איראן באופק? צה"ל וצבא ארה"ב יערכו תמרון גדול ב-2012

עוזר שרת-החוץ האמריקנית, אנדרו שפירו: "התמרון ידמה מערך הגנה מפני טילים בליסטיים, בהשתתפות 5000 חיילי צה"ל וצבא ארה"ב" ■ "גם בתקופות תקציביות מאתגרות ממשל יכבד אובמה את הסיוע הצבאי לישראל בסך 3 מיליארד דולר"

צה"ל וצבא ארה"ב יערכו בשנה הבאה בישראל תמרון משותף שיהיה הגדול ביותר אי פעם בתולדות היחסים בין שני הצבאות. התמרון ידמה מערך הגנה מפני טילים בליסטיים ויישתתפו בו 5000 חיילים ישראליים ואמריקניים. כך אמר ביום ו' אנדרו שפירו, עוזר שרת החוץ האמריקנית לעניינים צבאיים ופוליטיים, בנאום במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית.

הוא גם הבטיח, שלמרות המצוקה התקציבית הקשה בארה"ב, יוסיף ממשל אובמה להעניק לישראל את הסיוע הצבאי השנתי, בסך שלושה מיליארד דולר.

בנאום, שאפשר לפרשו כאזהרה לאיראן ו/או כקריאה ליהודי ארה"ב לתת אמון בנשיאם, ברק אובמה, ולהתעלם מהביקורות שמותחים עליו פוליטיקאים רפובליקניים, אמר שפירו, אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על אופי היחסים הביטחוניים בין וושינגטון לירושלים: "אני גאה לומר שהממשל הזה נקט צעדים לחזק את היחסים בין ארה"ב לישראל... כתוצאה ממחויבות ממשל אובמה, יחסינו הביטחוניים עם ישראל רחבים, עמוקים ואינטנסיביים עתה יותר מכפי שהיו אי פעם".

"ועם זאת, לנוכח השינויים המשמעותיים באזור, אנו חייבים להדק את היחסים עוד יותר", הוסיף שפירו. "... שמירה על העליונות הצבאית האיכותית של ישראל אינה קדימות ראשונה במעלה רק לי אלא גם לשרת-החוץ ולנשיא... כדי להבטיח את העליונות הזו, אנו בוחנים מקרוב את השינויים באזור ובודקים את השפעתם על ביטחון ישראל".

"השינוים שאכן משפיעים על האזור דוחפים אותנו להגביר את מחויבותנו לביטחון ישראל. לכן, ממשל זה לא רק מקיים ומשפר את הנהלים (הרלוונטיים כלפי ישראל) שיזמו ממשלים קודמים, אלא גם נוקט יזמות חדשות שיתנו ליחסינו עם ישראל צביון אינטימי עוד יותר".

שפירו הרחיב את הדיבור על התמרונים הצבאים המשותפים לשתי המדינות: "בסתיו הקודם ערכנו תרגיל להגנה מפני טילים בליסטיים, ג'וניפר קוברה 2010. יותר מ-1000 חיילים אמריקניים השתתפו בתרגיל, שהיה התמרון האמריקני-ישראלי הגדול ביותר בהיסטוריה. אבל התואר הזה לא יישמר זמן רב. בשנה הבאה אנו נשלב את התרגיל הצבאי השנתי העיקרי של פיקוד אירופה (בצבא ארה"ב), Austere Challenge, עם תרגיל ג'וניפר קוברה. התמרון הזה, בהשתתפות 5000 חיילים משני הצבאות, ידמה הגנה מפני טילים בליסטיים, וזה יהיה התמרון הגדול והמשמעותי ביותר ביחסי ישראל - ארה"ב.

הוא הביא דוגמה נוספת לשת"פ הביטחוני בין שתי המדינות - מניעה וביעור של הברחות נשק לעזה. לדבריו, הנושא עולה לראש האג'נדה במפגשים ביטחוניים בין נציגי ישראל וארה"ב ועתה שותפות למאמצי המניעה עשר מדינות שפועלות במסגרת הארגון "היזמה הנגדית למניעת הברחות נשק לעזה". "ארה"ב וישראל פועלות בשת"פ הדוק בכמה תחומים אחרים, כגון מאבק במימון טרור או מאמצים לסיכול תפצת נשק להשמדה המונית", אמר שפירו.

