אירופה ננעלה במגמה מעורבת; הדאקס עלה ב-0.6%

יוון הסכימה למנות את פפדמוס - לשעבר בכיר בבנק המרכזי האירופי - לראש ממשלה ■ תשואת האג"ח של איטליה ל-10 שנים יורדת ל-6.8% ■ ההצבעה על תוכנית הצנע באיטליה הוקדמה למחר; ברלוסקוני עשוי להתפטר כבר ביום שבת

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה מעורבת לאחר שהתנהל היום (ה') בתנודתיות עם נטייה לעליות לאור ירידה בתשואות האג"ח של איטליה והסכמה ביוון למנות בכיר לשעבר בבנק המרכזי האירופי לראש ממשלה. האיחוד האירופי חתך היום את תחזיות הצמיחה לשנים 2011-2012, מה שהעיב לזמן מה על השווקים, אך כאמור החדשות מיוון וירידה בתשואות האג"ח של איטליה נותנו בעיקראת הטון היום .

כתבות האחרונות על משבר החוב באירופה:

יוון: סגן יו"ר הבנק המרכזי האירופי לשעבר ימונה לר"מ

האיחוד האירופי חותך התחזית ל-2011-2012

מאמץ להרגיע השווקים: איטליה מאיצה ההצבעה על הצנע

אנליסטים על איטליה: תמשיך לזעזע הכלכלה בזמן הקרוב?

האם גוש האירו יצומצם? בכירים בגרמניה וצרפת דנו בנושא

כאמור באירופה, איטליה במוקד: תשואות האג"ח האיטלקיות ל-10 שנים האמירו אתמול לרמה של מעל 7% - אשר זכתה בשווקים לכינוי "נקודת האל-חזור". זאת, על רקע החשש מחוסר יכולתה של איטליה, המחזיקה בכ-1.9 טריליון אירו חוב, למחזר את חובותיה בשוקי האג"ח, שלחו המשקיעים באירופה ובוול סטריט את המדדים המרכזיים אמש לירידות חדות. "נכסים מסוכנים לא נהנים מהשקעה עקב הבעיות וההתפתחויות באיטליה", מסביר פרנק אנגלס (Frank Engels), אנליסט בברקליס קפיטל.

ואולם, היום התשואות על אותן האג"ח נהנות מהיפוך מגמה, וצונחות מטה מתחת לרף ה-7% - לרמה של 6.8% - כאשר הבנק המרכזי האירופי (ECB) התערב במסחר בשוק האג"ח, ורכש איגרות חוב איטלקיות. עוד נודע היום כי האיחוד האירופי חתך היום את תחזיות הצמיחה בגוש ל-0.5% השנה מ-1.6% בתחזית הקודמת, כאשר גם התחזית לשנת 2012 הונמכה ל-1.5% מ-1.8%.

טלטלות פוליטיות

גם הטלטלות הפוליטיות ב"ארץ המגף", הנוגעות להתפטרותו האפשרות של ראש הממשלה סילביו ברלוסקוני, אשר נראית קרובה מתמיד. אמנם ברלוסקוני הכריז כי יתפטר רק לאחר שיעביר בפרלמנט המקומי צעדי צנע נוספים, אולם נראה כי נשיא המדינה כבר מחפש עבורו מחליף. ובאשר לכך, הפרלמנט האיטלקי הודיע כי יאיץ את ההצבעה על התוכנית, מה שיקדם גם את פרישתו של ברלוסקוני. המטרה: להפחית את חוסר הוודאות ואת השיתוק הפוליטי באיטליה, אשר מעכבים את ההתקדמות במצאית פתרון למשבר החוב במדינה.

ועוד באירופה: מאיטליה ליוון. ראש ממשלת יוון גיאורג פפנדריאו התפטר אתמול מתפקידו, כצפוי, ובכך הוביל את הדרך להקמתה של ממשלת אחדות חדשה. היום נודע באופן סופי כי מחליפו הוא לוקאס פפדמוס, לשעבר ראש הבנק המרכזי האירופי (ECB). מטרתה העיקרית של הממשלה החדשה הינה יישום צעדי צנע נוספים, במטרה להבטיח לעצמה את חבילת החילוץ השנייה שגובשה לה (בהיקף של 130 מיליארד אירו), על ידי שרי האוצר של אירופה באוקטובר האחרון.

