עשה ואל תעשה: איך לקדם אפליקציית סלולר בישראל

מנכ"ל Mobilano במדור על פרסום בסלולר ■ והפעם: חברות ישראליות מפספסות גולשים איכותיים ושורפות תקציבי-ענק במקומות הלא נכונים ■ איך מונעים זאת?

בשוק הישראלי יש כיום כ-2 מיליון סמארטפונים מסוגים שונים. האייפון של אפל עדיין מוביל, על אף שהאנדרואיד של גוגל כבר לא כל-כך רחוק ממנו.

בשוק כה גדול, חברות מסחריות חייבות להבין את כללי המשחק החדשים. אסטרטגיית סלולר מתחילה בהבנה שניתן להגיע ללקוח, ולא משנה איפה הוא נמצא; Digital On The Go. אפשר למצוא את הגולש בתור למרפאה, במסעדת פאר או בעבודה מכיוון שבכל סיטואציה, המכשיר איתו בכיס. כאשר המצב הוא כזה, כל חברה צריכה לדאוג שמסריה יעברו בצורה האופטימלית, באמצעות כל הפלטפורמות.

הפייסבוק, הסמארטפונים והאתר הדפוק

מה שקורה כיום בעולם הסלולר, דומה מבחינות רבות לסיטואציה שנוצרה עם כניסת פייסבוק לחיינו. כולם דיברו על זה, כולם הבינו שזה נורא סקסי ועכשווי, כולם הרגישו שזה כבר כאן - אבל רבות מהחברות לא ידעו מה לעשות עם זה.

ואכן, חברות רבות מגששות את דרכן באפלה גם בעולם הסלולרי. משרדי הפרסום לא ממש יודעים איך לאכול את המדיה החדשה ומעדיפים ללכת על המוכר והבטוח, גם אם אינו קשור לסלולר. רק חברות פרסום מעטות ייצרו אסטרטגיית סלולר ברורה ולכן הלקוחות נשארים ללא כל מענה לצורך שהולך וגובר מדי חודש.

ב-2009, כאמור, התקיים מצב דומה בגזרת הסושיאל, כאשר יותר ויותר מנכ"לים החלו לשאול את עצמם "מה אני עושה עם הפייסבוק הארגוני שלי". המצב הוביל לפתיחת עשרות חברות מתמחות לרשתות חברתיות, שנגסו תקציבים נכבדים ממשרדי הפרסום הגדולים. משעשע לראות כיום שעולם כמנהגו נוהג, רוב חברות הפרסום הגדולות לא לומדות מטעויות.

רוב האתרים בישראל אינם מותאמים לסלולר. כך, לדוגמה, אם תנסו להיכנס מאייפון לאתר שיש לו רכיבים הבנויים בפלאש, לא תוכלו לצפות ברכיבים אלה. האם החברות בישראל יכולות להרשות לעצמן שכ-25% מהגולשים שנכנסים אליהם לאתר לא יוכלו לצפות בתכניו? מתברר שכן.

אפליקציה
 אפליקציה

בדוגמה למעלה ניתן לראות את חברת yellow לדוגמה, שיצאה במהלך סלולרי הכולל אפליקציה לאייפון ולאנדרואיד. כאשר הגולש בסלולר מחפש את yellow בגוגל באייפון למשל, הוא יגיע לעמוד פלאש שבכלל לא יכול להיטען במכשיר, מה שיגרום למה שניתן לראות בתמונה העליונה המאוזנת.

גם ניו-פארם (ראו צילום מסך) מראה לנו שהגולשים בעלי הסמארטפונים לא עד כדי כך מעניינים אותה. מה שמוזר, לאור העובדה שרוב משתמשי הסמארטפונים מבוססים כלכלית יותר מבעלי מכשירי דור 2.

כל פעילות שיווקית חייבת להיות מותאמת למידות וליכולות של כל הפלטפורמות בהן היא עשויה להיות מוצגת. אתר האינטרנט הוא המקום הראשון שבו מחפשים מידע על חברה מסוימת ואם אתר זה אינו מותאם לסמארטפונים, האתר והחברה הופכים לא רלוונטיים.

קידום אפליקציות בסלולר

החברות המתקדמות יותר משקיעות עשרות אלפי שקלים באפליקציות לאייפון ולאנדרואיד. אלא שעם סיום הפיתוח של האפליקציה, החברות פונות למשרדי הפרסום שלהן שלא ממש מבינים איך להתמודד עם המדיה הסלולרית. כך באים לעולם תוצרים הזויים של קידום אפליקציית אייפון ואנדרואיד בפריים-טיים בטלוויזיה ובשלטי חוצות. האם זה עושה את העבודה?

