התחמושת הולכת ואוזלת

רבים מציגים את המציאות שחווינו במיתון 2008 כמשחק ילדים לעומת מה שצפוי לנו

באירופה אמנם התחיל החורף אולם הפוליטיקאים וראשי הבנקים המרכזיים מזיעים כאילו שעכשיו שיא הקיץ. מי שיושב בנחת וממשיך לצחוק הם מנהלי הבנקים המסחריים ובמיוחד הבנקים להשקעות.

הפארסה הגדולה בהיסטוריה נמשכת ואם לא יחליטו מנהיגי המדינות לשים לה קץ, עלול העולם הפיננסי להישאב לתוך תחזיותיהם השחורות של רוביני ונאסים טאלב.

מי חלם אך לפני מספר חודשים כי על מנת להציל את גוש האירו יהיה צורך להפחית את הריבית למינימום ולהפריש ממנו את המדינות הבעייתיות-יוון,פורטוגל,איטליה וספרד? זה הסיכוי היחיד לפתרון כפי שרואה אותו היום רוביני. לעומתו נאסים טאלב, מחבר "הברבור השחור" כבר שומע את קרקור הברבור מתקרב ולא רואה דבר שימנע את האסון.

כמה אירוני - שבוע בו חוצות תשואות אגרות החוב של איטליה את נקודת האל-חזור 7%. שני מנהיגים, פפנדראו וברלוסקוני, מתפטרים ותכניות צנע חסרות תקדים מאושרות בניסיון אחרון ונואש למנוע את המשבר הבא. דווקא בשבוע כזה מבקשים ברויאל בנק אוף סקוטלנד, מבנקי ההשקעות המובילים את עולם המינופים וההימורים לחלק בונוסים שמנים בגובה 800 מיליון ליש"ט.

את ההרהורים שעברו במוחי בשנתיים האחרונות היטיב יותר מכל לתאר השבוע ג'ים קריימר, הפרשן הפיננסי המוביל היום בעולם, בעיני. קרנות הגידור, הוא קובע, הן אם כל חטאת. אף אחד כבר אינו יודע מה הוא עושה. שימו לב לאנומליות שהולכות ונהיות קיצוניות יותר ויותר.

באירופה מתלבטים כמה זמן יימשך המיתון. תחזית הצמיחה ל-2012 נחתה ל-0.5% בלבד אבל מחירה של חבית נפט כבר נושק ל-100 דולרים. להזכירכם במיתון 2008 שרבים רואים אותו כמשחק ילדים לעומת מה שצפוי לנו בקרוב ירד מחיר חבית נפט ל-40 דולר. רק לפני שבועיים הסבירו שנפילת קדאפי תרגיע את מחירי הנפט והם יירדו. הריבית בגוש האירו יורדת במפתיע בניסיון לייצב את המצב. המצב קשה מאד, זאת לעומת ארה"ב שממשיכה לספק נתונים סבירים ולגלות סימני התאוששות אבל האירו בשלו ושוב הוא מתחזק!

וכמובן האינדיקציה הברורה ביותר שמה שקורה בשווקים לא קשור לכלום היא העלייה בבורסות ובמחירי הזהב בו זמנית. מה ההיגיון? אין היגיון. יש בונוסים בסוף שנה ואם אפשר להגדילם הרי שכל האמצעים כשרים למען המטרה הנשגבת.

במצב כזה השאלה היחידה שנותרת פתוחה היא מתי תוביל התסיסה החברתית נגד הגופים הפיננסיים והמנהיגים המובלים על ידם לפיצוץ. היוונים כועסים על הגרמנים. האיטלקים כועסים על עצמם.

הגרמנים כועסים על כולם והאוסטרים יחד עם הצרפתים כוססים ציפורניים בעצבנות לנוכח אי היציבות המורגשת היטב בבנקים שלהם , שכה חשופים לנעשה במדינות הגוש הבעייתיות. במצב כזה לא יוכל הגוש לתפקד לאורך זמן.בינתיים נהיה צפויים למנה גדושה של מאניה-דפרסיה בשוקי המניות . השבוע, כך נראית מאניה, מה שמבטיח לפחות קצת חיוכים.

אצלנו הדבר בא לידי ביטוי בעלייה חדה בסטיות התקן המשקפות את התנודתיות בשוק. מה שמדהים הוא שסטיות התקן של מדד המעוף גבוהות כיום משמעותית מסטיות התקן של מדד היתר. מי שנהנה מסטיות אלה הם שחקני הנוסטרו ובדרך כלל זה בא על חשבונם של אלו המשוכנעים שלמדו איך מתעשרים מהיום למחר.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.