הריבית בבריטניה ללא שינוי

בזירת המאקרו באירופה, הבנק המרכזי באנגליה הותיר את הריבית המרכזית היום ללא שינוי - ברמה של 0.5%, כשהוא ממשיך לדבוק במדיניות המוניטארית שלו - הכוללת בין היתר תוכנית רכישות אג"ח בהיקף של 257 מיליארד ליט"ש.

אסיה ננעלה בירידות חדות

המסחר בבורסות אסיה ננעל הבוקר (ה') בירידות שערים חדות, כאשר המשקיעים במזרח הגיבו להתפתחויות מכיוון אירופה: על רקע החשש מהחרפת משבר החובות הריבוניים שהוביל את תשואות האג"ח האיטלקיות אמש לשיא.

"השווקים מתמקדים היום באיטליה", מסביר סקוט וורן (Scott Wren), אנליסט בוולס פרגו. "הרבה כלכלנים מעריכים כי תשואה של 7% היא 'קו הגבול' - קו אותו כבר חצינו מזמן. לאיטליה 'טונות' של חובות אשר עליה למחזר בשנה הבאה, כך שלהערכתי לא יהיה מנוס מגיבוש תוכנית חילוץ לאיטליה".

מדד ה-MSCI אסיה פאסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקי המזרח, צנח היום בכ-3.2% על רקע הירידות בשווקים לאור החשש מההחרפה במשבר החוב - והחדשות מכיוון איטליה.

"התנודתיות בשווקים באסיה צפויה להימשך על רקע ההתפתחויות מכיוון אירופה", אמר פרסאד פטקר (Prasad Patkar), אנליסט מ-Platypus Asset. "אם תהיה עדות להכלה של המשבר באירופה - השווקים ייכנסו לראלי מטורף. אף אחד לא מצפה לצמיחה מרשימה מאירופה, אולם כל עוד שהיא תצליח לשמור את צרותיה בבית, כולם יהיו שמחים - היא בצרות צרורות, והיא צריכה לטפל בהן".

המאזן המסחרי התרחב

בזירת המאקרו, דווח היום כי המאזן המסחרי בסין התרחב בחודש אוקטובר, כשעמד על 17 מיליארד דולר בהשוואה ל-14.51 מיליארד דולר בחודש ספטמבר. אולם, נציין כי האנליסטים בשוק ציפו למאזן מסחרי בהיקף של 24.9-25.8 מיליארד דולר - ולפיכך הנתון נפל מתחת לציפיות.

עוד בסין, דווח כי הייצוא בחודש אוקטובר עלה בקצב הנמוך ביותר מזה 8 חודשים - בכ-15.9% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה. זאת, מתחת לתחזיות בשוק שציפו לעלייה של 16.5% בייצוא. מדובר בעלייה הנמוכה ביותר מאז עלייה של 2.4% בייצוא, בחודש פברואר השנה. הייבוא, מנגד, זינק בכ-28.7% ביחס לחודש המקביל אשתקד.

מניות הבנקים במוקד

בסקטור הפיננסים, מניות הבנקים הובילו הירידות. נציין את Industrial & Commercial Bank of China וכן את Agricultural Bank of China .

עוד בענייני הבנקים, נודע כי בנק ההשקעות גולדמן זאקס (נסחר בוול סטריט) גייס כ-1.1 מיליארד דולר ממכירת החזקותיו במניות הבנק Industrial & Commercial Bank of China, כך דיווח מקור המקורב לעניין.

מניית HSBC צנחה במהלך המסחר בהונג קונג, לאחר שהבנק הציג נפילה של 36% ברווח הרבעוני (לרבעון השלישי), ועלייה בכמות ההלוואות שלא נפרעו.

Daiwa Securities וכן נומורה ריכזו עניין בטוקיו לאחר שסוכנות מודי'ס הוציאה אזהרה מבין הורדה אפשרית של דירוג האשראי של שתי החברות.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]