מעבר לבזבוז המשווע של מליוני שקלים במטרה להעביר מסר שאת רוב האנשים לא ממש מעניין, זה גם לא יוצר הורדות. המטרה של כל אפליקציה בחנות האפליקציות היא להיכנס לרשימה של האפליקציות המורדות ביותר. כל אפליקציה שנכנסת לרשימה הזו, בין אם באפסטור או במרקט, מגיעה לעשרות אלפי צפיות שכמובן מתורגמות לאלפי הורדות ביום.

קידום של אפליקציה בחנות דומה בהרבה מובנים לתהליך ה-SEO לאתר האינטרנט. נדרשים משאבים רבים כדי לבלוט במקום רווי תחרות כמו חנות האפליקציות ונדרשת מחשבה רבה איך לפעול בזירה הזו.

הדברים שצריך לשים עליהם דגש מיוחד הם שם האפליקציה, תיאור שיווקי של האפליקציה ויתרונותיה על פני מתחרותיה, לוגו בולט במיוחד, צילומי מסך מגוונים ככל האפשר, תרגום לשפות נוספות ותיוג של מילות החיפוש.

כל הדברים הללו בונים את עמוד הפריט בחנות האפליקציות. גם כאן, המון חברות עושות טעות גדולה ולא משקיעות זמן ומחשבה. בסופו של יום, עמוד זה הוא כרטיס הביקור של האפליקציה והוא יהיה הסיבה להוריד את האפליקציה או לעבור לאפליקציה הבאה. ממחקרים בנושא ניתן לראות שכל גולש נמצא בעמוד הפריט של אפליקציה במשך 4-6 שניות. בזמן הקצרצר הזה מתקבלת הההחלטה האם האפליקציה שווה הורדה או האם להמשיך ולחפש.

אנדרואיד - טיפים

היתרון במכשיר האנדרואיד הוא גם החיסרון הגדול ביותר שלו. האנדרואיד נבנה בתור מערכת פתוחה, מה שיוצר את האפשרות למשתמשים לעשות ככל העולה על רוחם מבלי להיתקל בהתערבות של המכשיר.

המשמעות מאחורי חופש הבחירה היא שישנה אפשרות להביא להורדות של האפליקציה שלא דרך המרקט של גוגל. זהו אמנם תהליך פחות טבעי, אך הוא יכול להיות אפקטיבי יותר מכיוון שבקליק אחד ההורדה של האפליקציה מתחילה.

ניתן גם להעלות את האפליקציה למרקט של גוגל, בלי שום הפרעה ו/או בדיקה. למפתחים קל ונוח ליצור תוכן ולעשות דברים יצירתיים כאפליקציות, בלי מגבלות ואיסורים. עם זאת, מכיוון שאין שום בקרה על התכנים שעולים למרקט, זה לא בטוח להוריד כל אפליקציה מכיוון ששבחלקן עלולים להיות קודים זדוניים. באנדרואיד יש אפליקציות שיוצרות גישה לשינוי מערכת ההפעלה, או כאלו ש"מתלבשות" לכם על המכשיר ומתחילות למסור מידע ללא ידיעתכם.

השיווק של האפליקציה באנדרואיד יכול להיות לתוך עמוד הפריט במרקט, משם ניתן להוריד אותה ישירות; או דרך לינק להורדה מיידית מהשרת שלכם. כמובן שמומלץ לשלב את שתי דרכי הקידום כדי להשיג תוצאות מקסימליות. אם בחרתם לקדם באופן בלתי תלוי במרקט של גוגל, תצטרכו להשקיע בעמוד עם SEO מאוד חזק על מנת שיתאנדקס בגוגל בצורה מיטבית ויוביל להורדות האפליקציה.

אייפון -טיפים

האייפון הוא מכשיר בעל מערכת סגורה. בעיקרון, כל עוד לא בוצעה פריצה לאייפון, לא ניתן להוריד תכנים למכשיר האייפון ללא אישור מאפל. מה שאומר שאם תרצו להוריד אפליקציה או אפילו צלצול, תהיו חייבים לעשות את זה מהאפסטור של אפל, לאחר שהכל נבדק ואושר על ידם.

היתרון הגדול ברור: כל נבדקו, נבחנו וקיבלו אסמכתא מאפל שאין בהם קוד זדוני. כל אפליקציה שיש בה אלימות או תוכן מיני תתריע על כך לפני ההורדה ותדרוש את אישורכם. החיסרון הגדול: הרבה מאוד אפליקציות נפסלות לעלייה לאוויר, מכיוון שאינן תואמות גירסאות מסויימות או עוברות על חוקי השימוש של אפל.

