בניגוד גמור לאחוזי הצפייה ההולכים ומדשדשים בליגת העל בכדורגל, פורחת לה ברקע תעשייה משגשגת של חסויות בספורט. ובכדורגל כמו בכדורגל, מאחורי החסויות רוחש עולם שלם של אמוציות, קשרים וכסף, מה שגורם לעתים למפגש לא ברור עם מותגים שאולי לא היינו מצפים לפגוש במגרש, מעוז המאצ'ואיזם הישראלי.
בענף הולכים ומתרבים השידוכים התמוהים, כאלה שהקשר בינם ובין כדורגל קלוש, אם בכלל קיים. כך, למשל, גרמה להרמת גבות הודעתה של חברת אלפא קוסמטיקה, יבואנית ניוואה בישראל, על מתן חסות משנית למכבי תל-אביב, תמורת מיליון שקל בשנה. קשה לומר שמוצרי קוסמטיקה ודמותו של חובב הכדורגל המחוספס הולכים יד ביד.
לא פחות תמוהה היא החסות שנותנת חברת מטבחים לבית"ר ירושלים, בשווי 850 אלף שקל. החיבור בין מטבחים לכדורגל, מודה בני אמסלם, מנכ"ל מחסני מטבחים, לא טבעי. "הקונספט שלנו כחברת מטבחים לא שגרתי", הוא מתרץ, "וכך גם המהלך המיתוגי של החברה בבחירה לאמץ קבוצה. אנחנו מגיעים לעסקה הזו עם הרבה מאוד רגש".
"יש חברות שנפסול מראש - הימורים, סיגריות, אלכוהול", אומר איציק קורנפיין, יו"ר בית"ר ירושלים. מנגד, הוא אומר, כל עוד המותג אינו שלילי, אין פסול בחוסר הרלוונטיות שלו לענף: "מטבחים? אם הם רוצים חשיפה. זה עניין של החברה".
מושיק תאומים, בעל קבוצת גיתם וחבר בקבוצת הניהול של הפועל תל-אביב, לא רואה בעיה בפרסום שאינו מתבקש מותגית: "האם יהיה חכם לפרסם טמפונים על הגב של בית"ר ירושלים? התשובה שלי: תלוי מה המחיר. אם יש 7% צופות צעירות בקהל המטרה, והמחיר הולם - אז גם טמפונים על בית"ר ירושלים הולך".
- לשחקנים לא יפריע להסתובב עם טמפונים על הגב?
"אין משהו שאינו נכון. אם הייתי בעלים של מועדון לא הייתי רוצה לפרסם עמדות, דברים שנויים במחלוקת. את רוב המוצרים הייתי מקבל. יש כמובן מוצרים יותר אטרקטיביים - אם אפל הייתה באה הייתי מאוד שמח - אבל כל מי שפחות או יותר בקונצנזוס, יכול לתרום למועדון".
אגב הקונצנזוס, אומר גורם בענף כי "קבוצה תחשוב 100 פעם אם להתחבר עם בנק, שבאופן אוטומטי שנוא על אנשים".
הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון החדש של "פירמה" שיופץ היום (ג').
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.