ממשלת בריטניה רוצה לסייע לסטארט-אפים ישראלים

הממשלה הבריטית מעניקה הטבות אשראי ומס, משרדים ושירותים נוספים לחברות טכנולוגיה שיעבירו את משרדיהן לאזור מזרח לונדון ■ "הממשלה הבחינה בגידול האורגני והחליטה לעזור"

מאז התפוצצות הבועה בשנת 2000 ועד היום, בריטניה מתאוששת ומנסה לעודד את הפעילות היזמית בה. בשנה האחרונה היא יצאה בתוכנית שאפתנית וגרנדיוזית להפוך את מזרח לונדון למרכז החדשנות הטכנולוגית הגדול בעולם ולמתחרה העיקרי של סיליקון ואלי.

דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, לא רק מדבר - וודפון, גוגל, פייסבוק אינטל סיסקו, בריטיש טלקום הן רק חלק מחברות הענק שהעבירו את המשרדים שלהן לנדל"ן באזור שורדיץ'.

במסגרת התוכנית לעידוד היזמות, קמרון הבטיח שאזור התקשורת שישמש את הכפר האולימפי במשחקים בקיץ, יהפוך לאחר מכן לפארק ענק שיספק משרדים ושירותים לחברות טכנולוגיה עובריות.

"אנחנו נתמוך בעסקים הקיימים ובאלה שיהפכו לחברות ענק בשנים הקרובות", אמר קמרון כשהכריז על התוכנית בשנה שעברה, "אנחנו מחפשים את החברות היזמיות של העתיד. אל תפקפקו בשאפתנות שלנו. אין שום סיבה שסיליקון ואלי יישאר המקום היחידי עבור חברות טכנולוגיה חדשניות בצמיחה מהירה. אנחנו מתכוונים לרתום את האנרגיה היצירתית שקיימת בשורדיץ' ובכפר האולימפי כדי להפוך את מזרח לונדון למרכז טכנולוגי עצום".

במקביל, הממשלה הכריזה על צעדים נוספים לעידוד יזמות טכנולוגית בבריטניה, ובהם הקלות במתן ויזה ליזמים ולמשקיעים שרוצים להעביר את העסקים שלהם ללונדון, הקלות מס על רווחי הון ועוד.

כיום Tech City במזרח לונדון היא כבר עובדה קיימת, ומאות חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים מנהלים שם משרדים. כעת מנהלי הטק סיטי לוטשים עיניים ומנסים לצוד יזמים בכל העולם - גם בישראל.

לפני שבועות אחדים ביקר בישראל אריק ואן דר קלז', מנכ"ל הטק סיטי ויזם הבית של ממשלת בריטניה, ונפגש עם מנהלי חברות סטארט-אפ, אנג'לים וקרנות הון סיכון.

"הממשלה לא רושמת צ'קים"

ואן דר קלז' הוא הולנדי במוצאו. הוא גדל בדרום אפריקה, ובגיל 15 עבר עם משפחתו לבריטניה. בעברו הקים שתי חברות סטארט-אפ - RealCall ו-Adaptra. בשנת 2006 מונה לתפקיד יזם הבית של ממשלת בריטניה, וניהל את תוכנית היזמות הממשלתית. בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מספר כי "ב-2008 פעלו במזרח לונדון כ-15 חברות טכנולוגיה, בתחילת 2011 כבר היו 200. הממשלה הבחינה בגידול האורגני והחליטה לעזור".

* איך פועל הטק סיטי?

"אני ועוד 14 איש אחראים על ההתמקמות והקליטה של החברות באזור. אנחנו מסייעים באיתור הנדל"ן המתאים, בשכירת כוח אדם וסידורים לוגיסטיים אחרים. בנוסף, אנחנו עורכים כנסים, מסיבות ופסטיבל שנתי, שבהם אנחנו מביאים מרצים או גופים שרלבנטיים לחברות הפעילות באזור.

"הממשלה לא רוצה לרשום צ'קים. מענקים זה אולי הדבר הגרוע ביותר שאנחנו יכולים לעשות. כיזם מעולם לא לקחתי מענק. אנחנו מסייעים ומראים את הכיוון, ונותנים הקלות באשראי ובמס, זה עוזר יותר. לטעמי הממשלה לא צריכה להתערב, אלא לסייע".

* מה לדעתך ימשוך חברות ישראליות לשורדיץ'?

"קודם כל כי אנחנו באמצע - בין ארה"ב לישראל. בנוסף, קל יותר לנהל חברה בלי פערי שעות, אירופה מעניינת וקרובה, ואנחנו יכולים לסייע להגיע אל לקוחות ענק בבריטניה ובכל העולם".

* מה הקשר בין שורדיץ' לסטארט-אפים?

"אולי זו ההיסטוריה של האזור. זה תמיד היה אזור של מהגרים, ספוג בתרבויות שונות. חוץ מזה, הוא קרוב ללב העיר, ויש בו מחסני ענק ששימשו בעבר לאחסון תה. כשיש משרדים במיקום מעולה, מחיר נוח, וסביבה תומכת ותוססת, קל למצוא כוח אדם".

* בישראל יש הקוראים להתערבות הממשלה בהיי-טק. מה המדיניות של ממשלת בריטניה בנושא?

"הממשלה שלנו מבקשת לעודד יצירת משרות וצמיחה. לכן היא השקיעה סכומי ענק בפיתוח התשתית באזור, למשל בתשעה קווי רכבת חדשים. במקביל להקלות שונות של הממשלה, גם חלק מחברות הענק שמגיעות משקיעות במעבר ובאזור מאות מיליוני דולרים".

* איך אתה מסביר את השתקעות החברות בשורדיץ' דווקא עכשיו?

"עד עכשיו לא היה אקו-סיסטם תומך. הטק-סיטי עזר למתג וליצור את המסגרת של התמיכה. אנחנו מביאים משקיעים מאירופה וארה"ב כדי שיראו את החברות, למשל הקרנות אינדקס או אקסל ונצ'רס נרתמו מיד; ואנחנו מסייעים להן בשירותים נחוצים. אגב, אינדקס פתחו משרדים בשורדיץ'".