בעולם הסגור של אפל, הדרך לקידום אפליקציה עוברת אך ורק מתוך החנות. מחקרים שפורסמו בארה"ב מראים שיותר מ-91% אחוז מהורדות האפליקציות בעולם נעשות מתוך החנות במכשיר הסלולרי. יתרה מזאת, רוב ההורדות נעשות בתוך החנות מרשימת ה-Top Free Apps באותה המדינה. כלומר, אם תנסו לקדם את האפליקציה באמצעות קמפיין באינטרנט, טלוויזיה, שלטי חוצות או עיתונות, סביר להניח שאתם זורקים את כספכם לפח.

הדירוג של ה-Top Free Apps מושפע מארבעה גורמים:

1. מספר ההורדות היומי.

2. מועד הכניסה לחנות. אפליקציות חדשות מקבלות עדיפות על אפליקציות ותיקות.

3. דירוג הכוכבים שהאפליקציה קיבלה. ככל שאפליקציה מדורגת גבוה יותר במספר הכוכבים שלה, כך היא תקבל במה גבוהה יותר בחנות האפליקציות. כל משתמש יכול להביע את דעתו על האפליקציה ואף לדרג אותה בין כוכב אחד לחמישה כוכבים.

4. מספר השימושים היומיים. אפל מנסה לסנן מהאפסטור את אפליקציות הגימיק שפותחים פעם אחת בלבד ולכן הוסיפה למשוואה את תדירות השימוש באפליקציה.

אגב: לאפליקציות שנמצאות בחמישייה הראשונה באפסטור הישראלי יש כיום בין 4,000 ל-8,500 הורדות ביום.

מה לא לעשות בשיווק אפליקציה בסלולר:

בעברי ניהלתי את תחום האינטרנט והסמארטפונים בחברת תקשורת מובילה. שם נוכחתי לגלות בעשרות קמפיינים למוצרים שונים ומגוונים, שכל קידום מפלטפורמה אחת לפלטפורמה אחרת פשוט לא עובד. זה פחות משנה אם מדובר בניסיון להעביר גולש באינטרנט למכשיר הסלולר, מהעיתונות להפוך את הקורא לגולש באינטרנט או מהטלוויזיה להעביר לאייפד. כל מעבר מפלטפורמה אחת לשנייה גורם לאיבוד של רוב הלקוחות והמעבר לא צולח.

רוב הקמפיינים בטלוויזיה שמפנים את הגולש לעמוד הפייסבוק של החברה לא מצליחים להביא תוצאות. הניסיון של משרדי הפרסום להניע לפעולה מהטלוויזיה לסמארטפונים הוא תלוש ולא הגיוני, ובדיוק זהו המצב גם באינטרנט. אומנם אפשר להוריד אפליקציה לאייטיונז במחשב אבל אז צריך לחבר את המכשיר למחשב ולעשות סנכרון שזה משהו שרוב המשתמשים פשוט לא עושים.

איך משווקים אפליקציה בסלולר:

אם רוצים לייצר מסה גדולה של הורדות, צריך להשתמש במדיה סלולרית . בקמפיין של פועלים קונקט, שהיה קמפיין טלוויזיוני רחב, האפליקציה אפילו לא הגיעה לרשימת 100 האפליקציות המורדות ביותר בישראל. קמפיין זה היה מהלך היה שגוי מיסודו. זה נכון שבבנק הפועלים רצו להראות לציבור שהם דיגיטליים וחדשניים, דבר שתורם למיתוג החברה. יחד עם זאת, במבחן התוצאה, גולשי הסלולר לא יודעים על קיום האפליקציה שנועדה לשימושם. אם עשירית מהתקציב היה מושקע במדיה סלולרית, התוצאות היו נראות לגמרי אחרת.

כיום, בסדר גודל של 50-100 אלף שקל, ניתן להכניס אפליקציה לטופ 25 בישראל ואף גבוה יותר. כמובן שיוצאים מגבולות ישראל, הסכומים גדלים אך גם מספר ההורדות היומיות גדל בהתאם. האפסטור הברזילאי גדול פי שתיים מהאפסטור הישראלי ואילו האמריקאי גדול פי 25 מהישראלי.

כל מי שיוצא לתהליך של יצירת אפליקציה צריך להביא בחשבון שעליו להכין תוכנית שנתית של קידום האפליקציה. בדומה לאתר האינטרנט ששם יש קידום ממומן של גוגל ותוכנית SEO, כך צריך להיות גם לאפליקציה סלולרית. צריך להמשיך ולעדכן גירסאות, להוציא פיצ'רים חדשים ולהיות רלוונטי עבור הלקוחות שלך. אחרי ולפני הכל, הסלולר הוא כיום המדיה הצומחת ביותר בעולם כיום.

Gilad@mobilano.co.il

Mobilano הינה רשת פרסום פרימיום באפליקציות סלולריות, שמתמחה בפרסום וקידום אפליקציות. החברה עוסקת בפרסום ושיווק מיטביים באייפון ובאנדרואיד