חשש מדחייה של שנה באספקת הגז מ"תמר"

מנכ"ל חברת החשמל טרם החליט אם להסכים למחיר שדורשות שותפות "תמר", מה שמתקבל כניסיון של הרגע האחרון לסחוט מתשובה ומשותפיו הורדת מחיר ■ הבנקים הזרים נושפים בעורף של תשובה

מועד תחילת ההזרמה של גז ממאגר תמר לישראל יידחה במספר חודשים עד שנה, אם עסקת הענק עם חברת החשמל לא תיחתם החודש. כך מעריכים גורמים במשק האנרגיה.

הגז מתמר אמור להגיע לישראל החל מאמצע 2013, אולם ההסכם שיאפשר את המשך הפיתוח של המאגר לא הוצג עדיין בפני דירקטוריון חברת החשמל. אם לא ייחתם ההסכם עד סוף החודש, עלולים הבנקים הזרים המלווים את הפרויקט לעצור את המשך המימון - מהלך שיביא לדחייה ממושכת בעבודות.

עסקת העשור

ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, טרם החליט אם לקבל את התנאים שסוכמו בין החברה לבין שותפות תמר, על רקע חששותיו שהמחיר שסוכם יעורר תגובה ציבורית קשה. מצד שני, ניתן לפרש את התנהלותו של גליקמן כהליכה על הקצה, בניסיון לסחוט מתשובה ושותפיו הורדת מחיר של הרגע האחרון.

במשרד התשתיות יש רגישות רבה לעיכובים אפשריים בהגעת הגז מ"תמר", לאור המחסור בגז טבעי במשק, שצפוי להחריף ב-2012, עם התרוקנות המאגר הישראלי מרי-B. המחסור הביא כבר להתייקרות החשמל ב-15% השנה בגלל הפסקות בהזרמת הגז ממצרים.

ההסכם בין חברת החשמל לתמר יכול להיחשב לעסקת העשור בשוק האנרגיה, עם היקף כספי המוערך ביותר מ-15 מיליארד דולר. המו"מ בין חברת החשמל לתמר, שהחל לפני יותר משנתיים, הגיע למעשה לסיומו בשבועות האחרונים, לאחר שהושגו הסכמות בכל הסוגיות המרכזיות על הפרק.

המחיר הסופי שסוכם אינו ידוע, אך הוא גבוה מזה שנקבע במכתב הכוונות שהוחלף בין הצדדים בינואר 2010. החשש בחברה ובאוצר הוא שהמחיר הגבוה יותר יוצג ככניעה לסחטנות של יזמי הגז בראשות יצחק תשובה, וכהוכחה לכך שהיזמים ניצלו לרעה את כוחם כספקי הגז העיקריים למשק.

רשות החשמל "סנדלה" את חברת החשמל ביולי האחרון, כשהודיעה שלא תכיר בכל פרמיה שתשלם לספקי הגז עקב כוחם המונופוליסטי.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה מצויה במו"מ, ואינה מוסרת פרטים במהלכו".

מנובל אנרג'י נמסר: "אנחנו אופטימיים לגבי ההסכם עם חברת חשמל והחברה ממשיכה לפעול במסגרת תכנית העבודה ולוח הזמנים המתוכנןעל מנת להבטיח את אספקת הגז לישראל".

סכנה להמשך המימון

לחתימת ההסכם עם חברת החשמל יש חשיבות קריטית להמשך הפיתוח של מאגר תמר, שההשקעה הכספית בו נאמדת ב-3 מיליארד דולר. עד כה הושקעו בפיתוח המאגר כ-1.2 מיליארד דולר, ותאריך הסיום המשוער נקבע למחצית השנייה של 2013.

השותפים הישראלים בתמר: קבוצת דלק, ישראמקו ודור גז מממנים את חלקם בפיתוח, כ-1.9 מיליארד דולר, באמצעות הלוואות מגורמי מימון זרים (ראה תרשים). בהסכמי המימון נקבע כי הסכם חתום עם חברת החשמל יוצג לבנקים המממנים עד סוף השנה, כתנאי לקבלת החלק העיקרי במימון הפיתוח של המאגר.

ישראמקו חתמה על הסכם מימון ארוך טווח בהיקף 880 מיליון דולר עם דויטשה בנק, ואם לא תציג לבנק את ההסכם החתום עד סוף השנה - המשך המימון יותלה.

קבוצת דלק (אבנר ודלק קידוחים), יחד עם דור אלון, נטלו הלוואת גישור בהיקף 430 מיליון דולר מברקליס ו-HSBC, מתוך כוונה למחזר אותה בסוף השנה בהסכם מימון ארוך טווח בהיקף 1.1 מיליארד דולר. הצגת ההסכם עם חברת החשמל היא תנאי מקיים למיחזור החוב.

בהיעדר מימון בנקאי, יידרשו השותפים בתמר לדחות הוצאות מיידיות, ובראשן ביטול הזמנת מנוף ואסדת גרירה לפלטפורמת ההפקה של תמר, בעלות של כ-300 מיליון דולר. ביטול ההזמנה עשוי לגרור עיכוב ממושך בפרויקט, משום שמדובר באסדה שיש להזמינה זמן רב מראש.

מי שעשוי לשאוב עידוד מעיכוב ממושך בתמר הם יזמי הגז החדשים בשוק: בעלי הרישיונות "מירה", "שרה" ו-"שמן". ב"מירה" ו"שרה" עדיין לא התגלה גז וגם אם יתגלה - ספק רב אם ניתן יהיה לסיים את הפיתוח לפני 2014. קידוח אקספלורציה במבנים צפוי להתבצע בתחילת 2012 ב"שמן" נמצא כבר מאגר גז במבנה "ים" במהלך קידוח אקספלורציה שנערך בתחיל שנות ה-90 אך הקידוח לא הוגדר כתגלית בגלל בעיות טכניות ובטחוניות. גודל המאגר מוערך בכ-1.7 טריליון רגל מעוקב (TCF) והוא מותנה בביצוע קידוח הערכה במהלך 2012. ל"שמן" יתרון יחסי בגלל עומק המים הרדוד (כ-100 מטרים) והמרחק הקצר לחוף (16 ק"מ).

גם מודי'ס הורידה את הדירוג של חברת החשמל

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס דיווחה הבוקר (ד') בלונדון על הורדת דירוג החוב הבינלאומי של חברת החשמל ועל השארת החברה באופק שלילי. הדירוג של חברת החשמל הורד בדרגה אחת, ל-Baa3, עם הערכה של מודי'ס שקיימת סבירות גבוהה להורדות דירוג נוספות בעתיד. הורדת הדירוג באה בהמשך להורדת דירוג החוב המקומי של חברת החשמל על-ידי מידרוג בסוף השבוע.

במסגרת נימוקיה להורדת הדירוג, מגלה מודי'ס כי חברת החשמל דרשה להעלות את תעריפי החשמל ב-23% לעומת העלייה בפועל של כ-15%. הנימוק המרכזי להורדה הוא הפגיעה בתזרים המזומנים של החברה, כתוצאה מהשיבושים בהזרמת הגז המצרי, שאילצו אותה לרכוש סולר במיליארדי שקלים.

בנוסף מציינת החברה את חוסר הבהירות לגבי המשך אספקת הגז בשנים 2012-2011. "התחזית השלילית משקפת את האתגרים והסיכונים שבפניהם ניצבת החברה במהלך 12 עד 18 החודשים הקרובים", נאמר בהודעת מודי'ס.

כיצד נחלק המימון של פיתוח תמר
 כיצד נחלק המימון של פיתוח תמר