"התמיכה בישראל משרתת את האינטרס שלנו"

חלק נכבד מהדברים הוקדש לסיוע הצבאי השנתי לישראל. "למרות המצוקה התקציבית בימים אלה, המחויבות שלנו (לסיוע השנתי) אינה ניתנת לערעור", אמר שפירו. "לשנת הכספים 2012, מבקש הממשל מהקונגרס לאשר סיוע צבאי לישראל בסך יותר משלושה מיליארד דולר בשנה, חבילת הסיוע הגדולה ביותר אי פעם בהיסטוריה של ארה"ב. בקשות אלה מממשות את מחויבות ממשל אובמה לכבד את מזכר ההבנה מ-2007, שלפיו מתחייבת ארה"ב לתת לישראל 30 מיליארד דולר כסיוע ביטחוני בפרישה לעשר שנים".

"היום, אני יכול להבטיח לכם, שגם בתקופות מאתגרות מבחינה תקציבית, הממשל הזה יוסיף לכבד את המחויבות ל-30 מיליארד דולר", הדגיש שפירו.

בהתייחסות ישירה להתקפות על הממשל בגין מתן הסיוע, אמר הנואם: "כיום, בעיתות מצוקה תקציבית, יש ששואלים אותנו מדוע אנו מוסיפים לתת סיוע לישראל? נכון, ישראל היא בעלת ברית ותיקה ויש ביננו קשר מיוחד, אך כמה ספקנים שואלים האם זו סיבה מספקת להוציא את כספי משלם המיסים האמריקני, כספים שהופקו בזיעת אפיים, על ביטחון ישראל. אני יכול לענות לספקנים באופן ישיר: אנו לא תומכים בישראל רק בגלל הקשרים ביננו; אנו תומכים בה כי הדבר משרת את האינטרס הלאומי שלנו".

"בעוד שמחויבותנו לביטחון ישראל נובעת מערכים ומחזון משותפים, הסיוע שאנו מושיטים לה אינו מעשה צדקה; אנו מושיטים סיוע כי הדבר תורם לביטחוננו".

"ארה"ב מפיקה כמה הטבות מוחשיות מהשותפות הקרובה עם ישראל", אמר שפירו. "כך, למשל, התמרונים המשותפים מאפשרים לנו ללמוד מניסיונה של ישראל בלוחמה אורבנית ובלוחמה נגד טרור. מתברר שלטכנולוגיות ישראליות יש חשיבות קריטית בשיפור השמירה על ביטחון המולדת בארה"ב ובהגנה על חיילים. מספיק לבחון את עיראק ואפגניסטאן כדי להיווכח שנעשה שם שימוש בטכנולוגיה ישראלית של דיפון נגמ"שים בשריון (ריאקטיבי), או בציוד רפואי חדשני, שמוכנה 'תחבושת ישראלית' לטיפול בפצועים".

"הקשר בין שתי הממשלות לבין התעשיות הביטחוניות בשתי המדינות הניב חידושים פורצי דרך, שבסופו של דבר תורמים לביטחון של כולנו", הוסיף שפירו. "מדובר בחיישנים, טכנולוגיות מל"טים, ציוד מעקב ומתקנים לחשיפת מטעני צד".

"נוסף לכך, אם בוחנים את ההיבט הכלכלי, חשוב לציין שהסיוע הביטחוני שלנו לישראל גם מסייע ליצירת מקומות עבודה בארה"ב, מפני שרוב כספי הסיוע מוצאים על מוצרים שמיוצרים בארה"ב", אמר הדובר.

הוא גילה, כי הממשל משפר את התהליך שבאמצעותו רוכשת ישראל ציוד צבאי בארה"ב: "ישראל תצטרף בקרוב לכמה מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב, לרבות חברות נאט"ו, יפן, קוריאה הדרומית, אוסטרליה וניו-זילנד, ותיהנה מתהליך מזורז של הודעות הממשל לקונגרס על מכירות נשק, כנדרש בחוק... המשמעות היא, שעסקות נשק שגרתיות, בהיקף קטן, יוכלו להיעשות במהירות רבה יותר".

שפירו סקר את בפירוט דקדקני את כל שיתופי הפעולה בי ישראל לארה"ב, לרבות פיתוח מערכות הגנה מפני טילים, מה"חץ" ועד "קלע דוד", והזכיר אפילו שקצינים ישראליים רבים לומדים בבתי-ספר צבאיים בארה"ב, דבר שמאפשר להם לבנות יחסים ארוכי טווח עם עמיתיהם האמריקניים.