תשואות האג"ח מזנקות: משבר החוב יוצא מכלל שליטה?

אנליסט בבית ההשקעות קפיטל אקונומיקס מעריך שגוש האירו יתפרק וייוותרו בו רק "מדינות ליבה" ■ לטענתו, המשקיעים לא מתמחרים כראוי את הפגיעות של צרפת

האם משבר החוב באירופה יוצא מכלל שליטה? תשואות האג"ח של ממשלות צרפת, אוסטריה ובלגיה עלו בשבועות האחרונים באופן מדאיג, מה שמראה כי המשקיעים חוששים שהפוליטיקאים לא יצליחו להכיל את המשבר חרף כל הניסיונות. אנליסט בבית ההשקעות קפיטל אקונומיקס אומר היום (ג') כי העלייה השווקים לא מתמחרים היטב את הסיכונים בצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה באירופה, וכי המשבר הולך ומחריף.

"התשואות עלו בחדות לא בגלל שהמשקיעים מצפים למדיניות מוניטרית הדוקה יותר, אלא בגלל שהם מודאגים שקובעי המדיניות לא יצליחו להכיל את המשבר ואולי שגוש האירו יתפרק", כתב האנליסט ג'ון היגינס בסקירה שהוציא למשקיעים.

המרווח בין תשואות האג"ח של צרפת לגרמניה עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז נוסד גוש האירו; היגינס מאמין כי המרווח ימשיך לעלות "אם יוון תפשוט רגל ותעזוב את הגוש, או אם הבעיות באיטליה או ספרד יחריפו".

שר האוצר של צרפת אמר אתמול כי שעלויות גיוס החוב של צרפת הינן "נוחות מאוד", וזאת לאחר שסוכנות הדירוג מודי'ס הזהירה כי המשך העלייה בתשואות אג"ח צרפת תפגע בדירוג האשראי המושלם של המדינה. בקפיטל אקונומיקס העריכו זה זמן מה שגוש האירו לא ישרוד את המשבר, ויתפרק. להערכתם, השווקים לא מתמחרים תרחיש זה.

יתרה מזאת - גם לאחר שגוש האירו יתפרק, להערכת היגינס, ויישארו בו רק "מדינות הליבה", תשואות האג"ח שלהן ימשיכו להיות גבוהות בעוד המשקיעים ימשיכו לחשוש להלוות להן כספים.

"באשר לאותן 'מדינות ליבה', המשקיעים לא מתמחרים כראוי את הפגיעות של צרפת ומנגד חוששים יתר על המידה מאוסטריה", כתב היגינס.