. חברת הנייר ומוצריו פועלת בכל העולם, מייצרת נייר ומוצרי אריזה קמעונאיים ותעשייתיים, והמניה נסחרת במחיר זול "על הנייר" - מכפיל 10 ותשואת דיבידנד של 4%. פעילותה של החברה בתחום המיחזור, מעלה אף היא את הפוטנציאל והמשיכה אליה.
המניה הידרדרה בסולידיות בחודשי הירידות, וביום חמישי שעבר עלתה ב-9% עם פרסום הדוח. עלייה זו הפכה את המגמה, והחזירה לה את המומנטום.
כתבה בבארונ'ס מחזקת את ההשקעה במניה. החברה הרוויחה 518 מיליון דולר - 1.19 סנט למניה לעומת 91 סנט למניה בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי הטבות מס והוצאות חד-פעמיות, הרווח היה 92 סנט למניה, כשההכנסות ירדו ב-1.3% ל-6.78 מיליארד דולר. מסבירים שבשל ציפיות נמוכות יותר (שוב - מי ציפה? מדוע ציפה?) לרווח של 80 סנט למניה, התוצאות הובילו לעלייה בשער המניה.
IP היא חברת מוצרי הנייר הגדולה בעולם, ובבארונ'ס מעריכים שמחיר המניה יכול עלות עוד. לטענתם, הדוחות ממחישים את מה שהם קוראים לו "משמעת ניהולית", ואת היתרונות של הפיזור הגיאוגרפי של החברה. הגידול המשמעותי בעסקי החברה הגיע ממוצרי האריזה הקמעונאיים, והוא נבע גם מגידול במכירות וגם מגידול ברווח התפעולי. גם ההכנסות ממדינות מתפתחות עלו במידה משמעותית, והכפילו עצמן בהשוואה לשנה שעברה. למרות גודלה, החברה נוקטת מהלכים להרחבת פעילותה בעולם, וכך למשל רכשה שליטה בחברה הודית.
בסיטיגרופ משאירים את המלצת ה"קנייה" למניה. ב-S&P מציינים את המהלכים שהחברה עשתה בשנים האחרונות, הן להתמקדות בצמיחה מהירה והן לשיפור התשואה, וגם הם ממליצים על המניה.
זיו סגל, A level 2 Chartered Market Technician. שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.