אירופה מביטה מזרחה: האם סין תסייע במינוף קרן החילוץ?

לאחר פגישת פורום ה-G20 המאכזבת והטלטלות ביוון, האירופאים מביטים בציפייה לסין ■ השאלה הדגולה: האם תסייע למנף את הקרן לכטריליון דולר? ■ בינתיים, הסינים שומרים על עמימות

השבוע באירופה צפויים קברניטי היבשת לשאת עיניהם בציפייה מהולה בחשש לעבר המזרח. למרות ביטול משאל העם ביוון, כלכלני היבשת עדיין מוטרדים מאי-היציבות הפוליטית במדינה הקטנה, כמו גם באפשרויות להרחבת מנגנון החילוץ האירופאי (EFSF) - אותו הם מעוניינים למנף מ-440 מיליארד אירו לכטריליון דולר.

פגישת כלכלות פורום ה-G20 בסוף השבוע האחרון סיפקה בעיקר הודעות מאכזבות, ללא הסכמה קונקרטית על הרחבת קרן החילוץ. "תהליך הדיונים טרם הסתיים. אין כמעט מדינות שהסכימו בינתיים לתרום את חלקן לקרן הסיוע האירופית", מסרה קנצלרית גרמניה מרקל, לאחר פגישת הפסגה.

כעת, נראה שלאחר נעילה הפסגה בסוף השבוע האחרון, והטלטלה הפוליטית המלווה את יוון - עיני האירופאים נשואות בעיקר למזרח. שר החוץ הסיני יאנג זייצ'י (Yang Jiechi), הביע בסוף השבוע האחרון "ביטחון" כי אירופה תתגבר על משבר החוב, אולם לא הזכיר כל סיוע מצד סין.

האירופאים מצפים נואשות להשתתפות פעילה של סין ושאר כלכלות השווקים המתעוררים (דוגמת הודו וברזיל) במינוף הקרן, שכן אינם סבורים כי כלכלות גוש האירו יעלו בידן לגייס עצמאית את מלוא הסכום הנדרש.

"אנו מאמין כי אירופה תגיב כראוי למשבר ונראה שהיא עושה מאמצים להתאושש", אמר זייצ'י, תוך שהוא מתעלם מבקשות מכיוון אירופה להשקיע חלק מהשקעותיה הזרות - בהיקף של 3.2 טריליון דולר - בקרן החילוץ המתהווה.