אנחנו ממשיכים בהיערכות שלנו ל-2012. לפני שבועיים טענו שלמרות כל תהפוכות השווקים, השקעה במניות עדיין רלוונטית, ואולי יותר מתמיד. כך למשל, אחד הדברים שניתן להבחין בהם ביחס לביצועי המניות ב-2011 הוא שרשימת המניות שעלו כוללת הרבה שמות של חברות מבוססות ובריאות כמו נייקי, סטארבקס, מקדונלד'ס, אינטל, גוגל ועוד - חברות שבאמת יכולות להיחשב ישות פיננסית עצמאית וחזקה בפני עצמן. אינטל למשל נסחרת במכפיל 11, משלמת דיבידנד של 3.4%, מוצריה נמכרים בכל העולם (57% באסיה, 21% באמריקה, 13% באירופה ו-9% ביפן), כשלא ניתן להתעלם מהם לעת עתה, והמאזן שלה בריא ואיתן. החברה גם פועלת במטבעות שונים, כך שהשקעה במניה, כעסק, היא אפשרות טובה לשים עליה את הכסף בעידן בו מדינות פושטות רגל או מתדרדרות בסולם הדירוג.
זו הנקודה בה נרצה לחזור רגע להתחלת פרויקט קניון המניות, כשהצגנו את הקונספט של השקעה בתיק מניות כאלטרנטיבה להשקעה בעסק ממשי. לעסק קראנו "קניון", והמניות הן למעשה החנויות המאכלסות אותו. אתם יכולים לפתוח בית קפה או חנות למחשבים, או לחלופין להשקיע בסטארבקס או באינטל. בשתי האחרונות לא תחושו את אותה תחושת השותפות או הבעלות, אבל תיהנו מיתרון העוצמה העסקית והפיננסית של החברות.
אנחנו שמחים לדעת שרבים עוקבים בעניין אחרי הטור, אבל פחות שמחים לשמוע שעבור רבים לא פרצנו את המחסום הפסיכולוגי של המעבר מעניין והערכה לפועלנו למישור של יישום הרעיונות ובשורת תיק הקניון ברמה האישית. לפיכך, במסגרת ההכנות ל-2012 נריץ גם תוכנית קטנה שנקראת "בחר לך מניה להתחלה" - צעד קטן למשקיע, צעד גדול לתיק ההשקעות.
לגלגל את גוגל לתיק
אנחנו זוכרים שסטארבקס היא ספינת הדגל של פרויקט הקניון, אבל נרצה היום לדבר על גוגל.
אין ספק כי לגוגל יש נגיעה משמעותית בהיבטים השונים של הכלכלה העולמית, ובוודאי בכל הקשור לעולם האינטרנט. אבל אם תסתכלו על הגרף של גוגל, תגלו שנכון לסוף השבוע שעבר, ובמשך שנתיים, היא לא הביאה בשורת רווח למשקיעיה. בחינת הגרף של AAPL בתקופה זו תראה לכם מציאות אחרת. בכוונה אמרנו AAPL, שכן אחת המחשבות שלנו ל-2012 היא שהגיע זמן הגוגל, אולי על חשבון מניית אפל (שלא נמצאת כרגע בתיק הקניון). יש לזה קשר גם למותו של סטיב ג'ובס.
קטונו מלהעריך את השפעת מותו של המייסד והמנכ"ל לשעבר על עסקי החברה. מבחינתנו, רק טוב אנו מאחלים לה. אבל, מכיוון שאיש לא יערער על משמעותו של ג'ובס להצלחת החברה, האפשרות שמותו ישפיע עליה לרעה צריכה להילקח בחשבון. וגם העובדה שאופנה היא דבר חולף, והמוכנות של צרכנים לשלם על אופנה בעידן של התכווצות כלכלית, היא שברירית. תוסיפו לזה את התחרות מצד סמסונג, אמזון, אינטל, אסוס ו"כל העולם ואשתו", לרבות גוגל, ותראו שפוטנציאל האכזבה בדוחות אפל הוא לא משהו שאפשר להתעלם ממנו.
לעומת זאת, גוגל פועלת בכמה כיוונים להרחבת עסקיה; גם בסלולר, גם ברשת החברתית, גם בהשקעות ופיתוח טכנולוגיות וכמובן שגם בתחומי העיסוק הוותיקים שלה. היתרון של גוגל הוא הנוחות למשתמש שתנבע מכך שכל רכיבי המדיה יהיו יחידה אישית אחת - לרבות המסמכים בגוגל-דוק וכדומה, ונגישים מכל יחידת קצה ומערכת הפעלה. זאת, בהשוואה לאפל שבנתה מתחם סגור ומוגן שאינו חי בשלום עם פורמטים אחרים. זהו אמנם הבידול ואולי גם האיכות של אפל, אבל זה עלול גם להיות הזרע למחאה צרכנית שתגבר ככל שהסנטימנט לחברה ומוצריה יעומעם, אם כך יקרה.
שרית גולנדר קדרי, אנליסטית Green Ocean Finance, מוסיפה שהתוצאות הפיננסיות של גוגל מרשימות ביותר בפני עצמן, ועוד יותר על רקע חולשת הכלכלה העולמית. מכירות החברה, שעמדו בסוף 2008 על קצת יותר מ-13 מיליארד דולר, צפויות לעבור השנה את רף ה-29 מיליארד דולר, והרווח הנקי צפוי לעבור השנה את רף ה-9.7 מיליארד דולר, לעומת 4.2 מיליארד ב-2008. צמיחה זו צפויה להימשך גם בשנה הבאה, כשהמכפיל לשנת 2012 הוא 14 בלבד, כמעט כמו הממוצע בשוק (צמיחה גבוהה במחיר ממוצע). כבונוס, ניתן לציין את "ערימת המזומנים" של קרוב ל-40 מיליארד דולר נטו.
זיו סגל, A level 2 Chartered Market Technician. שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.