טרנד ההנפקות העכשווי של חברות האינטרנט מושך עניין רב, אך גם ביקורת לא מעטה, הנובעת מהמודל העסקי הלוט בערפל וההתנהלות הפיננסית שמעליה ניצב סימן שאלה בחלק מהחברות. ההנפקות ממשיכות להיות הנושא החם בתעשיית האינטרנט בחודשים האחרונים: אחרי לינקדאין, פנדורה וגרופון שהנפיקו באחרונה, מתכוננת גם חברת yelp, המפעילה שירות המלצות, לרשימת חברות האינטרנט שעומדות להפוך לציבוריות.
yelp, שהגישה בסוף השבוע את התשקיף שלה לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC), מתכוונת לגייס כ-100 מיליון דולר לפי שווי מוערך של 1-2 מיליארד דולר.
נראה כי ההצלחה של גרופון - שמצליחה, בינתיים, להיסחר בשווי גבוה מההנפקה, של כ-16 מיליארד דולר - דוחפת גם חברות אחרות למסלול הציבורי. זינגה כבר הגישה תשקיף, ועל פי הערכות נראה בקרוב גם את פייסבוק מגישה את הבקשה לרשות ני"ע האמריקנית.
להישאר על הקווים
yelp אמנם נחשבת אחת החברות במעגל השני של העניין סביב חברות ה-Web 2.0, אך ההנפקה עמדה על הפרק זה כמה חודשים. את ההכנות להנפקה החלה yelp ביולי, עת שכרה החברה את Rob Krolik כסמנכ"ל הכספים, לשעבר סמנכ"ל הכספים של Shopping.com עד למכירתה ל-eBay ב-2005. את ההנפקה יובילו גולדמן זאקס, סיטיגרופ וג'פריס.
התשקיף של yelp חלש יחסית לחברות האינטרנט האחרות שפנו לאפיק הציבורי באחרונה. המספרים שלה פשוט לא מסתכמים לרף הכניסה העכשווי של נאסד"ק. החברה מכרה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ב-58 מיליון דולר, גידול של 80% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שבה מכרה החברה בכ-47 מיליון דולר, אך לא מעט חברות עם מספרים דומים מעדיפות להישאר על הקווים.
החברה מזהירה בתשקיף, כי שיעור הצמיחה עתיד לרדת כתוצאה מהשוק המתבגר, ואולם עיון בנתונים הכספיים מגלה כי הצמיחה של החברה כבר מאטה בשיעור ניכר לעומת השנים שחלפו, עדיין הרבה לפני שהכסף הגדול הגיע. שלא לדבר על המתחרים שהחברה צברה עם הזמן; בין השאר מדובר בגוגל - שאף הייתה מעוניינת לקנות את yelp בשלהי 2009 תמורת כ-550 מיליון דולר - יאהו, בינג של מיקרוסופט, וכן רשתות חברתיות עם דגש מקומי.
מבחינת השורה התחתונה, מדווחת החברה על הפסדים ניכרים וכאלו שלא ניתן להגיד כי השתפרו עם הזמן. ההפסד התפעולי של החברה לשלושת הרבעונים הראשונים הסתכם בכ-7.4 מיליון דולר, לעומת 8.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה, והחברה מזהירה כי "יתכן ולא נצליח להגיע או לשמור על רווחיות". סה"כ מסתכמים הפסדיה המצטברים של החברה בכ-32 מיליון דולר מאז הוקמה ב-2004, והיא מונה כיום כ-850 עובדים.
מבחינת בעלי המניות, גייסה החברה כ-56 מיליון דולר, מה שמספק לבעלי המניות הבולטים - קרן בסמר (22%); קרן Elevation שבה שותף סולן להקת U2, בונו (22%); קרן בנצ'מרק (16%); מקס לבצ'ין (Max Levchin), ממייסדי PayPal, שמחזיק כ-14%; והמייסד ג'רמי סטופלמן (11%) - אקזיט מוצלח במיוחד. לפחות על פי התשקיף הראשוני שפורסם, מתכוונים חלק מבעלי המניות להציע חלק מאחזקותיהם במסגרת ההנפקה הראשונית.
yelp הוא אתר שנתמך גם ע"י אפליקציות סלולריות, שמאפשרות לדרג ולבקר בתי עסק שונים - בהם מסעדות, חנויות, מועדונים, בעלי מקצוע וכמעט כל דבר שניתן לכתוב עליו ביקורת. האתר זכה להצלחה, לא מעט בזכות הממשק הידידותי שלו. החברה, שאותה מנהל סטופלמן, נהפכה לתנ"ך של הביקורות בעבור יותר מ-60 מיליון מבקרים, שכותבים בממוצע 22 מיליון ביקורות בחודש.
שני התחומים הפופולריים ביותר בביקורות ב-yelp הם תחום המסעדות ושופינג, שכל אחד מהם מהווה 23% מכלל הביקורות באתר. בשנים האחרונות התרחב שירות yelp מחוץ לארה"ב עם פעילות בקנדה, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה ומדינות נוספות באירופה. עם זאת, גולשי האינטרנט הישראלים כמעט ולא מכירים את החברה, הואיל ואינה פועלת בישראל.
המרוץ לגיוס מה עשו עשר חברות האינטרנט הבולטות השנה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.